Bukefalos 28 år!

Montségur vs SENSATION RIDE

Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Jag har inte valt en bomlös sadel, jag var faktiskt mycket skeptisk mycket länge, utan red i vanliga bomsadlar och bladsadel (western) men då dessa trots utprovning av sadelmakarmästare och ombyggnation av westernsadeln inte låg bra i längden, så valde hästen en bomlös. Detta är tre år sedan och sedan dess har min hästs ryggproblem försvunnit.

Det räcker för mig. Hästen har sagt sitt så nu har vi vår andra bomlösa sadel.

Min häst är arab, har extremt kort, rak och rund rygg.

/Camilla
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Fast att en sadel ger stora skador under långa sträckor borde rent logiskt innebära att den (ofta) ger samma skador fast i mindre omfattning om den används kortare sträckor.

Varför väljer man en bomlös sadel?

Ah! Nu begriper jag. Det är inte underligt att du argumenterar som du gör när det är du som säljer Montségur i Sverige. Man bör alltid kolla åsiktshavarens bias innan man sväljer allt.

/Camilla
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Gör jag? det var nått nytt...
Jag är däremot dotter till hon som säljer dem. Men jag gör knappast nån vinst på att marknadsföra dem. Inte ett dugg provision får jag;)

/migo
som rider i och trivs med sin sadel. Och ser hur mycket bomlösa skitsadlar som cirkulerar
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

nej, det är hemsidan till våran gemensamma verksamhet. Den har inte med sadelförsäljning att göra.
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Jag börjar fundera pa att ge upp bomlöst. Far det inte att funka bra för mig och hästen. Jag är mycket intresserad av Prestige Trekker Land, hoppas du inte har nagot emot att jag pepprar dig med lite fragor om den!
Blir den inte ostadig? (sitsen ser ut att sitta högt över hästen)
är den lang? Min häst (arab) har väldigt kort sadelläge/rygg.
Har du vanlig vojlock under?
Tack :)

Har du provat olika modeller bomlöst?
// Linda
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Nej, det har jag faktikskt inte..bara Free Formen.
Eller, jag har provridit en häst i en Torsion en gang, och den tyckte jag spontant var alldeldes för bred att rida i.

Jag vill ha en sadel som ligger bra pa hästen (saklart), och som är skön att rida manga mil i, gärna ganska mjukt säte, och som gar att sitta upp i fran marken utan hjälp...
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Prova Startrekk. De är mer stabila och mer uppbyggda än soffkuddarna. Modellen beror ju på vad du vill ha. Finns ju som engelsk modell också.
Prestigen är ganska lång, har för mig att den är 60cm. Jag testade en OrthoFlex på Cz men längden gick inte. Därimot hans SS är lika lång och det fungerar.
Det är inte lätt med sadlar!!!!!!
// Linda
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Prova Startrekk. De är mer stabila och mer uppbyggda än soffkuddarna. Modellen beror ju på vad du vill ha. Finns ju som engelsk modell också.
Prestigen är ganska lång, har för mig att den är 60cm. Jag testade en OrthoFlex på Cz men längden gick inte. Därimot hans SS är lika lång och det fungerar.
Det är inte lätt med sadlar!!!!!!
// Linda

startrekk är klart intressant! Jag ska fa hem och prova en Montsegur i dagarna, vad tror du om det? (Kan ju inte provrida den, men sitta lite kan ju inte göra nagon skada...)

60 cm fungerar inte pa D. Det blir inte lättare av att man själv inte är nagon expert pa sadeltillpassning. Men man lär sa länge man lever..
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Ja, men det förklarar att jag tog miste på dig och din mamma, menar jag.

Och du menar att du alltså inte blir det minsta påverkad av att din mamma säljer sadlarna?

Det jag reagerar på är att du inte nöjer dig med att prata gott om Montséguren (som är en bra sadel) utan dessutom försöker lyfta den genom att dra alla bomlösa över en kam och kalla dem skitsadlar vilket knappast är speciellt nyanserat eller konstruktivt för TS som ville ha lite mer info för att kunna välja mellan de två sadlarna.

Jag funderar på hur många bomlösa du haft och vilka?

/Camilla
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Oj här har vi en som verkligen drar alla bomlösa efter en rak och lång kamm:D

Varför man rider i en bomlös??
Tja varför rider man i en bomsadel??

Precis som de finns skitbomsadlar finns de givetvis skitdåliga bomlösa

Denna sensations ride är iaf i mina ögon rätt snygg men priset är lite dyrt tycker jag.
Tycker 10 tusen är mkt oavsätt bom eller bomlö, plånboken får spara innan den kan slänga ut denna summa.
Men jag har en islänning men obefintlig manke bred som bara den just över manken och ryggen rund och go.
Den sadel jag har vintertid (bomsadel) kan hon inte ha på långa vägar under sommaren.

Är trött på att behöva köpa en sommarsadel som man bara rider i några månader om året för att sedan hänga och samla damm!

Genom en bomlös slipper jag detta problem

Och så många sadlar jag provat på min dam här hemma allt i från 1500:- till 20000 prisklasser och hitills har ingen passat:crazy:


Alla glider åt sidan eller glider fram eller ligger enbart illa på henne, jag är trött på behöva sitta av och sadla om mitt ute i skogen för sadeln ligger halvt under magen eller framme vid halsen på hästen.

Vill sadla, rida och sadla av:D

Dessutom har jag rematiskt i knäna och dessa stigläder verkar som rena rama drömmen för dom=)

Och jag har även fel på ryggraden som gör att länge i en sadel får ajg ont i korsryggen.
Och denna sadel ska vara bra för just ryggont står de på hemsidan.

Sen kan amn få sadeln i sååå häftiga färger:love::bump:

Bara de är ju ett stort pluss=)=)

Jag ska köpa en har jag bestämt mig men måste sälja de 2 jag ahr nu först=)
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Nu har jag ridit två tävlingar i min Montsegur Classic, 80 respektive 120 km, och jag kunde inte varit mer nöjd!
Klart bättre för både mig och hästen än den bomlösa var.

Men som sagt, det är naturligtvis individuellt. Jag är bara glad att jag hittat rätt för mig och William.
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

En barefoot, men jag har även provridit andra sorter.
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Jag frågar bara för att samla på mig lite erfarenheter, jag är alltså inte ute efter något särskilt. Så därför undrar jag om alla de du testat har varit såna som behöver pad under?

/Camilla
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Har själv efter flera velande fram o tebax köpt mig en Sensation Ride.
Vad jag kan säga är att de är underbara!!!!!!!!!!!!!:laugh:

Rider dock inte distans utan rider mest i skog o mark o lite dressyr men så skön o underbar som den är så skulle jag lätt kunna rida en distans ritt på 10timmar:)

Köpte först en G4a--passa inte mig alls..så retur, men gav mig inte o beställde då en G3 med G4sits och OJ va rätt de blev för mig:)

Hästen älskarn oxå och den ligger kvar som inga andra bomsadlar har gjort tidigare..så vi är helt NÖJDA!
 
Sv: Montségur vs SENSATION RIDE

Ujujuj, det var en gammal tråd du hittat! Jag som hunnit med att inte bara byta sadel en handfull gånger, utan även bytt häst ;)

Personligen har jag dock kommit fram till att mitt bäckenben och rygg föredrar bomsadlar. Allra helst en bladsadel vid längre ritter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp