Monty Roberts på Alamre Stäket i Stockholm.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare trav
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 370
T

trav

Vill höra om det finns någon som var på Showen igår 6/6, i Stocholm.

Jag åkte för 3:e gången, denna gången med min 10 åriga dotter, som tyckte detta absolut var en höjdpunkt.

Vad tyckte ni?

:banana: :bow: :banana:

Sv: Monty Roberts på Alamre Stäket i Stockholm.

Jag va där igår, de va första gången jag kom i kontakt med Monty och hans sätt att jobba med hästar....
Jag köper glatt hans koncept ....
Men jag hade velat se mer "bråkiga" hästar....Sen skulle jag velat se hur den sista hästen va innan lastningen....Eller jag hade velat se en filmsnutt om hur alla hästarna betedde sig på 1:a visningen...
Min stallkompis hade sin nya häst klar som demohäst (till 1:a gallring) men på morgonen när vi skulle lasta, markerade han på vänster fram.....Han fick va hemma....Lite synd för han är/ va värre än Roma i hanteringen.....

Trodde inte Monty kom till Sverige detta året.... synd att man missade det!! Kommer han till fler platser i landet?

Jag var där. Såg båda showerna. Det var bra och man fick sig en del tankeställare.

JAg trodde inte heller detta efter jag var i kontakt med Monty via hans hemsida i usa, där fick jag besked att han inte skulle komma till Sverige i år.

Men såg reklamen på tv, och slängde mig på datorn och beställde biljetter, o hämtade snarast ut dem på ett atgombud.

PUST!
:D

Håller med dig, var också där, på båda showerna.

Han är helt makalös, men vet att allt det här som han förespåkar funka, använder mig av detta själv.

Jag va där igår, de va första gången jag kom i kontakt med Monty och hans sätt att jobba med hästar....
Jag köper glatt hans koncept ....
Men jag hade velat se mer "bråkiga" hästar....Sen skulle jag velat se hur den sista hästen va innan lastningen....Eller jag hade velat se en filmsnutt om hur alla hästarna betedde sig på 1:a visningen...
Min stallkompis hade sin nya häst klar som demohäst (till 1:a gallring) men på morgonen när vi skulle lasta, markerade han på vänster fram.....Han fick va hemma....Lite synd för han är/ va värre än Roma i hanteringen.....

Håller med om att det skulle va lite mer tuffa och utmanade hästar, vart väl lite "besviken", men tyckte att han var helt otrolig ändå.

HAr varit på alla tre clinics han haft hät i Sverige, lovar att jag kommer att komma på fler om han är tillbaka.;)

Är det fler än jag som blev vansinnig på dessa spädbarn och småbarn samt hundar man tagit med på denna tillställning?

Fullständigt ansvarslöst att inte tänka på denna bastuvärme/hetta som var för dessa stackare.

Är det någon som håller med?

Jag var där, och sällar mig till skaran av frälsta :love:
Har läst hans böcker innan och sett någon film, men det var väldigt roligt att få uppleva honom på riktigt! Han verkar vara en väldigt skön människa som utstrålar mycket värme och humor....och det är ingen tvekan om att hans metoder funkar.

Hade också gärna sett svårare hästar...Ester var inte särskilt fjompig alls, och Roma verkade rätt from förutom att hon pep lite ;)

Lastningen var riktigt härlig att se!

Blev väldigt sugen på att gå en kurs...synd att de kostar så mkt :(

Ja, jag var också där. Tyckte han var helt fantastisk och jag är jätteglad över att ha sett honom "live". Håller med om att det var oansvarigt av folk att ta med barn och hundar på en sådan tillställning. Och lite trist att hästarna inte "konstrade" så mycket på själva showen, men budskapet går ju fram ändå.

Jag har bara sett honom på video när han tränade en häst som jag senare red. Den var verkligen helt knepig, den skenade och kastade av sin ryttare. Men Monty Roberts och hans medhjälpare som red hästen - vilken kamikazepilot det var - fick faktiskt ordning på honom. Tog väl 20 minuter och sen fick ägaren rida honom hemma och träna och det funkade faktiskt, han stack bara nångång till efter det. Han såldes senare och fick ett bra liv. Kul för en häst som väntade på slaktbilen. Jag vet ingenting om hans metoder, men det där gillade jag.

Tack för att någon tyckte som jag ang, barn/bäbisar och hundar.

Tror nog att de flesta tyckte så.

;)

OBS! det är ju inte barnen utan föräldrarna och hundägarna, naturligtvis. Stackarna kan inte yttra sig om detta.

Tror att ni alla förstod attdet inte var de små livens fel. ;)

Senast ändrad av en moderator:

Ja absolut. Men det är ju som du skriver, att barnen/hundarna förmodligen hade varit gladare om de sluppit den där bastun och vi andra i publiken, Monty och hästarna hade varit glada om de sluppit det störelsemomentet som det var. Som någon skrev i en annan tråd så tycker jag publiken brast i respekt ibland och hade svårt att vara stilla de extra sekundrar han bad om flera gånger.

Nu ser jag fram emot nästa gång han kommer till Sverige. :angel: Någon som vet när det blir? ;)

Typiskt... var också inne på hans hemsida och såg att han inte skulle till sverige detta året....

Ja visst är det, men det värsta var att när vi var på plats sa funktionärerna att inte alla biljetter var slutsålda.

Då tänkte man på de som ville gå men som inte visste om att det faktiskt fanns biljetter. Och nu finns Montys hemsida på svenska genom Ann Lindberg, som håller till på Flyinge.

www.montyroberts.se

Hon har genomgått utbild. genom Monty i 7 år.

Har också kurser om lastning mm.

Ja absolut. Men det är ju som du skriver, att barnen/hundarna förmodligen hade varit gladare om de sluppit den där bastun och vi andra i publiken, Monty och hästarna hade varit glada om de sluppit det störelsemomentet som det var. Som någon skrev i en annan tråd så tycker jag publiken brast i respekt ibland och hade svårt att vara stilla de extra sekundrar han bad om flera gånger.

Nu ser jag fram emot nästa gång han kommer till Sverige. :angel: Någon som vet när det blir? ;)

Nu ska vi inte kasta skit på den publik som kom dit med hundar och småbarn. Endast skänka en tanke till hur sorgligt okunnig man själv är som hästägare om man anser att dessa störande moment inte kan vara störande för den enskilda hästen som kräver all konsentration och i egen delgivande okunskap utifrån hästens beteende kommer till denna förevisning glatt inkommande med dessa störande moment.

Detta i helt okunskap om vilka skaderisker man utsätter Monty för, den okoncentration man utsätter den hästen för som Monty för stunden arbetar med och som bara kräver sin koncentratiton med Monty.

Det är inte bara respektlöst mot både Monty och den hästen han arbetar med att inte visa bättre hästkunskap utan pinsamt nog avslöja sin egen inkompetens och kunskap utifrån hästens naturliga beteende.

Den man inte kan visa respekt för kan man heller inte respektera och kan man inte visa respekt för den man borde respektera så har man utifrån sin egen uppfostran fostrats utan att respektera andra.

Vi va där,,, jag och lilla skutt liksom vid alla tidigare besök av Monty i Sverige och vid detta tillfälle har i alla fall jag aldrig uppleft ngn mer respektlös publik eller ska vi skylla på värmen att många helt saknade både hästvett och kompetens.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har ett stort problem, och famlar i detta själv och får ingen hjälp. Min dotter, nyligen 19 år har varit svajjig i ca tre år. Från... 2
Svar
28
· Visningar
3 841
Senast: Bullen22
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
905
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 784
Senast: Ceta
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 218
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka