Monty roberts

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Sellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 163
  • Visningar Visningar 10 609
Sv: Monty roberts

*kl*

Återigen, tråden handlar om hurvida MR har ljugit om sin familj och uppväxt, INTE om olika träningsmetoder!!! :smirk:

Jag tror inte Monty skrivit boken helt själv - en helt intiutiv känsla (kan därför vara helt upp åt väggarna), den känns väldigt mycket som en författare som skrivit med sensation i blicken åt en person som brinner för att föra ut sitt budskap alt Nänä lilla gubben sa förlaget, vill du att vi ska ge ut din bok får du allt komma med något kontroversiellt. Tex att dra in James Dean o missahandelsfall.

Monty verkar faktiskt inte över hövan smart, han borde väl insett att det som inte stämmer i hans bok inte skulle få stå oemotsagt.
Det är mycket bottnar i det här med hans berömdhet - och ett problem med en metod som faktiskt kräver djuröga.

Jag tror att han är en djurmänniska, djuren står högre än människor för honom - och att han saknar "något" - "något" som skulle stoppat honom från att ljuga - vad hans far egentligen gjorde kommer vi aldrig att få veta sanningen om - i många familjer där det sker övergrepp blånekar resten av syskonen.

Knepigt alltihop - jag gillar hans ideer, många var aha upplevelser - saker jag gjort men aldrig reflekterat över - men man måste alltid ta allting m en nypa salt.

Hej BonRaiz, är så hemskt ledsen men jag hade haft en dålig dag och min häst som jag haft i 4 år måste snart avlivas p.g.a starr... Vet att det inte är något att skylla på men hoppas att du kan förlåta mig! :bow: :crazy:

Du kan nog rida tio gånger bättre än jag :p :bow:
Man ska aldrig göra personliga påhopp när man inte ens vet vad folk talar om... Du har fullständigt rätt! Jag var inte där! Och hästarna där kanske inte blev "Join uppad" av en människa som verkligen kan det här! Så förlåt så hemskt mycket:bow:

Det jag blev arg över var att det kändes som att du sa (vet att det absolut inte var så ) att jag typ misshandlade min häst eller tvingade henne att springa tills hon stupar eller ge upp! Jag svarade också några andra här som sa att när man gör join up så ger man hästen inget val! Att den får välja att springa tills den stupar eller m.m... Men min häst är inte alls så som vissa beskriver när man gör Join Up! Hon är lugn och glad att jag förstår henne och att vi kan sammarbeta! Och jag kan ändå inte så mycket om Join Up, jag är ju som sagt bara 14.. Så förlåt alla därute!

Förlåååååt! Hoppas att vi alla kan vara vänner! :crazy: :(

*KL*

Även om vi tycker olika om saker (vilket jag inte har nån uppfattning om egentligen) så är det skönt att se en uppriktig ursäkt och lite ödmjukhet... alltför ovanligt på detta forumet. :smirk:

Inte för att jag hade just med detta att göra och ditt första inlägg var missriktat men, all heder åt dig för detta! :bow:

Din ursäkt är mottagen....ingen skada skedd, jag blev varken ledsen el arg, bara förvånad:eek:
Jag förstår om du inte mår bra, pga din häst...det är alltid så ledsamt o mista sin vän...fick själv ta bort min ögonsten för 2 år sen i Jan...:cry:
Jag sörjer m dig...

Men nu återgår vi till tråden;:
Allvarligt talat, har det nån betydelse om han ljugit el inte...
Massor av folk ser ju honom som gud, bevisligen...;)
Och säkert har han hjälpt någon (trotts ev vita lögner) till ett bättre tänkande m sin/sina hästar....så även jag har som sagt, plockat lite gobitar som passar mig, utan att för den skull bry mig om hans ev "fantasier" i böckerna

BonRaiz skrev:
Men nu återgår vi till tråden;:
Allvarligt talat, har det nån betydelse om han ljugit el inte...
Massor av folk ser ju honom som gud, bevisligen...;)
Och säkert har han hjälpt någon (trotts ev vita lögner) till ett bättre tänkande m sin/sina hästar....så även jag har som sagt, plockat lite gobitar som passar mig, utan att för den skull bry mig om hans ev "fantasier" i böckerna

Jag förstår ditt resonemang, och många känner som dig och då är spelar det ju verkligen ingen roll. Då tycker jag man ska fortsätta se honom som en gud, eller plocka godbitar eller hur man nu vill göra... Inga problem för mig!

Men för en del gör det skillnad, som för mig tex, och då vill man veta om det är lögn eller sanning... Oavsett om man aldrig får det så måste det vara okej att ifrågasätta, att vrida o vända på "bevisen" som är framlagda. MR är en offentlig person, hans familj har gjorts offentlig genom honom, och sedan genom sitt agereande och då måste de alla tåla att de granskas, om nu någon känner för att granska dom!

Och, om det nu är hans fantasier eller lögner så har det inte minst BETYDELSE för hans familj, de som i allra högsta grad är inblandade i de ev fantasierna el lögnerna... de välkomnar säkerligen en sån här diskussion där åtminstone möjligheterna att han kan ha ljugit kommer upp till ytan....

Dessutom kommer det ibland upp saker som gör att man som gör att vi som inte säker på varken ja eller nej ang lögnerna kan ta en liten ställning.

Behöver inte betyda att det kommer upp dåliga saker, det kan komma bra med.

NH- står för Neutral Horsemanship/naturlig hästhållning. Vad är då det? Naturlig hästhållning. Hm de finns ju inte ens.. Då hade vi inte haft hagar, vi hade inte haft stall, vi hade absolut inte haft sadel och träns på dom! Naturlig hästhållning för en häst innebär att de inte har någon kontakt med oss, det är de naturliga för dom.

Nu förstår ju jag oxå att vi inte kan ha den relationen med vår häst,eftersom de inte hade varit någon relation alls. Men de intressanta var att detta var ungefär vad MT sa när han hade sin visning i Linköping. Det fick mig en tankeställare och nu använder iallafall inte jag uttryck som "jag använder mig av NH, Jag är en NH människa." Bara lite tankar kring de...

"NH- står för Neutral Horsemanship/naturlig hästhållning." Nej, det står för Natural Horsemanship. En viss skillnad.

Du har tydligen missuppfattat innebörden, som är ungefärligen Naturligt Hästmannaskap och inte naturlig hästhållning.
Dvs att vi har våra hästar, behandlar dom och kommunicerar med dom på ett sätt som är så nära det naturliga som möjligt samt att vi använder oss av dom möjligheter som hästarnas "naturliga egenskaper" innebär.

Jag "är" en NH-människa i så stor utstäckning som möjligt, dvs det är mina egna egenskaper som sätter dom gränserna. Jag vill vara det till 100 %.

När det gäller sakfrågan om MR, är min inställning följande:
OM han har ljugit om sin bakgrund, och hans släktingars versioner är rätt, påverkar det även synen på hans hantering av hästar och "utbildning" av hästfolk. Jag kan personligen inte lita på lögnare, inte i något sammanhang, och fr a inte i samband med djurhantering. Ärlighet är A och O.

LIA

Och det heter engelsk ridning, men rider vi pratar inte engelska när vi rider, vi är inte engelsmän, vi har inte engelska hästar...

NH är ett Uttrycka som är till för att definiera något, precis som engelsk ridning.

Okej, jag respekterar din åsikt och håller med om att vi i största möjliga mån ska vara så "naturlig" mot våran häst som möjligt. Men det är ju faktiskt hästhållning vi håller på med. " Hästhållning i praktiken" välkänd bok som ett exempel. O precis som ni sa är de ju ett ord för att beskriva något. Sen hur vi utövar vår hästhållning är en annan sak.

Att lita på en lögnare, hm, är du 100% på att han ljuger om allt? Eller tar du till dig det som är bevisat och 100% säkert att han faktiskt har gjort? Jag vet inte men jag kan ju iallafall säga att jag har ljugit då o då,men vi vill gära kalla de en vit lögn istället. Det är ju som bekant fult och ljuga.

Men om detta är ett så stort problem varför inte ta reda på hur de egentligen ligger till? Eller bara välja att strunta i att diskutera det? Jag har provar join up utan corall i stor sommarhage, utan tvång. För mig funkar de oavsett vad han gjortde i tonåren. Någonstans har han ju fått de ifrån....

Sen måste jag ju bara fråga om ni varit och titta på MT själva? Inte på någon av hans lärlingar eller någon som påstår sig kunna göra de han gör. Oavsett vad man tycker så hjälper det ju till att göra en till en bättre "hästmänniska" Ju fler infallsvinkar man kan får desto bättre? Vi blir ju aldrig fullärda. Jag kan inte påstå att jag tyckte allt han gjorde var rätt, men säg en tränare som man kan säga det om. Bara ransaka sig själv....Men jag fick mer att tänka o reflektera över. Och för mig kvittar de om han har ljugit ihop de han gjorde för många år sen. Gubben ä ju över 70 nu...

Och anledningen till att jag inte vill kalla mig NH människa är för att jag inte har dom möjligheterna att erbjuda min häst det den vill ha utöver kommunikationenen med mig. Hade mer än gärna haft den på lösdrift med milsvida hagar, mer än gärna gett honom tillgång på foder hela tiden,mm. Nu har jag inte dom möjligheterna i de stallet han står i nu. Men jag vill MER än gärna och tycker jag har oxå, en bra och trygg relation mellan mig och hästen. Men det handlar om så mkt mer. Men som sagt jag respekterar eran syn på de hela.
//Camilla

Senast ändrad av en moderator:

Ok, jag förstår att ni vill veta sanningen, men får ni reda på det någonsin?
Man får väll hoppas att han skrivit den i sitt testamente då..:idea:
Jag personligen orkar inte ödsla energi till att bry mig om alla skriverier av/med offentliga personer...just pga de lögner de kan innehålla....
Vad gäller ärlighet, jag är en ärlig person själv och ogillar verkligen när man ljuger för mig....men för den skull kan jag ex ändå arbeta med dom jag vet har ljugit för mig....konstigt va?
Jag tror nämligen att i det långa loppet är det de, som ljugit som far mer illa än jag.......... när det väl kommer fram:smirk:

"Men om detta är ett så stort problem varför inte ta reda på hur de egentligen ligger till?"

Det är ju det den här tråden är till för...

Och sen återigen.

Den här tråden är inte till för att diskutera hur bra eller dålig MR "metoder" är, de är till för att diskutera ryckterna kring boken, ryckterna kring lögnerna.
Många av er som är 110% hängivna MR blir upprörda öeröver tråden, istället för att ta det lungt och läsa vad det Egentligen står...

Senast ändrad:

Men vi får ju inte reda på sanningen genom att sitta och spekulera i vad han har gjort och inte. det är ju bara han som kan göra det. Och vad jag vet så heter varken du eller jag MT?? =)

Visst håller vi på med hästhållning, men NH är alltså inte "naturlig hästhållning" (ursäkta tjatet) för då skulle vi, per defenition, behöva släppa dom lösa på lämpligt ställe/ ha enorma hagar med många flockar.
Det är VI MÄNNISKOR som ska vara så naturliga och använda så naturliga vägar som möjligt.
Du kanske är NH-filosofare trots allt? ;)

Att lita på en lögnare, hm, är du 100% på att han ljuger om allt?
Började min mening med ett stort OM! Jo, en och annan liten lögn har även jag presterat, men det är inte riktigt på den nivån här om man får tro MR:s anhöriga. Jag tror det är bevisat att MR har ljugit i ett par fall. Hur det är i det stora hela återstår att se.
För mig är det en fråga om moral. OM man har dålig moral i ett område lär man ha det i alla.

Join up!? Varför provade du det? Vilket var behovet? Vad ville du åstadkomma?

Nej, jag har redan deklarerat att jag inte sett MR irl. Den "uppfattning" man delgivits om MR variera kraftigt, beroende på vem som rapporterat.
Vill jag se MR i arbete? Ja tack! ;)
Väljer jag MR om jag ska gå en NH-kurs? Nej! Beroende på ovan samt det förhållande att det finns ganska många bra NH-instruktörer idag att välja bland.

LIA

Tanken är väll att man kan lägga fram fakta.

Jag förstår inte varför folk blir arga på andra för att de väljer att tro Att han ljuger.

Nä ,vissa saker i hans böcker är ju faktiskt omöjliga att det ens har hänt. Det rör sig ju om historiska vederlagda saker som han omöjligt kan ha varit med om i den ålder han sagt sig vara när det inträffat osv.
Nog Ljuger Monty....

Camillaedholm skrev:
Men vi får ju inte reda på sanningen genom att sitta och spekulera i vad han har gjort och inte. det är ju bara han som kan göra det. Och vad jag vet så heter varken du eller jag MT?? =)

Nja... Tråden startades ju med en fråga... "Har han erkänt att han ljugit..." och vidare har det ju lagts fram fakta som kanske var ny för de flesta (?) läsare av denna tråden eftersom det kanske inte varit så känt att det finns flera böcker att tillgå etc...
Vad man gör med informationen är upp till var och en, men jag väljer nog att se en sån här tråd som en sammlingsplats för faktaredovisning, även om till viss del spekulationer alltid följer med en sån här diskussion. Svårt att undvika spekulationer i alla fall där man inte vet säkert, men det betyder ju inte att man ska sluta diskutera, och jaga fakta om man är intresserad. Enligt min mening.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka