Monty roberts

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Sellan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 163
  • Visningar Visningar 10 609
Sv: Monty roberts

LIA skrev:
Visst håller vi på med hästhållning, men NH är alltså inte "naturlig hästhållning" (ursäkta tjatet) för då skulle vi, per defenition, behöva släppa dom lösa på lämpligt ställe/ ha enorma hagar med många flockar.
Det är VI MÄNNISKOR som ska vara så naturliga och använda så naturliga vägar som möjligt.
Du kanske är NH-filosofare trots allt? ;)

Att lita på en lögnare, hm, är du 100% på att han ljuger om allt?
Började min mening med ett stort OM! Jo, en och annan liten lögn har även jag presterat, men det är inte riktigt på den nivån här om man får tro MR:s anhöriga. Jag tror det är bevisat att MR har ljugit i ett par fall. Hur det är i det stora hela återstår att se.
För mig är det en fråga om moral. OM man har dålig moral i ett område lär man ha det i alla.

Join up!? Varför provade du det? Vilket var behovet? Vad ville du åstadkomma?

Nej, jag har redan deklarerat att jag inte sett MR irl. Den "uppfattning" man delgivits om MR variera kraftigt, beroende på vem som rapporterat.
Vill jag se MR i arbete? Ja tack! ;)
Väljer jag MR om jag ska gå en NH-kurs? Nej! Beroende på ovan samt det förhållande att det finns ganska många bra NH-instruktörer idag att välja bland.

LIA

Det är väldigt intressant att höra andras åsikter man lär sig nya saker var gång, o får nya infallsvinklar.

Jag kan ju börja med varför jag gjorde en join up. Jag var i en stoooor sommarhage, ja du vet den av värsta sorten, när de tar sjukt lång tid att gå från sida till sida o man får chansa var hästarna kan stå någonstans. jag skulle hämta ett sto, hon ville inte bli fångad. Jag var tvungen och få in henne då jag skulle ha visning på henne senare på dagen. Vilket innebar att jag snällt fick följa med henne i hagen. Så småning om började hon trava i en stor cirkel kring mig, vilket innebar att jag inte behövde röra lika mkt på mig. Cirkeln blev mindre och mindre och hon gjorde alla dessa tecken som nu bla MR förespråkar. Tillslut så stannade hon och jag fick komma fram och ta henne.

Detta var ju verkligen ingen påtvingad Join up, och jag är inte ens säker på att du och ens jag skulle vilja kalla de join up då de inte sker i en corall. Men dessa "tecken" som MR pratar om kom ju faktiskt och jag tvingade ju henne inte på långa vägar att komma till mig.

Det finns sjukt många bra instruktörer o hade man pengar tid o skulle jag gärna åka o se så många som möjligt, o då oavsett om de är NH människor, dressyrtanter (gubbar) eller hoppgubbar (tanter) Det hade ju varit de ultimata.

Jag tyckte de var jätteintressant att gå på MR i Linköping, vi har många o långa diskussioner om vad han har sagt gjort o kan. Jag kan inte påstå att jag tyckte om allt han gjorde. Men som så många innan har sagt så tar man ju de man tycker är bra från olika tränare.

Satt just och funderade på det du sa om moral, håller till viss del med om de du säger, men jag kan ju ärligt erkänna att jag tycker hans sätt (inte allt) är bra. Och därför använder jag mig till viss del av det, det har funkat för mig en o två o tre gånger. Jag vet inte men de känns inte som om de spelar så stor roll vad han ljugit om när jag ser att de fungerar för mig.

Det kanske gör mig till en människa med mindre moral, jag vet inte. Jag tänker inte sitta och neka till att de är så att han har ljugit om saker, de har han säkerligen! Det har jag oxå, inget jag kommer sticka under stolen med. men jag är inte heller någon träningsguru. Sen att lögnerna inte handlat om häst är en annan sak, men de drabbade ju mina människor i min närhet iallafall. Och jag tror de kommer drabba honom mest, vilket de ju oxå gör. Vi håller ju denna diskussion om honom och hans närmaste nekar att de hänt.

Och om man har dålig moral lär man andra de sa du?Håller med om det! Men har inte alla en uns dålig moral i kroppen, de är ju inte alltid vi gör rätt, menar inte att försvara MR nu, har redan sagt att jag tror att han inte talat sant om sitt liv, kan man inte "förlåta,bortse, strunta i de", ja välj vilket ord ni vill när de han åstakommer fungerar (kan bara tala för mig själv igen) Fast egentligen har jag ju redan fått svar på den frågan att ni inte tycker det :o

De jag vill komma fram till med all detta skitprat :crazy: är väl egentligen en ganska enkel åsikt. För MIG spelar de ingen roll om han ljuger om sin uppväxt och hans "meriter" det är egentligen inte de jag vill ta dela av. Det är hans kunskaper just nu som jag anser fungerar, även om jag tar till mig de jag vill (inte allt). Jag är ändå en hyffast vuxen människa=) Men som så många redan påpekat för mig handlar de inte om vad han gör utan vad han sagt.

Jag tror inte på allt han skrivit, men jag tycker ändå han besitter mkt kunskap som många andra och de beundrar jag, men de är ju en helt annan diskussion=)

Sen är de självklart att vi ska göra allt vad vi kan för att våra hästar ska må så bra som möjligt och på så naturligt sätt som möjligt. Finns ju inget som jag bryr mig om så mkt som min älskade häst! Men hur vi bäst tar hand om dom tvista de lärda ;)

mycket rörigt, knappt så jag vet va jag skrivit... :crazy:
//Camilla

Senast ändrad av en moderator:

Sellan skrev:
ursäkta om jag gör ngn upprörd....
har han erkänt att han ljugit ihop boken än?
För att göra alla som möjligen stör sig på mina inlägg för att jag inte håller mig till "ämnet" Nej han har inte erkänt att han ljugit ihop boken. Inte innan den 1 maj då jag var i Linköping och såg honom iallafall.
//camilla

*lånar knapp*

bara-undrar varför ni sitter här och har massa åsikter hit o dit i ren spekulation, många gånger rent löjligt låga oxå. Varför inte gå till källan i stället och fråga honom rent ut??? Är ni för fega för det och i stället sitter här och kommer med massa falska påståenden eller hörsägen.

Återgå i stället till vad tråden handlar om och ta reda på fakta i stället, ställ en fråga direkt till MR så kanske det kan stilla Er nyfikenhet.

Här går det jättebra att ställa en fråga,och ni kommer garanterat få ett ärligt svar, såvida ni nu törs fråga.

http://www.montyroberts.com/ju_ask_monty.html

bara-undrar skrev:
*lånar knapp*

bara-undrar varför ni sitter här och har massa åsikter hit o dit i ren spekulation, många gånger rent löjligt låga oxå. Varför inte gå till källan i stället och fråga honom rent ut??? Är ni för fega för det och i stället sitter här och kommer med massa falska påståenden eller hörsägen.

Återgå i stället till vad tråden handlar om och ta reda på fakta i stället, ställ en fråga direkt till MR så kanske det kan stilla Er nyfikenhet.

Här går det jättebra att ställa en fråga,och ni kommer garanterat få ett ärligt svar, såvida ni nu törs fråga.

http://www.montyroberts.com/ju_ask_monty.html

Hej!
Jag kan hålla med till viss del, men med tanke på att frågan redan är ställd, mer än en gång till honom och han säger att de han skrivit är sant, så får man väl acceptera det. MEN sen har det ju kommit upp att de kanske inte alls är så att allt är sanning. (se argument från andra inlägg) Att vi sitter här och spekulerar och diskuterar utan MR och de som påstår att han ljugit, i sig lär ju inte hjälpa oss att komma fram till något svar. Sen att jag bla kommer in på "träningsmetoder" eller varför man inte kan lita på någon som KANSKE ljuger de är ju en annan sak. Den simpla frågan va ju om han hade erkänt att han ljugit ihop boken o de har han inte så vitt jag vet.
//Camilla

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
758
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Relationer Hej! Vill väll mest skriva av mig. Jag och mitt nu ex hade varit tillsammans i 4 år och bott ihop i 3 år. Jag hade ett samtal med...
Svar
6
· Visningar
988
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka