Mops på BPH

Varför tror du inte att en mops kan andas genom nosen? Jag har ofta noterat att mina mopsar inte munandats efter 5 km promenad, vilket både mina chowar och svärfars grönlandshundar gör. Ingen av mina mopsar snarkar när de sover (de andas genom nosen, precis som vilken hund som helst).
Men snälla, du sitter i rasklubben för mops och påstår att ni arbetar för bättre hälsa hos mops och så ställer du den frågan?

De flesta av oss TROR inte att trubbnosar inte kan andas problemfritt genom nosen. Vi VET att de inte kan det. Sen finns det säkert något enstaka undantag men generellt så har trubbnosar svårt att andas. Punkt.

Jag har aldrig träffat en enda mops som inte låtit när den andas, även om det finns grader i helvetet. Tyvärr har jag heller aldrig träffat en enda representant för rasen som erkänt detta problem heller.
 
Jag hade ett gäng mopsar på BPH igår och de hade ett beteende som jag inte sett hos andra raser tidigare. Vid matmomomentet så var de alla väldigt "på" när vi startade, men när testledaren var tillbaka var de fortfarande bara intresserade av denne och inte alls av burkarna. Hade det varit en hund så hade jag inte reagerat, men nu var det nästan alla. Vad kan det bero på? Vinden borde guidat dem, den låg på optimalt. Några mopsägare här som har någon teori? Sett utifrån och utan erfarenhet av rasen såg det ut som om de aldrig kände doften och därför inte förstod att godiset lämnar testledaren.

När Winter var testhund på en BPH utbildning för några veckor sen hade min kompis även med sig en inlånad mops (eftersom hennes egna skulle göra testet på riktigt, tror det kan ha varit en av dem du hade till och med). Den hade inga problem med matmomentet men tog däremot väldigt lång tid på sig att uppfatta avståndsfiguranten. Min kompis har uppfattningen att mopsarna inte ser särskilt långt framför sig, vilket ju inte är så underligt när de är så nära marken. Fast burkarna i matmomenten står ju på marken, så det är ju stor skillnad på det och bara se typ skorna på avståndsfiguranten.

Att trubbnosar har mindre yta i nosen för doftceller att registreras har jag hört av flera spårtränare, men deras uppfattning brukar vara att det inte gör särskilt stor skillnad eftersom hundens luktsinne är så väldigt bra i grunden. Så en viss reducering är inte märkbar om man inte talar om väldigt avancerade spår- eller sökuppgifter.

Jag skulle snarare tro att de var mer intresserade av att få godis av testledaren än att gå och arbeta för godiset. Winter gjorde nåt liknande, han fastnade lite på testledaren och efter att han tagit den lätta godisen var han snabbt tillbaka och bad om hjälp med den andra, han är väldigt snabb på att utnyttja människor istället för att jobba själv i sådana scenarier. Breeze hade demolerat hela anordningen.
 
När Winter var testhund på en BPH utbildning för några veckor sen hade min kompis även med sig en inlånad mops (eftersom hennes egna skulle göra testet på riktigt, tror det kan ha varit en av dem du hade till och med). Den hade inga problem med matmomentet men tog däremot väldigt lång tid på sig att uppfatta avståndsfiguranten. Min kompis har uppfattningen att mopsarna inte ser särskilt långt framför sig, vilket ju inte är så underligt när de är så nära marken. Fast burkarna i matmomenten står ju på marken, så det är ju stor skillnad på det och bara se typ skorna på avståndsfiguranten.

Att trubbnosar har mindre yta i nosen för doftceller att registreras har jag hört av flera spårtränare, men deras uppfattning brukar vara att det inte gör särskilt stor skillnad eftersom hundens luktsinne är så väldigt bra i grunden. Så en viss reducering är inte märkbar om man inte talar om väldigt avancerade spår- eller sökuppgifter.

Jag skulle snarare tro att de var mer intresserade av att få godis av testledaren än att gå och arbeta för godiset. Winter gjorde nåt liknande, han fastnade lite på testledaren och efter att han tagit den lätta godisen var han snabbt tillbaka och bad om hjälp med den andra, han är väldigt snabb på att utnyttja människor istället för att jobba själv i sådana scenarier. Breeze hade demolerat hela anordningen.
Min hund är lika liten som en Mops och den uppfattar och ser saker på lika bra avstånd som Schäfrar, Labbar och andra stora hundar. Den förklaringen köper jag inte. Dessutom märker jag att min hund "ser med näsan" på mycket gott avstånd.
 
Min hund är lika liten som en Mops och den uppfattar och ser saker på lika bra avstånd som Schäfrar, Labbar och andra stora hundar. Den förklaringen köper jag inte. Dessutom märker jag att min hund "ser med näsan" på mycket gott avstånd.

Fast det beror ju på hur vinden ligger på om näsan blir en faktor i t.ex momenten med avståndsfiguranten. Som jag sa, tror inte synen spelar in på matmomentet, för burkarna står på marken, men det är ju en fysisk omöjlighet att en liten hund har samma synfält som en stor hund. De kanske ser lika långt framåt, men de kan ju aldrig se på samma höjd som en stor hund. Och om de framförallt ser fötterna/benen på figuranten så kanske det inte är så intressant för en hund som inte är superintresserad av människor?
 
Fast det beror ju på hur vinden ligger på om näsan blir en faktor i t.ex momenten med avståndsfiguranten. Som jag sa, tror inte synen spelar in på matmomentet, för burkarna står på marken, men det är ju en fysisk omöjlighet att en liten hund har samma synfält som en stor hund. De kanske ser lika långt framåt, men de kan ju aldrig se på samma höjd som en stor hund. Och om de framförallt ser fötterna/benen på figuranten så kanske det inte är så intressant för en hund som inte är superintresserad av människor?
Då är det intresset för människan som brister, men här verkar det vara tvärt om. Testledaren var mer intressant än godiset.

För att skilnaden i synfältet ska bli så påtagligt att en liten hund skulle få en nackdel så behöver avståndet vara mycket långt. Betydligt längre än de avstånd som är på ett BPH eller MH. Och de ser ju mer än fötter. Det är väl snarare fötterna de borde ha svårt att se när de tittar nerifrån och uppåt.
Min lille ser utmärkt på långa avstånd även i skog och kuperad terräng vilket märks tydligt vid uppletanden.
 
Men snälla, du sitter i rasklubben för mops och påstår att ni arbetar för bättre hälsa hos mops och så ställer du den frågan?

De flesta av oss TROR inte att trubbnosar inte kan andas problemfritt genom nosen. Vi VET att de inte kan det. Sen finns det säkert något enstaka undantag men generellt så har trubbnosar svårt att andas. Punkt.

Jag har aldrig träffat en enda mops som inte låtit när den andas, även om det finns grader i helvetet. Tyvärr har jag heller aldrig träffat en enda representant för rasen som erkänt detta problem heller.
Inte mops, men... Hur många har sett Anders Bagges lilla film på hans Instagram, av hans engelska bulldogg Karin, som snarkar högt? Cirka 300 kommentarer med idel hjärtan och sååå gulligt och finaste Karin - sen är kommentarerna modererade. Så alla de som undrade om nån tänkt till över hur Karin MÅR, som har såna andningsproblem, har tydligen fått sina kommentarer raderade...... Man blir matt. Inte undra på att det ser ut som det gör... Anders Bagge ska väl också ha lite hundintresse/hundvett...?!?
 
Såg just en film i en träningscommunity jag är med i.

En mops som släpas i ett koppel, ser helt skärrad ut och håller emot med frambenen. Texten säger att ägaren börjat ta med mopsen på motionsrundorna och att den inte vill, och det är flera hundra skrattemojis ooch kommentarer om hur gulligt det är.

Vill gråta. Stackars mopsen.

Och igen, varfför är folk så dumma/blinda/signalokänsliga/olyhörda? :cry: :cry: :cry:
 
Såg just en film i en träningscommunity jag är med i.

En mops som släpas i ett koppel, ser helt skärrad ut och håller emot med frambenen. Texten säger att ägaren börjat ta med mopsen på motionsrundorna och att den inte vill, och det är flera hundra skrattemojis ooch kommentarer om hur gulligt det är.

Vill gråta. Stackars mopsen.

Och igen, varfför är folk så dumma/blinda/signalokänsliga/olyhörda? :cry: :cry: :cry:

Lite som när mopsägare gång på gång tycker att det är roligt och gulligt när mopsar sitter upp och sover, med eller utan huvudstöd. :(
 
Lite som när mopsägare gång på gång tycker att det är roligt och gulligt när mopsar sitter upp och sover, med eller utan huvudstöd. :(
Så var det för en fralla jag kom i kontakt med förut. Den behövde tratt pga en skada, och plötsligt la den sig aldrig ner och sov... Ägarna hade förövrigt gjort en sjuhelsikes massa veterinärutredningar för att hunden "hade konstiga symptom". Den kliade med bakbenen mot halsen, den ville inte gå promenader, den var konstant dålig i magen på olika sätt... Att den sedan rosslade på både inandning och utandning tänkte de inte riktigt på, inte heller på att man knappt såg nosen för att den var så intryckt och det var så mycket hud överallt. Den var något av det mest ohälsosamma jag sett, och den kämpade konstant för att få luft. Ändå var det aldrig tal om att göra någon operation för att underlätta andning eller så, och att han inte ville gå promenad annat än jättetidigt på morgonen (när det var kallt ute...) var bara gulligt... Hunden togs bort sedan pga en skada som inte ville läka. Lika bra det kan jag tänka, sorgligt nog.
 
Lite som när mopsägare gång på gång tycker att det är roligt och gulligt när mopsar sitter upp och sover, med eller utan huvudstöd. :(
här blev jag nyfiken - som tämligen okunnig om hundar (och nej, jag har givetvis ingen egen hund) - varför gör de så? :confused: Jag har aldrig hört talas om det...
 
Menar du att de lade all uppmärksamhet på tävlingsledaren istället för maten? Mopsar är ju väldigt glada i människor, så det kan ju ha med det att göra. När jag gjorde BPH med min mopshane så åt han maten, men så är han mer fokuserad på mat än på folk...
Ja precis, eller så gjorde de inget alls fast de visat stort intresse när maten visades fram.

Jag tror inte det har med storlek och syn att göra. Vi har ofta små hundar och även en blind hund borde kunnat dofta sig till maten. Kanske en kombo då av både dålig syn och försämrat luktsinne. Men jag kan ingenting om mopsar eller deras normala egenskaper.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp