Morgonstelhet

alazzi

Trådstartare
Jag undviker att gå till läkare så jag börjar med internet. 60 år fyllda och jag blir bara stelare. Att kravla mig ur sängen på morgonen är en utmaning och de första stegen blir myrsteg eftersom jag har så ont i hela kroppen. Är stel på dagarna också men morgonstelheten känns värst. Äter Magnesium, annars vaknar jag på nätterna av benkramper och den smärtan är olidlig. På jobbet försöker jag se till att inte sitta stilla för länge för annars blir det totalsvårt att rresa sig och gå iväg. Så finns det något mer jag kan göra innan jag ringer min läkarmottagning?
 
Jag undviker att gå till läkare så jag börjar med internet. 60 år fyllda och jag blir bara stelare. Att kravla mig ur sängen på morgonen är en utmaning och de första stegen blir myrsteg eftersom jag har så ont i hela kroppen. Är stel på dagarna också men morgonstelheten känns värst. Äter Magnesium, annars vaknar jag på nätterna av benkramper och den smärtan är olidlig. På jobbet försöker jag se till att inte sitta stilla för länge för annars blir det totalsvårt att rresa sig och gå iväg. Så finns det något mer jag kan göra innan jag ringer min läkarmottagning?
Har du provat att göra några övningar för att förbättra det?
Jag är också väldigt stel bla pga sjukdom och ibland gör det väldigt ont. Ja börjar varje morgon samt kväll med att göra lite övningar några minuter typ sträcka på mig och sen böja mig ner, sträcka ut fingrar och sen knyta handen och några till.
 
Har du provat att göra några övningar för att förbättra det?
Jag är också väldigt stel bla pga sjukdom och ibland gör det väldigt ont. Ja börjar varje morgon samt kväll med att göra lite övningar några minuter typ sträcka på mig och sen böja mig ner, sträcka ut fingrar och sen knyta handen och några till.
Inte än , men jag ska prova. Man ser ju att djuren brukar göra så men jag har inte tänkt på att själv prova. Bra tips!
 
Stretch och yoga. Överlag är det ju ökad rörlighet som ofta behövs när man känner sig stel. Jag har problem med stel nacke och stela skulderblad, och det jag får stränga order om är styrketräning. Musklerna behöver få jobba regelbundet om jag inte ska gå omkring och ha ont.
 
Håller med övriga. Jag är "bara" strax över 30 år gammal men blir jättestel om jag inte håller igång med styrka och rörlighet.

Sen kan det vara en vits med att se över säng och madrass. Under en vinter med mycket stillasittande och ryggont för ett par år sedan så sov jag mycket bättre i soffan. Sängen var för mjuk. Efter att jag kommit igång med styrketräning så kunde jag snabbt återgå till sängen igen.
 
Jag undviker att gå till läkare så jag börjar med internet. 60 år fyllda och jag blir bara stelare. Att kravla mig ur sängen på morgonen är en utmaning och de första stegen blir myrsteg eftersom jag har så ont i hela kroppen. Är stel på dagarna också men morgonstelheten känns värst. Äter Magnesium, annars vaknar jag på nätterna av benkramper och den smärtan är olidlig. På jobbet försöker jag se till att inte sitta stilla för länge för annars blir det totalsvårt att rresa sig och gå iväg. Så finns det något mer jag kan göra innan jag ringer min läkarmottagning?
Jag har varit stek hela mitt liv (från tidiga tonår), är för kort i muskulaturen från nacke till häl. Rörelse är bra men för mig måste det kombineras med stretching för annars blir det värre att att gå eller springa långt. Tidigare har jag fått laserbehandling i ryggen ett par ggr/år och det är faktiskt det som gett bäst smärtlindring. Inte direkt, men efter 2 veckor så känns det bättre och på mig varar det i månader. Kiropraktor/naprapat hjälper också mig medan massage mest känns bra för stunden.

Mina besvär beror delvis på överrörliga fotleder och mot det hjälpte sjukgymnastik. Men av en läkare har jag aldrig fått hjälp.
 
Inte än , men jag ska prova. Man ser ju att djuren brukar göra så men jag har inte tänkt på att själv prova. Bra tips!
Om jag har en riktigt dålig period gör jag lite stretchövningar innan jag ens kliver ur sängen. För min del handlar den om att runda ryggen så att jag inte översvankar. Sen håller jag med de som föreslår träning, jag behöver åtminstone det för att kroppen inte ska trassla.
 
Jag är väldigt stel på morgonen. Haltar liksom ett tag innan jag kommer igång 😅
Beror nog på att jag inte tränar, står mycket på hårt underlag när jag målar och har några extra kilon som kanske inte heller hjälper i sammanhanget. Jag hade behövt ta hand om min kropp bättre, röra på mig, äta bättre och kanske köpa en sån där ergonomisk matta att stå på. Inläggsulor i skorna har jag redan men det är annars också ett bra tips. Går att köpa/prova ut på typ gång/löplabb.
 
Håller med övriga. Jag är "bara" strax över 30 år gammal men blir jättestel om jag inte håller igång med styrka och rörlighet.

Sen kan det vara en vits med att se över säng och madrass. Under en vinter med mycket stillasittande och ryggont för ett par år sedan så sov jag mycket bättre i soffan. Sängen var för mjuk. Efter att jag kommit igång med styrketräning så kunde jag snabbt återgå till sängen igen.
Mystiskt nog somnar jag gärna i soffan när jag tittar på tv. Sen när jag är på plats i sängen kan jag inte somna.Klart störande
 
Morgonstelhet är ett vanligt symptom som följer med reumatiska sjukdomar och det låter väl kanske inte som någon omöjlighet med tanke på att du har ont också. (och nej, det är ingen dödsdom att få en sådan diagnos, det är snarare en fördel eftersom det idag finns bra mediciner...)
Jag skulle nog säga att du har gjort det du kan göra i form av egenvård, nu är det dags för läkaren att ta över.
 
Det finns massor med olika kosttillskott mot stelhet och jag tror det är lätt att bli utnyttjad av företagarna. Nyponpulver är i alla fall välkänt. Jag köpte ett kilo, avsett för hästar. Billigt o bra. Förr tog jag en fiskoljekapsel eller två om dagen, nu tar jag en D-vitamin istället. En del blir bättre av att avstå från griskött och äta mindre gluten -särskilt vetegluten. Prova dig fram.
 
Här är en till. Stapplar upp på morgonen. Det går inte att föreställa sig hur stel en kan bli förrän en är där.
 
Jag har för korta muskler i kroppen efter en olycka som 16 åring kombinerat med en sjukdom som gör musklerna stela. De som hjälpt är läkare som skickade mig vidare till sjukgymnasten. Där fick jag hjälp med hur jag ska stretcha och träna kroppen på ett sådant sätt att jag slipper ha ont. Vissa dagar kom jag knappt ur sängen, och jag är 30 år yngre än vad du är. Så sök hjälp, de finns mycket de kan göra för att hjälpa dig 🤗
 
Strax efter jag läst o skrivit i den här tråden råkade jag hitta en ask Hemofer (snällt järn) här hemma. Stoppade i mig två tabletter direkt och efter två dagars ätande insåg jag att det är en otrolig skillnad, nu har jag ätit en veckas snart och det håller i sig. Jag har inte förvandlats till elitgymnast men kan i alla fall kliva över trösklar när jag går upp på morgonen utan att att hålla i dörrposten.
 
Sjunkande östrogennivåer i kroppen kan också ställa till det så har läst att många med stelhet blivit hjälpt av sin östrogenbehandling för klimakteriebesvär.
 
Jag är också 60.
Stelhet är inte en naturlig del av åldrandet.
Jag är lika rörlig som jag alltid har varit.
Du skall nog söka vård faktiskt.
Jag har nog dåliga gener. Mamma och min bror drabbades av ryggskott i tidiga år. Tror att det är ridningen som räddat min rygg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
663
Senast: Mandarinen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 086
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag har redan kontakt med läkare och har gjort flertalet prover de senaste månaderna utan något precist svar på vad som kan vara fel...
Svar
4
· Visningar
1 261
Senast: Aliche
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 212
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp