mörka läder

Seabaz

Trådstartare
Inspirerad av hur man fixar svart läder men med vad kan man mörka ljust, typ londonfärgat läder. och finns det risk för att det blir missfärgat, alltså fläckigt? Inte så snyggt :D

Sv: mörka läder

Det enda råd jag kan ge dig är att smörja, smörja ljust läder för att det ska bli mörkare.
Olja med parrafinolja eller neatfoot pure oil.
Kan maila dig bilder på min sadel för och efter smörjning om du vill.

Olja in ordentligt med Neatsfoot och häng ut i solen. Då går mörknande extra snabbt, men jag garanterar inte att det mörknar jämt fördelat.

VARNING!!!! Använd INTE paraffinolja ! Det sämsta du kan använda eftersom det är en petroleumprodukt, denna skall användas för att smörja metallgrejor, symaskiner, gångjärn etc, definitivt inte läder!

Ibland är man omgiven av dåliga rådgivare här som du märker, många "jag har hört att"......... (Dessa borde vara tysta, och inte sprida dålig information!!)

Bill skrev:
VARNING!!!! Använd INTE paraffinolja ! Det sämsta du kan använda eftersom det är en petroleumprodukt, denna skall användas för att smörja metallgrejor, symaskiner, gångjärn etc, definitivt inte läder!

Ibland är man omgiven av dåliga rådgivare här som du märker, många "jag har hört att"......... (Dessa borde vara tysta, och inte sprida dålig information!!)
:bow: :crazy:

skicka gärna bilderna =)

Bill: Okej ska tänka på det. Men i mina ögon så finns det 1000 olika sätt att göra något på och det första som funkar används i fortsättningen tills motsatsen visas.

Nu menar jag inte att jag ignorerar ditt svar, absolut inte!!

Själv brukar jag dränka nya läderprodukter i ekol-olja och ligga i oljebad x antal timmar för att sedan torka av och torka x antal timmar. Det ska man inte heller göra enligt buke.

Mitt träns jag har haft det sedan 1998 och still going strong. dessutom var/är det ett billigt hööks-träns :angel:

Den där "dränkningen i olja", "marinering" eller vad man kan kalla det, är lika galen som att använda paraffinolja, det kan du få verifierat av en sadelmakare eller annan person med kompetens inom läderområdet, så den är heller inte faktabaserad, utan bara en fortsatt spridning av dumhet och okunskap, eller hur?. (EKOL-olja är heller ingen höjdare för läder om man bekvämar sej med att ta reda på vad den innehåller - mineralolja för maskiner! )

Jag tycker att man ska ge faktabaserad information till de som söker svar, inte "jag har alltid gjort så här" eller "jag har hört" för nivån på kunskap sjunker och egentligen lurar man ju en hel massa människor, vilket jag tycker är ansvarslöst, allar helst när det är djur inblandade, för med fel information får de ju betala ett högt pris.

Senast ändrad av en moderator:

Det är möjligt men det är ju lustigt att vissa återförsäljare/ grossister rekommenderar att smörja nya sadeln med tex. parrafinolja.
Speciellt när det gäller dyta märken som tex butet.

Själv använder jag neatfoot pure oil.

Att man säljer sadlar medför inte nödvändigtvis att man har den kunskap om skötsel av läderprodukter som man borde ha. Men det är ju ett beklagligt faktum att man snabbt blir expert (självutnämnd!). Sen blir det ju inte bättre av att i stället för att ta reda på FAKTA, t ex fråga kompetenta personer i branchen, så ställer man sina frågor på ett sånt här forum, far en hel radda olika svar och så tror man att man får korrekt information. En blind som leder en blind!

Om jag köper en sadel och tillverkaren på fabriken bifogar info om sadelskötsel så tror man väll att det är en expert som gett mig faktan. Eller?

Hur ska man veta vem som är expert eller inte?

Det finns många duktiga här på forumet och sen tar man väll den info som man tycker verkar rimlig och bra.

men om Buke är fullt av personer som bara ger inkorrekta svar, varför anser du just dig själv att ha rätt? så bland alla av oss här är det du som har rätt och kan allt om läderprodukter?
du pratar om att folk nämner ut sig själva till experter, men jag får lite av den "attityden" från dig med faktiskt.

Måste säga emot dig... Du kan inte påstå att personer, som inte anser sig vara 'experter', inte kommer med goda råd ibland. Jag har fått många bra tips av personer om sadelskötsel, hästhantering, ridning, som har funkat. Det har kanske inte varit några "konstiga" saker som att smörja sadel med apelsiner, men småsaker som man inte själv har tänkt på eller vet. Och sedan: bara för att en person kommer med ett förslag har man också att eget ansvar att inte lita blint på andra. Är man så dum får man skylla sig själv...

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Hemmet Med risk för att skämma ut mig totalt på bukefalos, jag behöver hjälp! När jag satte i laddaren till cykeln blixtrade det till och nu... 2
Svar
26
· Visningar
1 680
Senast: Tantan
·
Kropp & Själ Färgade håret igår men det blev för mörkt, blev svart. Jag undrar då om jag nu, dagen efter, kan färga håret igen. Med en ljusbrun färg...
Svar
12
· Visningar
1 002
Senast: MCP
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 389
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka