L

ljossa

Måste bara kolla med er om det är jag som är knäpp. Jag kommer få en höjning av min stallhyra med 30% för att de som har stallet ska kunna behålla sin ena häst. Den rids inte så mycket, kanske två gånger i veckan i genomsnitt. Är jag helt korkad som inte köper detta och väljer att flytta? Ska man snällt stå kvar när hyran höjs så mycket?

Hade det berott på höga priser på hö eller strö hade jag inte tvekat att vara kvar, men för att de ska kunna behålla en häst de har på foder men inte rider? Tänk med mig!

Sv: Morr!

Det hänger väl på vad hyran är. Hur mycket får du betala efter höjningen? Vad ingår i den?

Låter inte schysst i mina öron...
Tycker inte det är DU som ska betala för att de ska ha råd med sin häst!!
En ökning på 30% låter INTE rimligt!!

Hyran är idag 1000 kr per månad och kommer alltså bli 1300. Det är vad ridskolan tar i vår kommun. Här finns ganska magert med ridvägar, ingen spolspilta, ingen ridbana, tillgång till ridhus finns, men jag har en häst som inte ska arbetas på böjda spår pga knäskada. Dessutom är inte ridhuset färdigbyggt och jag är inte säker på om det ens kommer finnas möjlighet att hyra in sig i det. Min häst ska promenadridas i skogen. Täckena torkar inte heller och lädret i sadelkammaren möglar, vattnet fryser på vintern. Alltså, inget lyxstall även om det är fint och i ordning i själva stallet så finns brister. Ett ganska ordinärt stall alltså.

I hyran ingår hö och strö, min häst äter som max 8 kg hö per dygn. Utsläpp och insläpp och fodringar. Jag täcker inte min häst så jag "kräver" inget plock med täcken. Mockar själv och fixar hennes foder. Vi hjälps åt med de sysslor som är tyngre, så som hämtning av hö och strö.

Senast ändrad av en moderator:

Hur kommer det att bli dit du ska flytta hästen nu då?
Pris och kvalitet på stallet?

Hur kommer det att bli dit du ska flytta hästen nu då?
Pris och kvalitet på stallet?
Just i skrivande stund har jag ingen bra plan, men jag jobbar på det. Har en del planer men ingen klar lösning. Att flytta känns som ett måste. Vi håller på att köpa hus, och till våren ska vi bygga eget stall. Gissa hur skönt det ska bli. Det är alltså en begränsad tid vi ska ha en box och sen ska hon hem till vårt stall.

Just det, jag har räknat på vad hö/strö/el och underhåll kostar med liggande priser. Jag kom fram till att det kostar ungefär 500 kr per månad för min häst, och då har jag räknar högt. Jag anser att 800 kr i kallhyra är lite väl... Åtminstone i våra trakter.

Nu kanske det här låter jättedumt, men ändå... du säger att det är "för mycket" att betala 800 för något som kostar 500. Men om du bara ska betala "självkostnadspris", vart ligger stallägarens profit då? Eller jag kanske har missuppfattat något? :confused:

Nu kanske det här låter jättedumt, men ändå... du säger att det är "för mycket" att betala 800 för något som kostar 500. Men om du bara ska betala "självkostnadspris", vart ligger stallägarens profit då? Eller jag kanske har missuppfattat något? :confused:

Hur menar du nu?

Det jag menar är att en höjning för att de ska kunna behålla en häst de inte rider eller nyttjar är fel. Varför ska jag betala en höjning för att de ska kunna behålla en häst jag inte nyttjar?

Jag har en stallhyra idag på 1000 kr varav 500 är kostnader för hö/strö/el/underhåll etc. Alltså, de omkostnader som finns kring min pålla är 500 kr, resen ser jag som kallhyra. Hänger du med?

Jag tycker att du har billig hyra redan nu, foder ingår ju i ditt pris. Däremot är de en ganska stor hyreshöjning i ett svep. De kunde ha höjt allteftersom.
Om du tycker att de skall sälja sin häst för att subventionera din hyra så tycker jag att ditt resonemang är riktigt märkligt. Hur ofta de rider sin häst skall väl inte du lägga dig i! Har de sitt stall för att göra dig en tjänst eller för att de faktiskt vill ha in några futtiga ören? Menar du att det är fel av dem att vilja tjäna pengar på sitt stall? Om de vill lägga de pengar de eventuellt tjänar in på sin häst, sin bil, att betala amorteringar eller något annat - det tycker inte jag att du har med att göra.

Jag skulle då aldrig ha folk i mitt stall för en tusenlapp i månaden. Om din häst äter 8 kg/ dag x 30 dagar = 240 kg/månad. Billigt hö kostar ca 2 kr/kg. Det är ca 500:-. Halm är inte gratis heller. De tar ju in och ut din häst i hage plus fodrar. Hur mycket tror du att de har i timpeng? Sen har de extra gödsel att ta hand om, de måste hantera 240 kg extra hö i månaden. El kostar pengar, underhåll såsom färg, etc... kostar pengar. Du har nog aldrig ägt ett eget stall och har överhuvudtaget ingen aning om hur dyrt allting är för då hade man aldrig klagat på 800:- i kallhyra. Försök och själv köp en gård, du ska ha lån som måste betalas etc., har man mark till ska den skötas såsom betesputsning och gödning. Tycker du att nya hyran på 1.300:- är för dyrt då tycker jag att du ska flytta.

Läste precis att du har köpt hus och ska bygga stall. Välkommen till den riktiga världen, snart kommer du själv att inse vilka kostnader det innebär och att ha någon i sitt stall för 800:- är absolut inte värt besväret det oftast medför.

Jag viker mig på punkten vad de ska göra med pengarna för höjningen. Helt rätt, det har jag inte att med att göra. Ibland blir man lite blind, det var just att få upp ögonen jag behövde denna tråden till.

Vad gäller omkostander så kostar bra hö här hemma 1.25 kr kilot. Torv hämtas i lösvikt till bra pris också. Jag tror vi betalat 100 kr kubiken.

Jo, jag vet att allt kostar. Men de hanterar inte 240 kg hö i månaden utan hjälp. Tro mig, jag har kört hö i sommar. Jag har målat stallet, jag har oljat fönster. Jag har varit behjälplig på alla möjliga sätt tillsammans med min hästskötare. Vi har dragit staket, jag har fixat in en häst i till i stallet, jag har ensam tagit deras hästar då de rest bort, man vill ju så klart hjälpa till. Jag är inte en person som lutar mig tillbaks och låter de som har stallet ta allt jobb, jag hjälper till! Kommer jag ut vid den tid de ska ut eller in eller fodras så gör jag det.

Vad gäller gödsel så kan jag säga att merparten av mina vänner hämtat en hel de av vår stack. Eftersom det är torvblandat så är det inga problem att bli av med det. Folk kommer med sina kärror och hämtar så bortforsling sköter sig till allra största delen själv.

Min förra hyresvärd ville höja hyran med ungefär 50% och minska servicen så att vi skulle dela helt lika på skötseln.
Hyran skulle landa på ca 1100 i månaden för en islänning på lösdrift och det är ungefär detsamma man får betala för full inackordering på box på ridskolan i närheten. Skillnaden är också att på ridskolan finns ridhus, spolspilta, varmt utrymme mm; inget sånt fanns hos min hyresvärd.

Jag flyttade!:smirk:

Så; jag förstår om du vill flytta.

Hyran är idag 1000 kr per månad och kommer alltså bli 1300. Det är vad ridskolan tar i vår kommun.

Efvtersom det står Kristinehamn som ort hos dig så antar jag att det är där du står. Har ridskolan sänkt hyran så mycket? När jag flyttade från ridskolan där våren -03 så betalade jag 1750:-/månad i hyra (tror jag) och då var det tal om att höja ännu mer.
Är du säker på att de höjer hyran för att kunna behålla hästen och inte pga höjda priser för el, strö, foder, stängselmateriel och trötthet på att sponsra andras hästägande.

Vad är självkostnadspris när det gäller kallhyran? Det är verkligen inte lätt att räkna ut och 500kr/mån är billigt.

Följande bör i varje fall vara med i kalkylen
underhållskostnader på stallet.
ränta och avskrivning
el och vattenkostnader
eget arbete från stallägaren sida
moms (om det inte är ett litet stall)

Just kostnader för ränta och avskrivningar brukar inte alla räkna med.

Men är kostnaden för att driva stallet intressant egentligen? Både stallägare och hyresgäst måste anpassa sig till den lokala marknaden. Som stallägare kan man inte ta mer än marknadspriset oavsett vilka kostnader man ha. Och du som hyresgäst får räkna med att betala marknadspris även om stallägaren har låga kostnader.

Så strunta i orsakerna till att priset är som det är. Om du inte tycker det är värt priset så får du flytta.

Efvtersom det står Kristinehamn som ort hos dig så antar jag att det är där du står. Har ridskolan sänkt hyran så mycket? När jag flyttade från ridskolan där våren -03 så betalade jag 1750:-/månad i hyra (tror jag) och då var det tal om att höja ännu mer.
Är du säker på att de höjer hyran för att kunna behålla hästen och inte pga höjda priser för el, strö, foder, stängselmateriel och trötthet på att sponsra andras hästägande.

Hade fel vad gäller hyran på ridskolan... 1850 för häst en hundring billigare för ponny.

Vad gäller andra kostnader så har vi hämtat allt hö som beräknas gå åt för 1.25 kr/kh, torv är kvar att hämta och så vitt jag vet har inte de höjt sedan förra året. Elen kan jag inte sia om eftersom jag inte vet vad de har för avtal. Stängsel är klart sedan länge, det var jag med och drog. Sponsra andras hästägande, jo, det kan ju bara de svara för...

Sen en sak till, i september när jag fixade in en häst till den tomma boxen så fick jag signaler om att jag skulle få ligga kvar på 1000 kr per månad. Jag vet inte hur länge de menade när de så sa, men jag fick känslan av att det skulle vara lite längre än två hyror framåt.

Just nu känns det hela ganska infekterat. Jag känner mig överkörd och besviken med tanke på vad jag fick för signaler för en tid sedan och det känns som allt jobb jag lagt ner under sommaren var ogjort. Jag har hjälpt till en del att renovera och fixa till i stallet.

Hur det blir framöver återstår att se. Jag hoppas det löser sig och att min pålla kan var kvar. Att mötas på halva vägen skulle kunna kännas bra, men jag vet inte om det är läge att föreslå...

Följande bör i varje fall vara med i kalkylen
underhållskostnader på stallet.
ränta och avskrivning
el och vattenkostnader
eget arbete från stallägaren sida
moms (om det inte är ett litet stall)
Ränta och avskrivning är det ju svårt för mig att sia om, men vi är två inhyrningar i stallet och de har två egna. Underhållskostnader var det vi gjorde i somras, färg, olja, penslar. Sen monterade de in en fläkt, som de kom över begagnat. Till vilket pris vet jag inte. detta var tvunget då vi hade en alltför fuktig inomhusmiljö. Moms tror jag inte att de redovisar. Eget arbete består i att fodra, släppa ut och in, mocka egna boxar. Resten hjälps vi åt med. Vatten är från egen brunn.

I mina krokar är just 1000 kr en ganska normal stallhyra. Då brukar strö och hö ingår. Så ser det ut i de flesta mindre stall där standarden är ganska bra för att vara ett mindre stall. Om man stallar in närmre ridskolan så stiger hyran, men detta ligger inte på ridavstånd.

Måset bara klippa in ett litet tack för att ni delar med er av era synpunkter. Detta var precis vad jag behövde, dryfta mitt bekymmer med andra som ser det klarare än jag just nu!

1850:- stämmer mycket bättre med mina erfarenheter av det stället.
Såg nu att min sista kommentar var mycket mer bitsk än den var menad att vara. Det var trötthet på en person i mitt stall som gjorde att jag omedvetet klämde i lite extra, ursäkta.

Har din hyresvärd sagt rakt ut att h*n måste höja hyran för att kunna ha kvar sin egen häst?

Jag tycker att 1300 fortfarande är riktigt billigt...trots att du får hjälpa till mycket. Men jag jämför ju nu med sthlms hyrorna...

// F

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 712
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 489
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 714
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka