Sv: Morr!

Har din hyresvärd sagt rakt ut att h*n måste höja hyran för att kunna ha kvar sin egen häst?
// F
Japp, rakt ut! Det var så de motiverade höjningen! Fast å andra sidan, varför de höjer har jag kanske inte med att göra... Precis som jag skrev ovan, ibland behöver man få hjälp att se vad som är mina problem att lägga mig i och inte.

Jag hade också blivit irriterad om de motiverar en hyreshöjning på det sätt dom har gjort! Däremot så kan du inget göra.. det är deras stall, dom bestämmer = flytta om du inte är nöjd!
Och som du beskrev det med dåliga ridvägar, brist på ridbana, dålig värme så saker möglade mm mm så hade jag flyttat oavsett hyran....

jag köper hö och strö till rimligt pris, men det kostar mig att få hem det. dra transport är dyrt, bilen slörpar bensin som en svamp. sen kostar det med el i stallet och så. jag klagar inte, jag har valt det själv men hyr man in sig kan man nog inte räkna med att få hö och strö till självkostnadspris. men 30% höjning är fortfarande mycket oavsett utgångspris.

*Kl* att disskutera vad som är billig resp. dyr hyra är ganska irrelevant i sammanhanget! Jag betalar 350 kr i månaden i kallhyra hemma i skåne och 1100 kr i månaden i i kallhyra i uppsala. Så det beror ju HELT på var man bor! Jag tycker inte det är ok att höja 30% på en gång oavsett vad hyran är från början.

Till TS: om du inte vill betala den nya hyran tycker jag att du ska flytta. Du känner ju själv om du vill det. Jag förstår ditt resonemang, hade priset på strö eller foder gått upp känns hyreshöjningen mer motiverad. Hyreshöjningen är ju då en direkt sponsring av deras häst. Jag hade nog tagit den konsekvensen och flyttat!

varför flytta om du endå snart får eget stall? om jag var du skulle jag stå kvar 300 extra i månaden i nån månad är ju inget att bråka om..Det kostar ju att flytta om inte.. hyra transport bensinpengar mm.

Fler inlägg från TS. Jo, jag skulle kunna stå kvar om det hade rört sig om en månad eller två, men nu är det fram till maj. Dessutom ska min lilla hästskötare ta henne på delfoder och höjningen drabbar alltså henne i förlängningen.

Vi bygger alltså stall till våren, det kommer stå klart under sommaren. Tills dess behöver min märr tak över huvudet. Hingstungen har jag förmodligen löst med en lösdrift, hemma eller inhyst.

Det lustiga i kråksången, eller rättare sagt olustiga, är att de som har stallet inte pratat om stallbyte med mig, utan förhör sig hos min hästskötare som är 13 år gammal. Hon känner sig trängd och jag hade hoppats att detta skulle kunna skötas mellan vuxna ögon. Jag fick bara reda på att de skulle höja, talade om att jag flyttar och resten av samtalat har skett bakom min rygg. Det gillar jag inte!

Fler inlägg från TS. Jo, jag skulle kunna stå kvar om det hade rört sig om en månad eller två, men nu är det fram till maj. Dessutom ska min lilla hästskötare ta henne på delfoder och höjningen drabbar alltså henne i förlängningen.

Vi bygger alltså stall till våren, det kommer stå klart under sommaren. Tills dess behöver min märr tak över huvudet. Hingstungen har jag förmodligen löst med en lösdrift, hemma eller inhyst.

Det lustiga i kråksången, eller rättare sagt olustiga, är att de som har stallet inte pratat om stallbyte med mig, utan förhör sig hos min hästskötare som är 13 år gammal. Hon känner sig trängd och jag hade hoppats att detta skulle kunna skötas mellan vuxna ögon. Jag fick bara reda på att de skulle höja, talade om att jag flyttar och resten av samtalat har skett bakom min rygg. Det gillar jag inte!

I och för sig är jag inte bättre som pratat bakom deras rygg här, men jag diskuterar inte så någon blir illa berörd. (hoppas jag)

Jag förstår helt klart att du vill flytta. 30 % är ändå inte så lite. Det måste ju kännas dumt att betala 300 kr mer i månader p.ga. att stallägarna ska kunna ha kvar sin häst eller?

Som sagt i skåne ligger kallhyrorna på väldigt lite och det kan man absolut inte jämföra med t.ex. uppsala (där någon skrev att det kostade 1100 kr/månad i kallhyra) Det är sådan stor skillnad på skåne och sedan runt stockholmområdet där det är svindyrt enligt min mening.
Hoppas det löser sig och att du får ditt stall klart tidigt så du kan ha hästen hemma, förstår att det ska bli skönt.

Jag förstår helt klart att du vill flytta. 30 % är ändå inte så lite. Det måste ju kännas dumt att betala 300 kr mer i månader p.ga. att stallägarna ska kunna ha kvar sin häst eller?

Som sagt i skåne ligger kallhyrorna på väldigt lite och det kan man absolut inte jämföra med t.ex. uppsala (där någon skrev att det kostade 1100 kr/månad i kallhyra) Det är sådan stor skillnad på skåne och sedan runt stockholmområdet där det är svindyrt enligt min mening.
Hoppas det löser sig och att du får ditt stall klart tidigt så du kan ha hästen hemma, förstår att det ska bli skönt.
Tack, jo vi lär starta bygget snarast! I värsta fall blir det en utebox till gumman så länge, men då spricker planerna att min hästskötare ska få ta henne på foder. Något hon gjort sig väl förtjänt av. Jag vill verkligen att hon ska få ha henne som sin egen tills det är dax för Norge!

har haft eget stall fram till förra året. Hde en kallhyra på 500kr. Inte tusan kostade mina hästar så lite som 1300kr/månaden trots billigt ensilage. Snarare 2000kr/häst och månad. Förstår varför de vill höja hyran. Även om du hjälpt till en hel del med TID så är det de som måste ligga ute med pengarna, elstängsel är banne mig itne billigt köpa in. Jag la ner runt 14.000 på mina staket under de åren jag hade stallet.

Ang lösdrift. Vi har två inackorderingar. För dem tar vi 250 kr/mån. De betalar 2/7 av det hö vi köper in (vi har 7 hästar sammanlagt). Jag tar in till hovslagare när jag kan, hjälper vet när denne är ute, fixar och donar, städar i stallet osv. Tycker det är ett bra pris. Våra hästar har dessuom fritt på ofruste vatten då vi har en termobar :smirk:

Just det, jag har räknat på vad hö/strö/el och underhåll kostar med liggande priser. Jag kom fram till att det kostar ungefär 500 kr per månad för min häst, och då har jag räknar högt. Jag anser att 800 kr i kallhyra är lite väl... Åtminstone i våra trakter.

Men där är det mkt som du inte räknar med.
Bara saker som staket, underhåll av alla byggnader och hagar, att det faktiskt är ngn som kollar till din häst varje dag och allt annat fix.

Jag vet att det inte låter mkt men det tar på all tid.

Jag håller med dig.
Man har ju faktiskt ackorderingar iaf till viss del för att tjäna ngt på det.
Om de sedan, som du säger, betalr räkningar, bil eller häst med det.
Det kan ju inte kunderna bestämma.
Sen att de väljer att tala om varför de höjer hyran och är så ärliga att de inte ljuger om höpriser. Det kan man väl ta som man vill.

Men där är det mkt som du inte räknar med.
Bara saker som staket, underhåll av alla byggnader och hagar, att det faktiskt är ngn som kollar till din häst varje dag och allt annat fix.

Jag vet att det inte låter mkt men det tar på all tid.
Fast är staketet trasigt när jag är där så lagar jag det. När jag är där och tar in min häst kollar jag över alla hästarna i hagen. Vi hjälps åt på alla sätt och kan inte de vara i stallet när hovslagare eller veterinär kommer så tar jag deras hästar också... Jag har hjälpt till med massor och jag ser det som självklart att jag lunchar om jag är där i rätt tid. Allt bygger liksom på att man hjälps åt, och kan jag fixa billig färg eller bidraga med något annat så gör jag givetvis det. Vi handlar havre till alla hästar hos min kontakt. Jag ringer alltid ut veterinären eftersom jag har den kontakten. Hö har jag tipsat om leverantör för. Klart man hjälps åt, jag brukar rida deras ena häst då och då när de vill ha hjälp. Jag mockar ofta alla tre eller numera fyra boxar när jag ändå är i farten... Jag försöker fixa och hjälpa till så gott jag kan.

hmm.. billigt i skåne vet jag kanske inte precis.
Runt här i krokarna hittar man inte en plats under 1.500 kr... Oftast 2000.
Må hända jag har fel men vi har hört oss för rätt mkt för att veta vart vi skulle lägga ribban.

Allt detta är ju jättebra! verkligen.
Vi har också en sådan liten flitig myra i vårt stall och är det inte så man bara älskar dem:love:
Men trots allt, Du gör kanske en ganska stor del av stallägarjobbet
men jag tycker ändå att du "kommer undan" med ett bra pris.

Må hända jag har fel men vi har hört oss för rätt mkt för att veta vart vi skulle lägga ribban.
Jag har förstått att priser skiljer sig vitt mellan olika ställen i landet. Jag har ingen alls erfarenhet av Skåne och detta handlar om Kristnehamn. En lagom stor stad i Mellansverige. Här är 500 i kallhyra ganska normalt, men det finns säkert både dyrare och billigare.

Det är inte stallhyran i sig så mycket som jag hakar upp mig på utan den plötsliga höjningen. Här blir man lovad för två månader sen att det inte ska höjas och sen blir det inte alls så...

*Suck* Min poäng var att det är inte lönt att jämföra vad som är billigt resp. dyrt eftersom det beror på var man bor (Läs ordentligt!) Därför är det irrelevant att säga att TS borde vara glad för en så billig hyra! (det sissta var inte riktat till dig)

Som sagt det beror på var man bor. Det finns ju inte ett pris som gäller för hela skåne!! Bor man i lund är det ju dyrare än i lilla svalöv tex

Men är kostnaden för att driva stallet intressant egentligen? Både stallägare och hyresgäst måste anpassa sig till den lokala marknaden. Som stallägare kan man inte ta mer än marknadspriset oavsett vilka kostnader man ha. Och du som hyresgäst får räkna med att betala marknadspris även om stallägaren har låga kostnader.

Så strunta i orsakerna till att priset är som det är. Om du inte tycker det är värt priset så får du flytta.
Kunde inte sagt det bättre själv.:bow:

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 712
Senast: Görel
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 489
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 714
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka