morrande cockertjej

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare izabell
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 729
I

izabell

Jag har en 8 år gamal cockerspaniel tik. Hon är snäll och trevlig men så fort det är en annan hund i närheten morrar hon hela tiden.. De går inte att få tyst på henne. Vi har precis fått en shäfer hane som inte vågar gå nära henne nu. Hon gör inget förutom att morra. Är det nån som har tips på vad jag kan göra?

Sv: morrande cockertjej

Många cockrar är väldigt verbala i sina lekinviter, så min första fråga är om hon morrar med betydelsen "stick och lämna mig ifred" eller "kom igen och busa med mig". Jag har två cockrar som låter som tasmanska pungdjävlar när de leker, och för en ovan hund låter det farligt till att börja med. Snart nog brukar det dock gå över och leken tar full fart med tillhörande ljudeffekter, men det kan ta några dagar.

Som varandes en dam med 8 år på nacken kan det ju faktiskt också vara ett sätt för henne att säga "lämna mig ifred". Är det så hon menar är det ju bara bra att schäfern inte vågar gå nära, det är ju liksom hela vitsen. Så länge hon inte vaktar sak eller person så skulle jag inte bry mig om morrandet. Vill hon leka och bara är väldigt verbal så kommer schäfern på det så småningom. Betyder morret "lämna mig ifred" lär schäfern sig det också, och då kommer hennes behov av att morra avta.

Skulle också tro att hon vill vara ifred, speciellt om schäfern är en vild unghund. Många gamla "kärringar" blir ju lite sura med åren. Min tik är supersur då och då, men hon har också ont i ett ben vilket ju gör att hon är ännu mer mån om att inte bli nedtrampad av de andra hundarna.. Låt henne vara, hon måste ju få säga ifrån..

Hon vill bara tala om att hon är äldst och var där först. Det lägger sig så småningom när schäfern insett det.

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 308
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 660
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 233
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 372
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka