Bukefalos 28 år!

Morrhårens vara eller icke vara

Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Alltså för mig känns detta som en debatt där vissa bara försvarar sin ras,då jag tror det är vanligt inom vissa raser och deras klippning..
Tycker detta är sjukt..och precis som med sjuk avel är detta sjukt.
Katter,hundar och hästar använder sina morrhår,alla djur gör det,och man kan inte ta bort dessa enbart för människans fåfängas skull..Då har det gått för långt!:mad:
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Men du kan ju inte jämföra hundens täckhår med dess känselorgan:confused:

Menar hon inte de långa känselhåren kring ögonen? Min hund har dessutom långa känselhår på kinderna, lite längre bak (fästingarna sätter sig ofta gärna där), och jag antar att även dessa har betydelse. I vart fall för en "vild" canine!
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Ahaaa, jag såg långhåriga hundar framför mig :D

Jag räknade in dom i morrhåren! :)
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Att de ska se bättre tror jag inte ett dugg på :)
Det går effilera precis vid ögonen så det långa försvinner som spretar. Sen säger jag inget om att man rakar, men de skulle kunna se utan rakning om man vill :)
Har själv haft en amris, så jag vet att det går om man råkar vara lite lat med trimningen :D

För övrigt håller jag med Mrs Scabtree.

Det beror ju helt på vilken typ av hund man har. Den brune är trimmad för sisådär 3 veckor sedan och ser redan ut sådär. att effilera funkar inte för restan av ansiktet växer ju igen också.

Dessutom trivs hundarna bättre i kortare päls i ansiktet. ( iaf dom hundar jag känner kan ju inte svara för alla världens amrisar sjävklart.) eftersom all päls som ofta står åt alla håll skymnmer sikt kanske inte blockerar all med den blir mindre helt klart. och jag vill då inte ex hoppa agility med en hund som inte har en full god syn. Pälsen i ansiktet lägger sig inte i frsta taget utan växer rakt ut en bra bit därför blir det lite skygglapps effekt runt om.


Min åsikt, att däremot klippa bort morrhåren på en ras som inte behöver trimmas i ansiktet är ju en anna femma.
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Alltså för mig känns detta som en debatt där vissa bara försvarar sin ras,då jag tror det är vanligt inom vissa raser och deras klippning..
Tycker detta är sjukt..och precis som med sjuk avel är detta sjukt.
Katter,hundar och hästar använder sina morrhår,alla djur gör det,och man kan inte ta bort dessa enbart för människans fåfängas skull..Då har det gått för långt!:mad:



För mig som har en trimras så är det mer för hundens Comfort än något annat. I mitt inlägg ovan skriver jag just om HUR pälsen växer i ansiktet det blir alltså mycket päls på en liten yta, på sommrarna speciellt trimmas ansikte hals nacke och rygg, jämför man då med en otrimmad hund så är det otrimmade väldigt mycket mer flåsig än en trimmad.

Pratar nu om amrisar eftersom det är "min" ras har oftast mycket och tjock ganska ullig päls och det kan jag tänka mig är ganska varmt att bära runt på.

Iaf så trimmas på Hela huvudet. Jag har faktiskt inte provat att pilla runt morrhåren det känns tidskrävande och ärligt talat så har varken jag eller mamma hundar med så pass mycket tålamod, har dock inte provat som sagt
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Jag märker ingenting på min hund när morrhåren är borta, varken i aktivitet eller humör eller vad vi gör.
Klipper ner henne rejält någongång om året och inte sjutton klipper jag runt morrhåren, nä de åker med.
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Vår 12 år gamla pudel med skum syn och dålig hörsel jagade sork utan problem trots avsaknad av morrhår.
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

En fråga bara, går det över huvud taget att raka i ansiktet utan att ta med känselhåren?
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Jopp, om man låter hunden odla mustasch. typ såhär men med mer....päls?
02s15-GANDHI-72_jpg_393511b.jpg
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Menar hon inte de långa känselhåren kring ögonen? Min hund har dessutom långa känselhår på kinderna, lite längre bak (fästingarna sätter sig ofta gärna där), och jag antar att även dessa har betydelse. I vart fall för en "vild" canine!

Jäpp, jag menade de andra känslehåren som finns på huvudet!:) Inte pälsen;)
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

En fråga bara, går det över huvud taget att raka i ansiktet utan att ta med känselhåren?

lite det jag försöker få fram. på hundar med mycket pälsväxt i ansiktet så växer ju håret vid morrhåren också jag anser att det är tidskrävande ( läs snudd på omöjligt) att stå med sax och klippa runt morrhåren. jag trimmar alltså av helt huvudet på hår.
 
Sv: Morrhårens vara eller icke vara

Alltså för mig känns detta som en debatt där vissa bara försvarar sin ras,då jag tror det är vanligt inom vissa raser och deras klippning..
Tycker detta är sjukt..och precis som med sjuk avel är detta sjukt.
Katter,hundar och hästar använder sina morrhår,alla djur gör det,och man kan inte ta bort dessa enbart för människans fåfängas skull..Då har det gått för långt!:mad:
Anledningen till att man klipper nos och annat på vissa hundraser är ju för att deras päls är långt ifrån det ursprungliga. Ingen spets eller pariahund har långt hår i ansiktet/nosen. Däremot har vi avlat fram raser med lång, krullig eller sträv päls, eller rättare sagt tagit vara på de egenskaperna när de dykt upp. Visst, sen har vi fortsatt med att bestämma vilka "frisyrer" våra hundar har. Vissa klipps rena i ansiktet, andra har skägg som blir fulla av mat.:) Men drar man det till sin spets är ju många hårlag "onaturliga", ska vi låta alla dessa raser dö ut för att de en gång avlades fram för att människor i alla tider fascinerats av det annorlunda?
Eller var drar man gränsen?

Och kan man ta reda på hur och om hundar påverkas av att få morrhåren bortrakade?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 920
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
751
Senast: Emmi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
783
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp