Morris and Nolan - passar vilken ryggtyp?

Wembley

Trådstartare
Sitter just nu och rider dressyr i en stenhård :eek: hoppsadel (som passar hästen bättre än mig) och har sådana fruktansvärda skavsår på mina sittben.

Igår fick jag erbjudande om att låna/testa en Morris and Nolan sadel. Nu är det ett stycke väg att i så fall åka och hämta den och jag undrar därför vilken ryggtyp det märket passar. Min häst har en ganska rak rygg och t ex passar Albion honom bra. Någon som har erfarenhet av Morris and Nolan? Är de mjuka i sitsen? Frågar innan jag ger mig iväg. Tacksam för inputs :bow:!

Tyvärr har jag begränsat med pengar för tillfället och denne häst är till salu, så det är inte aktuellt att köpa någon ny sadel i dagsläget.

Sv: Morris and Nolan - passar vilken ryggtyp?

M&N ska passa hästar med rak rygg. Vissa sadlar har gelsits och är lite mer bekvämma. Jag har en M&N och det tycker att den är helt okej att rida i.

Tack för ditt svar, då låter det som det är värt att åka iväg och hämta den för att prova :idea:

Ja, inte vet jag men samma sadel har passat bra på
* kallblodstravare
* ca 180 hög rejäl halvblodshäst
* ca 157 cm halvblodshäst
* låg även hyggligt på quarterkorsning

dressyrmodellen då

Ok, den verkar mao ligga bra på flera hästtyper :) Det är en dressyrmodell. Ska prova den på måndag och ägaren hade vägarna förbi så den blir t o m levererad :laugh:

Mina sittben ser fram emot att den passar och är mjuk!

Denna sadel har gelfoam i sitsen och är enligt mig underbart skön.
Tror den heter Gold Collection

Denna sadel har gelfoam i sitsen och är enligt mig underbart skön.
Tror den heter Gold Collection

Ååh, det låter fantastiskt :love: För tillfället har jag såna ridsår att det är en pina att sätta sig i sadeln :( Stenhårda hoppsadlar är inget kul..

Hur gick det? Passade sadeln ? Vad tyckte du om den i övrigt?

Senast ändrad:

Min foderpålle har en M&N dressyrsadel med gelsits, hon har ändå en relativt svängd rygg den gamla tanten, men annars har jag uppfattat det som att en Morris oftast ligger bäst på just raka hästar, så den borde nog kunna passa din häst och dina ömmande sittben ;)

Min häst hade tidigare väldigt rak rygg utan markerad manke. Förra ägaren köpte då en M&N med bred bom. Passar bra och är underbart skön att rida i.
Nu när hästen på äldre dar blivit lite svankryggig så funkar sadeln fortfarande kanon!

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 618
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej buke! Sitter just nu och letar efter en hoppsadel till min häst och jag börjar bli galen:wtf: Men nu har jag hittat en väldigt...
Svar
2
· Visningar
994
Senast: Beeboppe
·
Utrustning Hej! Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna...
Svar
2
· Visningar
2 750
Senast: Aureola
·
Utrustning Är lite nyfiken på Morris and Nolan Gold Collection dressyr. Vilken typ av häst (rygg) passar den? Vilken typ av ryttare? Långa/korta... 2
Svar
31
· Visningar
8 622
Senast: oxo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈