Mortiis på sjukhus...

Poppinella

Trådstartare
Ja, vår lille kille ligger på sjukhus... :(

Han hade under kvällen svårt att kissa, det kom bara några droppar eller ingenting alls. Sen satte han sig i badkaret och skulle kissa och de dropparna som kom då var blodblandade. Vi ringde till Slöinge (som ligger ett par mil härifrån), men de hade stängt sju minuter tidigare så vi fick ringa och sedan åka till Helsingborg istället.
Imorgon ska de antagligen spola honom så vi får se om han kommer hem då. Hon trodde han skulle få ligga över helgen dock.

Usch, jag hatar sånt här! Man känner sig fruktansvärd som först och främst håller fast honom när de sticker i hans tunna lilla arm och sedan bara lämnar honom där... han måste undra vad det är för fel på matte och husse! Det gjorde ju så ont på honom när de stack också och det gjorde ju inte saken bättre...

Hoppas allt går bra med vår lille kille, men han är ju i alla fall i rätta händer.

//Poppinella

Sv: Mortiis på sjukhus...

Ja, det gick bra med Mortiis till slut. Han fick komma hem redan på fredagen då han hade kissat av sig själv. Han hade några små kristaller, så nu är han hemma med antibiotika och smärtstillande. Strikt övervakning av lådan är det också, men tack och lov har han kissat som vanligt! Dock ska vi ändra på en del saker med fodret nu efter detta för att förebygga att det händer igen.

(intresseklubben antecknar för framtida användning).

På vad sätt ska du ändra i kosten?
-Kul att veta så man ev. kan förhindra något :)

MissFideli skrev:
Det finns speciella foder för urinsten.

Jo det visste jag ju.
Jag tänkte om det var en speciell matsort eller så specifikt man inte skulle fodra med.

Mer blötfoder också, inte bara byta torrfodersort. Nu får de burkmat en gång om dagen, men ska ändra till två.
Även blötlägga just hans torrfoder så han får i sig mer vätska.

Är alltid trist när de små liven blir sjuka.
En av mina han katter har blivit spolad X 2 och går nu ständigt på c/d. De andra två får oxå äta utav det pga att han inte äter om inte de andra gör det :crazy: .
Dyrt blir det men hårbollarna är friska :smirk: och inga återfall än så länge (1-år sedan sista spolningen)

Men på våra papper vi fick med hem från sjukhuset stod det att katter som ej har problem med kisseriet inte ska äta specialfoder för det ändamålet. Varför framgick inte, bara att det kunde vara skadligt.
Dock hade det varit toppen om alla kunde äta det eftersom vi har fyra och det är svårt med olika foder då... speciellt med en tjockis som behöver bantas ner och då äta lightmat...

Det har jag oxå läst men jag frågade veterinären och enligt denna så var det ingen fara.
Har även gett Hi**s light foder under vissa perioder och även blandat dessa foder (alltså en vecka av det ena och en vecka av det andra).
Tycker att om det var farligt så borde jag märkt någonting på de andra två, men de är hälsan själva :)
Men det skulle vara kul att veta på vilket sätt det skulle vara farligt.
Om jag var du skulle jag fråga en vet om det går bra att de andra oxå äter

Om du ska öka våtmaten till urinstenskatten, öka den till tjockisen också. De går lättare ner på våtfoder. (Om du drar ner på torrfodret samtidigt förstås, den totala mängden mat ska ju inte öka ;) )

Ja, vi tänkte öka blötmaten till alla, då uppstår ingen avundsjuka heller :D
Det är torrfodret som blir ett litet dilemma, men vi ska höra oss för med veterinär och djuraffärer vad som sägs. Det är ju klart lättare om alla kan äta samma.

Usch, då kanske det är dags igen.
Imorgon var det ändå dags att ringa någon veterinär för att få lämna in ett urinprov och se så att allt är borta sen sista vändan.
Nu ikväll började det lite igen.... kissa många gånger, små små klumpar i lådan. Kissat i badkaret, lite blod i det... stackars Mortiis!
De sa sist att detta kunde ta ett litet tag och att lite blod från och till ett tag efter inte skulle vara något konstigt, men nu har det ju gått en månad...

Stackars Mortiis!
Hoppas det löser sig, man blir så maktlös när de är sjuka :cry:

Ja, det är inte alls kul.
Han kissade efter att jag skrivit i alla fall, då kom det lite mer. Tänkte att vi avvaktar till imorgon bitti då eftersom vi ändå skulle ringa dem då. Kissar han bara är det ju rätt ok för stunden. Det gjorde han ju inte alls sist.

Uppdatering om någon är intresserad!

Allt var bra med Mortiis, i hans fall verkar det vara stress. Veterinären sa att samma symtom som vid infektion kan uppkomma vid stress, även blod i urinen (!).
Det vore ju inte konstigt om det är stress just i hans fall eftersom han var så otroligt skygg när vi adopterade honom för snart tre år sedan. Han höll sig undan i ungefär ett halvår, men sedan gick det bara framåt och gör fortfarande! Därför ser vi ju honom som mer harmonisk nu än vad han någonsin varit och då inte alls tänkt på att detta kan bero på stress.
Vi köpte i vilket fall Feliway att plugga i kontakten så nu får vi se om det hjälper. Hoppas även på att det kan hjälpa på vår andra katt som emellanåt kissar i protest när vi inte varit hemma på hela dagen eller dylikt.
Nytt foder blev det nu med... köpte foder för 1000 kr. De får Hills nu igen, två tredjedelar W/D och en tredjedel C/D. På så vis kunde alla äta det, det blir inte lika stora delar av det som förebygger urinsten (C/D). De som inte har problem med detta skulle ju tydligen inte bara äta sådant foder.

Japp, det var väl det! Nu får vi bara hoppas på att Feliway kan hjälpa honom så att han får bli bra!

Liknande trådar

Hundavel & Ras ny här jag med,vill bara höra o ev få lite svar. min älskade mitzy Lhasa apso var drygt 10 år o jag var så glad att hon aldrig varit... 2 3
Svar
48
· Visningar
5 013
Senast: Gnist
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 687
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Min finaste älskade lilla katt vid namn Katten fick somna in igår. Det gick lugnt och fint till men nu gråter jag floder. Hur hanterar... 2 3
Svar
53
· Visningar
12 853
Senast: LevelSkin
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det var fredag kväll. Klockan hade blivit halv sju och hon var äntligen på väg hem från jobbet. Hon var bara 18 år, men hade lyckats få...
Svar
0
· Visningar
809
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka