Bukefalos 28 år!

Mosaique Face såg skimmel – Kolgjini hotar stämma

Samma visa från Ludde som alltid när han förlorar eller gör ett misstag i något större lopp.

Tittar man på filmen från loppet syns det tydligt att hästen tar ett snedsteg innan han så kallad skyggar. Gissningsvis klarade inte Mosaique av tempot som Ludde pressade upp efter att ha tagit ledningen i loppet.
 
Det finns ju även en och annan skimmel som tävlar i trav. Anser Ludde då att den hästen inte skulle få ställa upp i samma lopp som hans häst? Den kan ju bli rädd...
 
Det finns ju även en och annan skimmel som tävlar i trav. Anser Ludde då att den hästen inte skulle få ställa upp i samma lopp som hans häst? Den kan ju bli rädd...

De "vita" travhästarna är ju sällan helvita som hästen på bilden, de är oftast ganska mörkgrå och sällan populära bland övriga kuskar i loppen då heller, men visst jag håller med dig det är bara fjantigt, men Ludde är ju dessutom ganska snabb med bortförklaringar även om han själv gjort fel (fast just det, han gör ju aldrig fel).
 
Jag brukar också tycka att Kolgjini överdriver, men i det här fallet var det ju uppenbart att hästen blev rädd för skimmeln, som kördes på innerplan i riktning mot fältet. Syns tydligt på filmen, och särskilt den som visades i livesändningen igår, att Kolgjinis häst skräms av den - man ser exakt när den fäller fram öronen och uppmärksammar skimmeln.

Det borde vara en självklarhet att ett sådant störningsmoment inte får förekomma, på samma sätt som man inte låter en förridare eller dylikt komma mot fältet nära banan och vifta med typ flaggor.

Brutalt pinsamt och dåligt av danskarna. Om jag varit i Kolgjinis situation hade min reaktion varit bra mycket värre än ett par svordomar...
 
@Riley Men vadå? Ska man nu neka många hästar p.g.a. deras färg att tävla? Jag är absolut inget fan av trav-och galoppsport och skulle allra helst ses "sporten" läggas ned men man kan ju inte kräva att "en häst med den färgen får inte förekomma då den kan skrämma min häst". Det är ju bara löjligt.

Men det jag reagerar mest på var väl: varför är den vita hästen kvar inne på banan och körs mot "mötande"?
 
Det är väl eg problemet, om jag förstått saken rätt, att hästen var inne på banan. (Sen kanske Luddes häst reagerade för att den var vit.)
 
@astronaut Fast hästen tävlade ju inte, den ledde defileringen.

Naturligtvis ska man inte neka skimlar att starta, men en häst som går i ett lopp har ju resten av hästarna också helt annan möjlighet att se innan loppet - de samlas i defileringsvolten, gör provstarter, körs alla på banan minuterna innan start, och ffa: Under loppet går skimmeln i/med fältet, inte mot det. Många skulle garanterat ändå titta på den (finns ju någon skäck i Sverige vars premielopp filmades, och hästen bakom såg ut att undra vad i helvete som pågick), men inte reagera som Kolgjinis häst gjorde nu.

Min poäng är att det är illa nog att det fanns en häst på innerplanen av banan och som dessutom körs mot fältet - sånt ska av säkerhetsskäl inte ske - men jag är också helt övertygad om att fältet inte brytt sig om hästen varit svart eller brun.
 
Senast ändrad:
Blev någon annan häst skrämd av skimmeln?

Jag är noll insatt i sporten men tycker det låter löjligt, är som att fara i taket för det hände nåt utanför dressyrbanan som skrämde hästen.. Skit händer.
 
@Alexandra_W Någon sa att övriga hästar i inre fältet hade skygglappar. Om det inte stämmer tycker jag det dock inte är något konstigt om de inte reagerade, de går inte i täten och har inte möjlighet/behov av att hålla koll på omgivningen framåt på samma sätt.

Den väsentliga skillnaden på dressyr och trav är att en häst som kastar sig på dressyrbanan i regel inte utgör en risk för någon annan än möjligen sig själv/ryttaren, och då vid extrem otur. En travhäst, dessutom i täten, som kastar sig ut i banan mitt under loppet? Överhängande risk för en katastrof. Det var ren tur att Kolgjinis häst inte hade en häst i dödens (utanpå sig), då hade det nog smällt.

Finns mer än ett gott skäl till att andra hästar, oavsett färg, inte ska vistas på innerplan när det är lopp.

I övrigt hoppas jag att en dressyrryttare skulle också reagera om densamma fått sin ritt förstörd för att någon släpade in en vild ko (det är ungefär så skimlar och skäckar ter sig för många travare) intill dressyrbanan under pågående program. Särskilt om det skedde i en tävling där förstapriset låg på ungefär 900 000 kronor.
 
Senast ändrad:
Säkerhetsaspekten kan jag åtminstone delvis förstå iom farten. Men är ju farligt för ryttaren med om en dressyrhäst får spelet. Men blir ju värre när det är hög fart, många hästar och sulkys inblandade såklart. Men utifrån artikeln verkar kusken mest sur för det förstörde hans chanser att vinna och inte skaderisken/olycksrisken. Och det förstod jag verkligen inte, speciellt som alla ju utsattes för samma störning (till skillnad från t ex en dressyr då ett ekipage drabbas). Eller när svenska ekipaget (kan det varit Sara?) fick en hund i hasorna på terrängbanan på OS - vilket givetvis störde hästen.

Så, om ALLA dressyrhästarna fick en vild ko under sitt program, så ja jävligt dumt med en lös kossa - men jag skulle inte gnälla över att just min hysteriskt korädda häst fick mer spel än de andra hästarna. Hänger du med hur jag menar?

Så det känns fortfarande för mig som oinsatt som gnälligt - även om jag verkligen nu förstår säkerhetsaspekten. Men den kom inte fram i själva artikeln.
 
Mosaique är inte rädd eller skrämd för fem öre, utan det är i vanlig Ludde stil överpacead tempo som gör att hästen snubblar till och galopperar, hade han skyggat som Ludde påstår hade han inte kunnat styra ut honom så lugnt och fint till andra spåret och bromsat upp honom.

Finns ju otaliga liknande historier och bortförklaringar från Ludde efter storlopp där han skyller på allt möjligt från fotografer vid mållinjen till folk på publikplats som råkar ha en konstigt färgat skjorta. Det konstiga är att det alltid endast är Luddes häst som reagerar på det "konstiga".
 
Spontant så anser jag att felet är att en häst är på fel plats eller så är allt okej. Det är inte rimligt att det finns regler kring vilka färger hästar som vistas på en travbana får ha. Det låter på klagomålet som det är okej att ha hästen på den platsen annars låter det konstigt att han endast klagar på färgen.
 
Låter lite som då travaren Majesty of Rock var tvungen att täcke på dig i frankrike för att alla hästar (kuskar) var rädda för skimmeln.

Tycker helt klart det är fel och farligt att ha en häst på innerplan som kör mot fältet, men ja Ludde är en dramaqueen. Har aldrig gillat honom.
 
Jag själv tror på att "travare är rädda för skimlar och skäckar" är rent nonsens och en konstig myt som man hör cirkulera då och då.
Om de nu skulle vara det så får man väl vackert träna dem så den ursäkten tycker jag är löjlig. Jag känner till hur många travare som helst som inte reagerar på hästar som inte råkar vara bruna..som är kovana etc.
Som med allt annat blir det var man gör det till och utsätter hästarna för där det optimala är att de tål så mycket störning som möjligt, vilket är en träningssak och har man så stora problem kanske man borde inse att något i träningen fallerat som man kanske borde se över. I synnerhet på en travbana finns det MASSOR av saker hästarna kan reagera på och har man inte tränat hästen på såna saker också får man skylla sig själv, men än värre är att man utsätter andra för fara med hästar som skvätter för allt.

Däremot håller jag med om att inget störande ska finnas under pågående lopp, som ren säkerhetsaspekt. Men jag tror knappast att det var för att det var en skimmel..utan det konstiga i sig med en häst på innerplan, som kommer mötande riktning, att det scenariot inte är en vanlighet som orsakat reaktionen i så fall då hästar ofta reagerar på saker "som inte brukar vara".
 
Dessutom är väl travet som vilken annan utslagningssport som helst inom hästsporten?

Inte tusan skulle hoppryttaren få hoppa om banan vid en rivning eller vägran och jag tror mycket få skulle få för sig att stämma tävlingsanordnaren för att hästen blir rädd/störd för något och sedan river ett hinder eller vägrar.
Det är sånt man måste räkna med kan hända utan att det måste vara någons fel när vi sysslar med instinktiva djur och se till att träna så mycket som möjligt på för dem "konstiga saker" sen är resten upp till slumpen, om det går bra eller dåligt på tävlingen men förhoppningsvis bra med vettiga förberedelser i form av träning.

Och slutligen så är det för mig rättvist att inte samma personer vinner hela tiden, bra om andra får en chans för att kanske topphästen presterade dåligt på tävlingen av någon anledning. Alla kan inte vinna jämt och det är bara så korkat att skylla på det ena och det andra vid ett nederlag oavsett vad prissumman är..och det som gör hästsporten till en tjusning - man kan aldrig veta i förväg hur resultatet blir.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Caballion tog en efterlängtad storseger i Copenhagen Cup men eftersnacket kom lika mycket att handla om den vita häst som ska ha skrämt...
Svar
0
· Visningar
593
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tvååringarnas största uppgörelse avgjordes på Jägersro under lördagen. Och för sjunde gången stod hemmatränaren Lutfi Kolgjini som...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp