Mosat underliv

Sv: Mosat underliv

oj, detta problem har jag aldrig hört talas om såvida du är kvinna. Du kanske sitter fel ?

Sadlar ä ju ofta in så värst mjuka mot underlivet. Iaf inte om man sitter "som man står" och inte på rumpan. Har testat Bent Branderups sadlar som har typ gele hela sitsen... underbart. Borde verkligen sadeltillverkanra jobba vidare på. Jag ska nog också testa en gele-sits flr längre turer.

Det lustiga är att jag aldrig hade några som helst problem under alla barn- och ungdomsår när man red som en vettvilling och ganska ofta barbacka dessutom! Något har förändrats, eller så är det bara jag som har blivit klenare...

Förresten försökte jag utan gelesadeln igen och började blöda. It's a sign: jag skall aldrig göra om det igen.

Jag vet hur det känns! Fick t,o.m sår mellan skinkorna i somras när det var så varmt. Svetten rann in och det blev väl friktion eller nåt - troligtvis för att skinkorna är lite smått mulliga ......ha ha

Har nu inskaffat mig ett par "islandshäst-ridbyxor" som är mycket sköna. Eftersom jag jämt rider i ridskor så är detta toppen - då ridbyxorna är utfornmade just för ridskor. Alltså vidare nedtill. och så är det skinnförstärkt i grenen. Det skönaste jag haft och ridit i någon gång..............................

Så mina "vanliga" ridbyxor ligger i skåpet och vilar så länge

Jag måste bara säga att jag har läst vartenda inlägg i denna tråd.. och det är nog bland det roligaste jag läst på långe!! Trodde faktiskt helt ärligt att jag var den enda som hade detta problem (bättre nu dock när jag rider en och samma häst med en och samma sadel)..
hade också såna problem så att det ibland började blöda och man knappt kunde kissa..
Skönt att du löst det, men du kanske borde investera i ett par sköna "ridtrosor" så slipper du använda binda vid varje ridpass.

Ja precis min tanke! Det har något att göra med att man rider olika hästar med olika sadlar också. Jag rider mest i ridskoleklass och får mig ibland en REJÄL genomplöjning nedtill, beroende på hur knotig hästen är, hur den springer och vilken sadelstoppning den har. Vissa är väldigt mjuka i galoppen, andra gungar så mycket att det är svårt att undvika att man åker lite i sadeln.

Jag tycker oftast inte att man märker det förrän man kommer hem OCH DÅ ÄR DET FÖRSENT! I dag var jag ute och skumpade runt :bump: i två härliga timmar, men när jag sedan skulle nyttja damrummet höll jag på att få mig mitt livs chock. :eek: :eek: :eek:

(Och detta trots både dambinda och gelsadel... Kanske måste överväga den där operationen trots allt?)

Precis.. det känns inte under tiden som man rider.. det kommer efteråt.. och då är det ju illa :P

Har du testat sömfria boxertrosor?

vaddå mosat?? jag brukar sitta och knugga mitt underliv i sadeln. det tycker jag är skönt?
Ensam om mina tankar?? :)

Hej alla kissnödiga!
(långdraget jag vet - ni som fattar får gärna skratta)

Får skav av en enda häst på hela ridskolan och det är en seg jäkel med en trav som bara är så skön att sitta på! Jag fattar inte hur jag lyckas? Kanske sitter ner mer än vanligt på honom under lektionerna? Eller också är det just det där sköna "gunget" som är problemet?:confused: Ont så in i helskotta gör det iallafall... men inte förrän efteråt som alltid!

Ska införskaffa tjocka bindor som nån tippsade om här!

Köp cykelbxor.. och trä dom utanpå ridbyxorna.. hey seximama... alltså dom är ju vadderade för könet!!!

Någon som har bra tips för att slippa känslan av krosskador i underlivet efter ett ridpass? Har just köpt en gelpad att fästa i sadeln, men har inte hunnit testa den ännu. Någon som vet andra bra sätt?

:eek:

Sitt mer på rumpan och mindre på framsjärten (uttryckt i barnvänlig anda :smirk: )

Skavande sömmar kan man slippa genom att köpa herrkallingar i stället för trosor.. De finns utan sömmar i grenen. Inte det mest upphetsande kanske, men effektivt!

usch nej, inte alls bra... dem bara glider upp hela tiden.. så blir de som vanliga trosor, fast extra varmt.. isch :/

Hejsan!

Varför cykelbyxor?
Det måste vara enklare och billigare att köpa riktiga ridtights. De är kanonsköna och de är vadderade i sitsen och på knäna. Fler fördelar är att de torkar snabbt om man råkar ut för regn, de andas så man blir inte så där varm, som någon nämnde, att svetten rinner mellan skinkorna. De är helt enkelt supersköna.:rofl:

Vilken bra tråd! Skönt att höra någon mer som har samma problem..:o

Jag har aldrig tidigare haft det här problemet.
Då red jag 7 dagar i veckan, ibland flera pass per dag.
(Både för instruktör, på ridskola och egen häst).

Men NU, när jag rider 1 gång i veckan (dock hårda dressyrpass,
för instruktör) har jag skav som bara attan efteråt.

Grejen kan nog vara den att jag är lite "ringrostig" då jag inte
ridit på ett tag, men ska väl inte behöva ett mosat underliv för det!?

Så nu till min fråga, har ni något bra förslag vad jag kan pröva?
En gelpad vore lite pinsamt, då jag "hyr" häst av ridskolan varje vecka. Det vill säga olika sadar och olika hästar. Och att behöva
ha med sig en pad varje vecka vill jag helst slippa......:crazy:

Inte alls pinsamt! Jag rider på ridskola och hyr häst omväxlande och kommer alltid dragandes med min gelpad. Ingen höjer det minsta på ögonbrynen.

Efter att ha provat att sitta längre "bak" och mer avslappnat har en del av problemen försvunnit, men inte så mycket att jag vill vara utan min geledyna.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
945
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 521
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Blandraser och renraser

Hästrelaterat

Tillbaka