Motion till Svenska ridsport förbundet

Sv: Motion till Svenska ridsport förbundet

Jag förstår baktanken. Egentligen är ju SvRF ett breddförbund och som står bakom Riksidrottsförbundets regler. Där står det bla att barn under 12 år inte ska tävla på elitnivå (kan inte regeln ordagrant). I ex fotboll spelar man inte seriespel när barnen är "små"...

Och egentligen, med denna regel så låter man SM vara en tävling för de upp till 16, det är väl inte helt fel? SM är en elittävling och vill man tillhöra eliten så är det nog dags att gå över till stor häst då;)

Det är ju inte ens alla länder som har 18 år som åldersgräns på ponny, gränsen brukar vara 16.

Nu tror jag inte att detta kommer att röstas igenom, tror ni det? Men det är nog bra om det blir en diskussion.

Jag tycker att grundtanken med motionen är mycket god men jag har svårt att tänka mig att den kommer att bifallas i sin helhet.

Det jag reagerar på är framförallt sänkt åldersgräns på B-ponny.
För mig blir tänket så fel med att förslaget ska gynna den mindre bemedlade med att man måste byta ponny oftare, det borde tvärtom bli dyrare för gemene man. Framförallt eftersom marknaden på B-ponny kommer att sjunka drastiskt.

16 års gräns på SM sätter jag mig inte emot men 18 kan väl få vara kvar på övriga tävlingar iallafall. Om inte annat så för utbildningen av ponnyerna.

Ytterliggare ett steg till att döda sporten :crazy:

nej jag gillar det inte alls, vet flera ryttare som är extremt långa som 13åringar och som är duktiga liksom många 18åringar som tävlar för att de tycker det är kul. Alla har kanske inte ekonomin att gå vidare efter de fyllt 18år och varför skall man då stänga dessa utanför? Liksom man förlorar något viktigt och det är att många av de som är över 16år tar upp nya förmågor i klasserna, detta kommer således att försvinna.

Nu vill man snäva in gränserna och jag ser faktiskt ingen mening med det.

Fast för att ta dig till SM måste man rida nationella tävlingar (som iaf i ponnydressyr) lockar massor med detagare, vilket innebär bortlottning på varenda tävling.

Tänk på fälttävlan, där får ju inte B-ponny rida SM utan någon annan tävling. Det kan väl bli så i dressyr och hoppning också?

Nu vill man snäva in gränserna och jag ser faktiskt ingen mening med det.

Fast det behöver ju inte bli så... Om det i stället blir en förändring till att klubbarna tar sitt ansvar och ordnar regionala tävlingar + att det blir okej att ha de högsta ponnyklasserna på regional nivå så kan man ju rida "allt" på regional nivå i stället för nationell = billigare för ryttarna och deras familjer.

Men det är väl klart att det blir snävare och att färre kommer lyckas ta sig till elitnivå?
Jag som mamma kommer iallafall inte har råd att byta ponnyer så ofta som det kommer att krävas och absolut inte om man måste köpa färdiga ponnyer eftersom att tiden blir så kort att en enda ryttare inte hinner ta upp en ponny hela vägen.

Vad händer i långa loppet med utbildningen av ponnyerna? Kommer det inte bli så att allt fler importerar färdiga "tuta och köra" ponnyer? Och vad händer då med den svenska ponnyuppfödaren?

Senast ändrad:

Men det är väl klart att det blir snävare och att färre kommer lyckas ta sig till elitnivå?
Jag som mamma kommer iallafall inte har råd att byta ponnyer så ofta som det kommer att krävas och absolut inte om man måste köpa färdiga ponnyer eftersom att tiden blir så kort att en enda ryttare inte hinner ta upp en ponny hela vägen.

Vad händer i långa loppet med utbildningen av ponnyerna? Kommer det inte bli så att allt fler importerar färdiga "tuta och köra" ponnyer? Och vad händer då med den svenska ponnyuppfödaren?

Jag är ingen hoppmänniska, de hopptävlingar jag besöker är på "gräsrotsnivå";) Men i dressyren så är det så att många har köpt färdiga "tuta och kör"-ponnyer (både importer och svenskt). På SM är det sällan det kommer något nytt i topp, utan det är samma ponnyer som ligger i topp år efter år med olika ryttare.

Men om man är en människa med "vanlig ekonomi" (som de flesta andra i Sverige är) så kanske man helt enkelt får sänka sina mål och vara glad över att man rider bra på den nivån man befinner sig?

Sedan tycker jag också synd om svnska ponnyuppfödare, men jag tror att de måste hitta samarbete med etablerade ponnyryttae/små vuxna som kan matcha fram ponnyerna.

Men om man är en människa med "vanlig ekonomi" (som de flesta andra i Sverige är) så kanske man helt enkelt får sänka sina mål och vara glad över att man rider bra på den nivån man befinner sig?

.

Men då har ju en del av motionens syfte gått förlorade. Snacka om att ridningen då blir en "snobbsport". Om vi vanliga dödliga bara ska lägga oss ned och inse att "bättre än såhär blir vi inte". Det kan väl aldrig vara bra för svensk ridsport?

Men då har ju en del av motionens syfte gått förlorade. Snacka om att ridningen då blir en "snobbsport". Om vi vanliga dödliga bara ska lägga oss ned och inse att "bättre än såhär blir vi inte". Det kan väl aldrig vara bra för svensk ridsport?

Nej, jag tycker inte att det är bra - men det är svårt att ta sig till toppen utan rätt ekonomiska förutsättningar.

Inom ponnydressyren har ju tex förbundet beslutat att ta bort B-finalen på SM, så från och med i år får 70% av deltagarna på ponny/junior åka hem efter de två försöken. Detta är ju ett beslut från SvRF som motiveras med att SM är en elittävling.

Fantastiskt klok människa tycker jag :bow::bow::bow:.

Får man bara rida ponny till man är tolv tror jag snarare att markanden för C-ponnyer kommer bli mycket större. Marknaden för B-ponnyer kommer bli mindre men vi måste ju se till sporten och inte till uppfödarna (tyvärr). Jag tycker det låter fantastiskt bra detta.

Den här motionen är uppe till diskution på ett annat forum och jag tänkte att det vore intressant att höra vad Bukefalos anser.

http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_2172/ImageVaultHandler.aspx

Så, vad tycker ni?

Själv blir jag mest:eek:.

Fast för att ta dig till SM måste man rida nationella tävlingar (som iaf i ponnydressyr) lockar massor med detagare, vilket innebär bortlottning på varenda tävling.

Tänk på fälttävlan, där får ju inte B-ponny rida SM utan någon annan tävling. Det kan väl bli så i dressyr och hoppning också?

Och det är just det som gör att ponnyfälttävlan sakta dör ut :crazy:

Fantastiskt klok människa tycker jag :bow::bow::bow:.

Får man bara rida ponny till man är tolv tror jag snarare att markanden för C-ponnyer kommer bli mycket större. Marknaden för B-ponnyer kommer bli mindre men vi måste ju se till sporten och inte till uppfödarna (tyvärr). Jag tycker det låter fantastiskt bra detta.

Men hur kan det vara bra för sporten om de inhemska uppfödarna dör ut?
I ridsportleden talar man sig varma om hur viktigt det är med BRA svenskfödda hästar som utbildas av BRA unghästutbildare.

Vartifrån ska dessa svenska ponnyer och utbildare komma ifrån om ponnysporten blir bara för de rika? Eller är det så att alla vi som inte har råd att köpa en färdig ponny vartannat år ska utbilda ponnyerna och sedan låta eliten ta över till de stora tävlingarna?

Vartifrån ska dessa svenska ponnyer och utbildare komma ifrån om ponnysporten blir bara för de rika? Eller är det så att alla vi som inte har råd att köpa en färdig ponny vartannat år ska utbilda ponnyerna och sedan låta eliten ta över till de stora tävlingarna?

Det kanske är annorlunda i hoppning, men inom dressyren så är det få ponnyer som kommer "från ingenstans" och tar sig till toppen. Det är några överåriga som tar sina ponnyer till SM, men då rider dessa oftast på övertid och är 16+.
Jag tycker inte heller att den trenden är så kul, men tyvärr så spelar ekonomin stor roll inom ponnysporten nu för tiden.

Och det är just det som gör att ponnyfälttävlan sakta dör ut :crazy:

Fast varför måste SM ses som det mest ultimata? Kan inte förbundet tänka till lite och försöka få igång andra tävlingar för de som inte riktigt har rätt material för att ta sig till SM? Det finns ju en tävling för kat B i fälttävlan, det är väl lika fint att vinna den som SM?

Jo, visst är det så men saken är ju den att den svenska prestationsponnyaveln är rätt ung och tanken måste ju ha varit att dessa ponnyer som föds upp nu såsmåningom ska kunna ta över efter de som är i topp nu. De som är bäst just nu måste ju också ha kommit någonstans ifrån?

Jag är inte längre speciellt insatt i ponnysporten men hade hoppats på att bli det igen framöver men jag kanske får ta och damma av mitt gamla norska medlemsskap om den tiden kommer. (detta sagt utan att ha en aning om hur norska tr ser ut!)

Senast ändrad:

I alla andra sammanhang räknas man som barn/omyndig tills man är 18, varför inte inom ridsporten? Och varför är det så önskvärt att få över de unga ryttarna på stor häst så snabbt, de har ju resten av livet på sig?

För många kanske tävlingarna börjar i 10-12 års-åldern, då har man inte lång tid på sig, om man inte köper "färdiga" ponnyer.

Alla har inte ryttarföräldrar som slänger upp barnen på första ponnyn när de är fyra år...

Låt ponnytiden vara tills ungdomarna är 18!

Och varför är det så önskvärt att få över de unga ryttarna på stor häst så snabbt, de har ju resten av livet på sig?

För de som vill rida på elitnivå anses de väl i senaste laget att gå över till stor häst efter 16 års ålder. Iaf om man aspirerar på SM/NM/EM.

Jag tycker att SvRF har ett problem. Ena stunden vill de vara ett förbund som verkar för breddidrott och sedan så blir det fler och fler "elitifierade" beslut som mest gynnar de som har råd att tillhöra toppen på elittävlingar.

Men hur kan det vara bra för sporten om de inhemska uppfödarna dör ut?
I ridsportleden talar man sig varma om hur viktigt det är med BRA svenskfödda hästar som utbildas av BRA unghästutbildare.

Men man måste ju skilja på äpplen och bananer. Jag tycker det är positivt att verka för att sporten ska bli mindre "elitfixerad", i alla fall på B-ponny. Jag anser inte att 10-12 åringar är tillräckligt utvecklade för att tävla på elit-nivå och ha en svivdyr ponny. Det finns familjer som grejar det, men risken att barn mår dåligt (även om det bara är i samband med någon misslyckad tävling) gör att det inte är ok, i min värld. Barn ska inte vara pressade i sin hobby. Jag är övertygad om att många barn blir pressade om de får en hutlös dyr ponny och förväntas tävla SM och kanske tom ta medalj. Det är inte bra för barnet.

När man är av den åsikten som jag är så behövs inte "BRA svenskfödda" B-ponnyer som du pratar om (för övrigt har jag aldrig hört/läst den diskussionen angående B-ponny...). Det går ju precis lika bra med de russen och welshponnyerna som står på var och varenda gård. Skulle detta bli fallet (som motionen föreslår) finns ju ingen marknad för "BRA svenskfödda" B-ponnyer, varför ska de då födas upp? Däremot är det viktigt med bra svenskfödda hästar när det gäller de större ponnyerna och storhästarna - eftersom det finns en marknad (elit) för dem.

Liknande trådar

Körning Ja nu har nya TR kommit ut: TR V 2011 Har inte hunnit läsa allt än, men kommit så långt som till: :D Såå... Vad tycker ni om... 6 7 8
Svar
157
· Visningar
18 130
Senast: Anna_
·
Fälttävlan Måste vi ju ha en :) Särskilt nu när det inte sänds på Tv :mad: aicha är på plats vet jag iallafall och någon mer om jag inte minns... 10 11 12
Svar
236
· Visningar
25 728
Dressyr Har kikat igenom nya TR som hastigast, tänkte om vi kunde ha en tråd om de nyheter och ändringar som kommit till. Lade särskilt märke... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 507
Senast: workahlic
·
C
Ekonomi & Juridik Någon som vet om det finns något av ovanstående gällande strömedel i en box? Har lite problem med några hästmänniskor i ett...
Svar
5
· Visningar
1 149
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka