Motionera oriden 4 åring.

Hur du tolkar det är upp till dig. Du får svar (olika svar av olika personer pga olika tolkningar) på det du har skrivit och jag tycker fortfarande likadant spec när det visade sig längre ner i dina inlägg att hästen var ”rundare och inte särskilt överviktig”.
Så fundera ett varv extra om detta verkligen är något för dig.

oj du får läsa igen. :) ja skrev "rundare men inte jätte överviktig." inte "rundare och inte särskilt överviktig." Stor skillnad tkr du inte de? :)

självklart får man olika tolkning. men ska man svara på en fråga så kanske man ska försöka hålla sig till frågan å inte börja skriva om annat å försöka säga till folk vad de ska göra å inte göra?

för jag frågade inte om jag borde köpa unghästen eller inte, eller hur? så hur du tolkade min fråga om en unghäst kan motioneras fler gge än 3-4 vecka till "borde ja skaffa unghäst" är konstig, inte sant?

förstår du varför jag reagerar på dina kommentarer? :)
 
Ja vill gärna motionera för att inte behöva dra ner fodergiva för mycket för att få en viktminskning, (man kan ju räkna per kg hö/ per kg vikt på olika sätt.)
viktigt för magen å ha något å arbeta med, särskilt för unghäst, så ju högre giva man kan ge (utan viktökning) desto bättre :)
Fast om hästen bara är lite rund så kanske inte det är i hela världen?
Det är jätteviktigt att unghästen får vila, din är dessutom oinriden så den är ju mer som en 2,5-3 åring. Även småsaker som promenad osv kan vara en mental utmaning för unghästarna.

Du riskerar att ”skada” hästen mer om du överstimulerar den än om du låter den gå lite rund.
 
Ska ha de i åtanke:)
får lägga in motionen i foderstatsprogrammet så får ja se hur mkt motionen påverkar högivan. :)
Alltså, det räknas inte ens som motion vad gäller fodret om du tar en promenad i rask takt på en halvtimme varannan dag. För att räknas ska det vara minst en timme/dag där skritt är hälften och resten jämt fördelat mellan trav och galopp. Det är då nästan lätt arbete (ridskolehästar som går tre lektioner/dag kan man räkna med utför lätt arbete när man räknar foderstat) så den motion du kan ge gör absolut skillnad på hästen, dess bärighet och muskler men inte till den grad att du kan lägga på mer energi och ändå få en viktnedgång.
 
oj du får läsa igen. :) ja skrev "rundare men inte jätte överviktig." inte "rundare och inte särskilt överviktig." Stor skillnad tkr du inte de? :)

självklart får man olika tolkning. men ska man svara på en fråga så kanske man ska försöka hålla sig till frågan å inte börja skriva om annat å försöka säga till folk vad de ska göra å inte göra?

för jag frågade inte om jag borde köpa unghästen eller inte, eller hur? så hur du tolkade min fråga om en unghäst kan motioneras fler gge än 3-4 vecka till "borde ja skaffa unghäst" är konstig, inte sant?

förstår du varför jag reagerar på dina kommentarer? :)

Fast du kan inte styra vilka svar du får i en tråd du har skapat.
Poängen jag vill komma till är att hade du haft unghästerfarenhet hade du aldrig behövt ställa frågan. Detta ”problemet” hade för övrigt inte ens hade varit ett problem för mig. Är hästen så himla fet så begränsar du maten helt enkelt oavsett om den är inriden eller inte.
Om den ska ridas in nu till hösten så kan du ändå börja med att vänja den vid saker, tömköra den osv. Den kommer att tappa i vikt och det är oftast till och med en fördel om hästen är lite slö och småtjock efter betet när dom ska ridas in vilket du också hade vetat om du hade haft unghästvana.
 
oj du får läsa igen. :) ja skrev "rundare men inte jätte överviktig." inte "rundare och inte särskilt överviktig." Stor skillnad tkr du inte de? :)

självklart får man olika tolkning. men ska man svara på en fråga så kanske man ska försöka hålla sig till frågan å inte börja skriva om annat å försöka säga till folk vad de ska göra å inte göra?

för jag frågade inte om jag borde köpa unghästen eller inte, eller hur? så hur du tolkade min fråga om en unghäst kan motioneras fler gge än 3-4 vecka till "borde ja skaffa unghäst" är konstig, inte sant?

förstår du varför jag reagerar på dina kommentarer? :)
Fast jag förstår vad @Freazer menar. Det är ju egentligen av omtanke också som man går av spåret och skriver om annat, det blir liksom inte roligt vare sig för dig eller hästen om man tar sig vatten över huvudet.
Men det är ju bra att du ställer frågan och jag hoppas att du också tar åt dig av svaren som kommer, även när de känns lite obekväma :)
 
Rund eller oftare överviktig är ju var och varannan ridhäst så det hade jag inte brytt mig om att hästen är rund vid köp utan bara räknat med att det försvinner under vintern med rätt foder för den hästen.

Promenad eller handhäst hade jag gjort men inget jag hade haft en tanke på att räkna som jobb mer än mentalt.
 
Rund eller oftare överviktig är ju var och varannan ridhäst så det hade jag inte brytt mig om att hästen är rund vid köp utan bara räknat med att det försvinner under vintern med rätt foder för den hästen.

Promenad eller handhäst hade jag gjort men inget jag hade haft en tanke på att räkna som jobb mer än mentalt.
Spinner vidare. Det är ju väldigt få, om ens några, saker man gör med så gröna hästar som blir någon regelrätt motion. Korta pass, ofta väldigt lugnt och allt är så nytt så hästarna blir trötta i huvudet långt innan de blir trötta i kroppen. Man är ju definitivt inte ute och konditionstränar på en nyss inriden häst..
 
Fast jag förstår vad @Freazer menar. Det är ju egentligen av omtanke också som man går av spåret och skriver om annat, det blir liksom inte roligt vare sig för dig eller hästen om man tar sig vatten över huvudet.
Men det är ju bra att du ställer frågan och jag hoppas att du också tar åt dig av svaren som kommer, även när de känns lite obekväma :)

jo men man kan ju inte avgöra en persons kunskaper av en enkel fråga? å vill man nu lägga fram något så kan de va bättre å göra de på ett sätt som e mer öppet än dömande. :)
 
Fast du kan inte styra vilka svar du får i en tråd du har skapat.
Poängen jag vill komma till är att hade du haft unghästerfarenhet hade du aldrig behövt ställa frågan. Detta ”problemet” hade för övrigt inte ens hade varit ett problem för mig. Är hästen så himla fet så begränsar du maten helt enkelt oavsett om den är inriden eller inte.
Om den ska ridas in nu till hösten så kan du ändå börja med att vänja den vid saker, tömköra den osv. Den kommer att tappa i vikt och det är oftast till och med en fördel om hästen är lite slö och småtjock efter betet när dom ska ridas in vilket du också hade vetat om du hade haft unghästvana.



något du borde ha i åtanke är att alla unghästar är olika, alla ryttare är olika, de finns inte bara ett sätt som e rätt. finns så många olika sätt å arbeta, träna, hantera en unghäst. skiljer sig ganska mkt mellan hur folk gör..
å som du såg fick ja olika svar, några som tyckte kör på å promenera extra å några som tyckte motion efter ålder e bäst.
vem har rätt? har alla som svarat fel enligt dig ingen unghästvana då? även om de kanskw har egen unghäst? du skriver att ja inte har unghästvana... antar veterinärer skrivit fel ålder i många pass då.. *suck*


hade du skrivit typ:" ta gärna hjälp av en tränare för att lägga upp en bra plan.. " så hade ja köpt de men å skriva rakt av att nej du borde ibte köp häst. de blir så fel. :/

tråkigt att en fråga kan leda till så trista kommentarer:/. känner att denna diskussion inte kmr någonstans. så tackar för mig
 
Klart man får ett hum om kunskaper utifrån en fråga. Det är ju inget konstigt alls.
ett hum ja :)
men av de ja skrev så tkr ja inte att man kan kasta ut kommentarer att nej du borde inte skaffa hästen.. hon hade gärna fått skrivit något mer konstruktivt. ta hjälp av tränare, veterinär.
 
något du borde ha i åtanke är att alla unghästar är olika, alla ryttare är olika, de finns inte bara ett sätt som e rätt. finns så många olika sätt å arbeta, träna, hantera en unghäst. skiljer sig ganska mkt mellan hur folk gör..
å som du såg fick ja olika svar, några som tyckte kör på å promenera extra å några som tyckte motion efter ålder e bäst.
vem har rätt? har alla som svarat fel enligt dig ingen unghästvana då? även om de kanskw har egen unghäst? du skriver att ja inte har unghästvana... antar veterinärer skrivit fel ålder i många pass då.. *suck*


hade du skrivit typ:" ta gärna hjälp av en tränare för att lägga upp en bra plan.. " så hade ja köpt de men å skriva rakt av att nej du borde ibte köp häst. de blir så fel. :/

tråkigt att en fråga kan leda till så trista kommentarer:/. känner att denna diskussion inte kmr någonstans. så tackar för mig

Du försöker fortfarande styra vilka svar du vill ha. Du får helt enkelt acceptera att alla kommer inte stryka dig medhårs eller tycka som du. Jag bryr mig överhuvudtaget inte om vad de andra skrivit för det är inte dom som är ts. Du bara styrker det jag skrev hela tiden eftersom du tar åt dig. Finns det ingen som helst substans i det så tar man helt enkelt inte åt sig av vad anonyma människor skriver på ett forum.
Enligt mig så finns det endast ett sätt som är rätt att utbilda unghästar på och det är enligt utbildningsskalan. Sen kan det ta olika lång tid för alla hästar att komma dit såklart.
 
Det är ju en bra sak att ställa frågor och söka kunskap.

X antal unghästar senare kan ts vara den som vänligt sprider sin erfarenhet till andra.

Självklart men hur ska man skilja vad som är sant och inte på ett forum?
Lite läskigt om ingen ifrågasätter när ngn som framstår som väldigt okunnig planerar att köpa en oinriden 4 åring och första frågan är hur hästen ska banta 🙄🙈
 
Ja vill gärna motionera för att inte behöva dra ner fodergiva för mycket för att få en viktminskning, (man kan ju räkna per kg hö/ per kg vikt på olika sätt.)
viktigt för magen å ha något å arbeta med, särskilt för unghäst, så ju högre giva man kan ge (utan viktökning) desto bättre :)

Det löser du genom att välja rätt foder, alltså ett grovfoder med passande värden. En fyraåring motionera inte så att det gör någon skillnad direkt. Så är hästen lite rund är det ffa fodret som kommer lösa det

Så hitta ett grovfoder som hästen kan äta 1.5 kg ts/100 kg målvikt utan att få för mkt MJ och ha tålamod. I övrigt så det självklara med stor hage och kompis antar jag redan är uppfyllt.
 
Ska ev köpa en unghäst på snart 4 år som inte är inriden. Hästen är överviktig, och foderstaten kommer anpassas därefter. Men absolut bästa är ju att kombinera bra foder med motion.
Men eftersom hon är 4år så skall hon väl helst inte tränas/motioneras/sadelinväjning å sånt mer än 3-4 dgr i veckan för att "vila" hjärnan å ha hagvila resterande dagar?
Tänker jag rätt då? Elr kan man promenera flera ggr i veckan än så? iaf sen när vi kommit igång mer?


hur hade ni gjort?
Tömkör, longera, löshoppa, ta med som handhäst. Bus o lek i paddocken. Hade varierat lite med ridförberedande arbete.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej,vet inte om jag lägger denna tråd rätt (flytta den om den är fel). Denna frågan handlar om rutiner i stall och för/naktdelar att...
2
Svar
36
· Visningar
2 798
Senast: NovaAngel
·
Träning Lägger ni upp eran riding på något spec. sätt ? T.ex. så att ni rider i ridhuset 5 dgr i veckan och rider ut varje söndag (dvs. en gång...
Svar
11
· Visningar
1 334
Senast: ylba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp