Motivationsbrist

Vet inte hur gammal du är @palle11 men det låter i mina öron som att du saknar umgänget med vänner när du är i stallet?

Att din mamma inte vill prata om att flytta kan också vara för att ni kanske inte har råd stalla upp någon annanstans. Föräldrar kan ofta vara ovilliga prata med barnen om såna saker för man vill skydda sitt barn (sitter ofta i föräldragenen)
Jag är 16 år och så är det absolut. Red i större stall med vänner och tränare för kanske 4/5 år sen sist och det är en saknad tid.

Jag tror inte det är anledningen, när jag skulle söka gymnasium pratade vi om internat och bara det är ju ca 3500 kr, men något är det ju.
 
Jag åker dit innan insläpp och mockar innan insläpp då det ska vara JAG som sköter insläppet. Om hon bestämmer sig för att ta in hästarna tidigare tycker jag det är fullt rimligt att hon ska mocka.
Eftersom det är min granne och vi känner varandra så mockar jag åt henne om jag har tid som ett tack för att jag får stå där, vet att hon uppskattar det och om hon tar på sig uppdraget att släppa in hästarna utan att fråga mig så kan hon faktiskt mocka enligt min mening.

Men ja, som du säger är väl detta "dåliga" problem som "inte finns" men eftersom dom finns för mig så är det ju inte bara att tänka annorlunda, har försökt med det i 1 år och uppenbarligen funkar det inte.

Sen vet jag inte vem som gav dig rätten att kalla mig bortskämd. Ja, min familj har pengar så vi klarar oss, även pengar över som bla läggs på en internatplats ingen använder. Det är alltså inte pengarna som är problemet här då jag själv har råd för stallplatsen, utan det är något annat som min mamma uppenbarligen inte pratar med mig om.
Men vad gör det? Du kan väl mocka när du kommer ut? Eller varför måste det mockas innan?
 
Jag tycker du ska sluta mocka åt de andra hästarna, mocka bara om du verkligen känner för att bjuda på det, men förvänta dig inte att få samma tillbaks, då blir man ofta bara besviken.

Visst finns risken för tappsko och fungerade det bra utan skor är det onödigt att sko. Men tyckte inte din mamma att ponnyn behövde skor om hon skodde den?

Prata med din mamma om att byta stall, så som någon ovan tipsade. Om hon inte vill byta, fråga varför, så att du åtminstone får en förklaring. Finns det ingen möjlighet att skritta iväg till dina kompisars stall ibland och vara med på något roligt?
 
Men vad gör det? Du kan väl mocka när du kommer ut? Eller varför måste det mockas innan?
Tycker framförallt det är taskigt att släppa in en häst i gårdagens skit utan nytt vatten och ge mat där, men det kanske bara är jag.
Men ja, självklart går det att mocka efter även när hon är inne men det finns inte tid till att göra det lika rent då och tar åtminstone dubbel tid.
 
Jag tycker du ska sluta mocka åt de andra hästarna, mocka bara om du verkligen känner för att bjuda på det, men förvänta dig inte att få samma tillbaks, då blir man ofta bara besviken.

Visst finns risken för tappsko och fungerade det bra utan skor är det onödigt att sko. Men tyckte inte din mamma att ponnyn behövde skor om hon skodde den?

Prata med din mamma om att byta stall, så som någon ovan tipsade. Om hon inte vill byta, fråga varför, så att du åtminstone får en förklaring. Finns det ingen möjlighet att skritta iväg till dina kompisars stall ibland och vara med på något roligt?
Skodd då hovslagaren tycker hon har tunna sulor, och det kan inte jag säga mot då jag inte är hovslagare. Jag tycker man ska kolla på när och var hon går. Hon gick vanlig träning 3v barfota utan tecken på ömhet men mamma lyssnar på hovslagaren.

Svaret jag fått nu är att hon inte vill åka och mocka på tränarens stall och att det skulle vara taskigt mot grannarna att lämna deras stall då vi sköter insläppet.. dock klarade dom det innan vi flyttade hästen dit så jag kan inte se problemet.

Har pratat med en av dom på det stallet om att ta en ridtur tillsammans, men jag får trafikträna mer först och rida med dom är inte riktigt något man kan göra ofta, är ändå en rätt lång bit mellan oss.
 
Skodd då hovslagaren tycker hon har tunna sulor, och det kan inte jag säga mot då jag inte är hovslagare. Jag tycker man ska kolla på när och var hon går. Hon gick vanlig träning 3v barfota utan tecken på ömhet men mamma lyssnar på hovslagaren.

Svaret jag fått nu är att hon inte vill åka och mocka på tränarens stall och att det skulle vara taskigt mot grannarna att lämna deras stall då vi sköter insläppet.. dock klarade dom det innan vi flyttade hästen dit så jag kan inte se problemet.

Har pratat med en av dom på det stallet om att ta en ridtur tillsammans, men jag får trafikträna mer först och rida med dom är inte riktigt något man kan göra ofta, är ändå en rätt lång bit mellan oss.

Jag gissar på att det behövs skor, för om hästen rids barfota och eventuellt sliter ner för mycket kan det bli problem om den redan har tunna sulor?

Kan förstå att din mamma hellre går över till grannen och mockar än att åka iväg, men insläppet är upp till stallägaren om ni skulle flytta. Då har du i alla fall fått en förklaring och får försöka gilla läget eller åka iväg på roliga saker när ni har lasttränat.
 
Skodd då hovslagaren tycker hon har tunna sulor, och det kan inte jag säga mot då jag inte är hovslagare. Jag tycker man ska kolla på när och var hon går. Hon gick vanlig träning 3v barfota utan tecken på ömhet men mamma lyssnar på hovslagaren.

Svaret jag fått nu är att hon inte vill åka och mocka på tränarens stall och att det skulle vara taskigt mot grannarna att lämna deras stall då vi sköter insläppet.. dock klarade dom det innan vi flyttade hästen dit så jag kan inte se problemet.

Har pratat med en av dom på det stallet om att ta en ridtur tillsammans, men jag får trafikträna mer först och rida med dom är inte riktigt något man kan göra ofta, är ändå en rätt lång bit mellan oss.
Det är förmodligen klokt att lyssna på hovslagarens bedömning.
 
Tycker framförallt det är taskigt att släppa in en häst i gårdagens skit utan nytt vatten och ge mat där, men det kanske bara är jag.
Men ja, självklart går det att mocka efter även när hon är inne men det finns inte tid till att göra det lika rent då och tar åtminstone dubbel tid.
När jag hade min förra medryttarhäst var jag sällan ute förrän framåt 18 på kvällarna och hästarna gick in strax innan 17, jag tyckte aldrig han mådde illa av att stå utan nytt vatten en timme eller två och maten lägger väl förhoppningsvis den som matar inte där det är bajs och kiss:)
 
Jag gissar på att det behövs skor, för om hästen rids barfota och eventuellt sliter ner för mycket kan det bli problem om den redan har tunna sulor?

Kan förstå att din mamma hellre går över till grannen och mockar än att åka iväg, men insläppet är upp till stallägaren om ni skulle flytta. Då har du i alla fall fått en förklaring och får försöka gilla läget eller åka iväg på roliga saker när ni har lasttränat.
Nja, som sagt gick hon barfota 3 veckor och hon hade inga problem. Hobbyrids bara ut i skog och grusvägar varannan dag så är inte så mycket som slits, tror helt enkelt det inte skulle varit nåt problem att fortsätta ha henne barfota men nu är hon skodd och det går inte att ändra på.

Nja, är ju oftast jag som mockar och om jag flyttar till ett stall där jag faktiskt vill vara så ser jag inte varför hon skulle behöva dit över huvud taget men ja, jag får väl hoppas på att nåt löser dig.
 
Nja, som sagt gick hon barfota 3 veckor och hon hade inga problem. Hobbyrids bara ut i skog och grusvägar varannan dag så är inte så mycket som slits, tror helt enkelt det inte skulle varit nåt problem att fortsätta ha henne barfota men nu är hon skodd och det går inte att ändra på.

Nja, är ju oftast jag som mockar och om jag flyttar till ett stall där jag faktiskt vill vara så ser jag inte varför hon skulle behöva dit över huvud taget men ja, jag får väl hoppas på att nåt löser dig.

Hovslagaren har minst 2 års utbildning och förmodligen en väldans massa rutin av år som yrkesverksam efter det. No offence! Men du är 16 år. Du kan omöjligt ha lika mycket kunskap som en hovslagare.
Säger hovslagaren att hästen behöver skor bör outbildat folk i alla åldrar lyssna på det.
Många hästar klarar inte av att gå på grusvägar regelbundet utan skor. Grusvägar sliter ofta rätt bra, mkt mer än ridhus tex. Nu när det är så blött och hovarna blir mjukare är det än fler som blir ömma. Jag jobbar som tränare och är mkt inom rehab. Många vuxna som haft häst i 20 år märker inte när hästar är ömma pga brist på skor, eller rent av är halta.
Även om det nu skulle vara onödigt så skadar inte skor hästen. Och så himla mkt jobbigare är det inte att hålla rent!

Ingen häst mår dåligt av att stoppas in i en box som inte mockats sedan gårdagen och få mockat någon/några h efter det. Så sköts de flesta inackorderingsstall. Hästar är inte människor och funkar inte som oss.

Att hästar gnäggar kommer ske om du står i annat stall, om du är på träning, om du tävlar etc. Att vänja sin häst vid det och se till så att den behåller fokus bör ara en del av grundutbildningen. Att tjura över det är också orimligt!

Jag förstår att du kanske saknar dina vänner, vill ha bättre träningsmöjligheter etc. Men man kan inte alltid få allt. Vissa hade varit överlyckliga över att ens få ha en häst, var den än stod och vilka saker de än måste kompromissa med. Jag var en av dem som ung.
 
Jag åker dit innan insläpp och mockar innan insläpp då det ska vara JAG som sköter insläppet. Om hon bestämmer sig för att ta in hästarna tidigare tycker jag det är fullt rimligt att hon ska mocka.
Eftersom det är min granne och vi känner varandra så mockar jag åt henne om jag har tid som ett tack för att jag får stå där, vet att hon uppskattar det och om hon tar på sig uppdraget att släppa in hästarna utan att fråga mig så kan hon faktiskt mocka enligt min mening.

Men ja, som du säger är väl detta "dåliga" problem som "inte finns" men eftersom dom finns för mig så är det ju inte bara att tänka annorlunda, har försökt med det i 1 år och uppenbarligen funkar det inte.

Sen vet jag inte vem som gav dig rätten att kalla mig bortskämd. Ja, min familj har pengar så vi klarar oss, även pengar över som bla läggs på en internatplats ingen använder. Det är alltså inte pengarna som är problemet här då jag själv har råd för stallplatsen, utan det är något annat som min mamma uppenbarligen inte pratar med mig om.

Nej det är inte fullt rimligt om det inte är överenskommet sedan tidigare att det ska mockas innan intag! Om stallägaren dessutom fått barn nyligen så hur kan du ens förvänta dig att hon ska ha tid till att mocka till din häst? Hon är nog glad att hon har tid för sina egna. Dessutom är det snällt att stallägaren tar in tidigare om det tex beror på väder trots det tydligen är din uppgift. Oavsett så behöver inte stallägaren fråga dig innan hon tar in eftersom det är hennes ställe. Hon tar in din häst också för den inte ska vara ensam ute och det är snällt mot hästen. Inga hästar dör av att det inte är mockat innan intag. Hur tror du alla som jobbar och står inackorderade gör?
Är det ett sånt stort problem för dig så gå då upp tidigt och mocka innan skolan.

Ditt beteende är bortskämt, du har en ponny som du dessutom har turen att stalla upp hos din granne men du bara gnäller om ”problem” istället för att göra något åt det.
Ta ut en tränare som hjälper dig om du behöver hjälp med ponnyn.

Vill du din mamma ska ta dig på allvar hjälper inte det att gnälla på detta sättet utan ta upp det på ett vuxet sätt om varför du vill flytta och erbjud dig att hjälpa till och betala då för boxplatsen om det inte var ngt problem.

Tillägg så håller jag med @tuaphua om skoningen, säger hovslagaren att hästen har tunna sulor och behöver skor så behöver den det oavsett vad du tycker. Bra för ponnyn att din mamma lyssnar på hovslagaren och inte på dig i det fallet!
 
Har aldrig varit med om att den som tar in förväntas mocka. Det gör väl hästägaren om denne inte uttryckligen bett någon annan göra det? Packa en extra höpåse som du hänger på nåt bra ställe, och be stallägaren kasta in den om hästen går in innan du hunnit lägga in maten. Sålänge den får mat tror jag inte att det är några problem att boxen inte är mockad. Du mockar ju sen när du kommer. Den står ju i en omockad box större delen av natten också, hästar tänker nog inte så :)
 
Nja, som sagt gick hon barfota 3 veckor och hon hade inga problem. Hobbyrids bara ut i skog och grusvägar varannan dag så är inte så mycket som slits, tror helt enkelt det inte skulle varit nåt problem att fortsätta ha henne barfota men nu är hon skodd och det går inte att ändra på.

Nja, är ju oftast jag som mockar och om jag flyttar till ett stall där jag faktiskt vill vara så ser jag inte varför hon skulle behöva dit över huvud taget men ja, jag får väl hoppas på att nåt löser dig.
Som @tuaphua säger, grusväg sliter ju jättemycket på hovar. Förmodligen såg hovslagaren att det inte skulle fungera i längden.

Jag förstår inte heller ditt resonemang om att det behövs vatten för att hålla rent. Mina häst har varit skodd under större delen av sitt liv. Det är bara nu på de sista två åren som hon har gått barfota, eftersom hon inte rids alls. Men jag ser inte någon skillnad i att hålla rent, och vet inte riktigt varför skodda hovar skulle kräva vatten för att kunna rengöras? Det känns som om du gör ett problem av något som inte är ett problem.
 
Det är oerhört mycket jag inte förstår i inlägget, bl a varför det är avgörande att det är mockat innan insläpp (aldrig hört om), att det krävs vatten för att hålla rent skodda hovar, att hästar inte kan separeras om de gnäggar, att tre veckor räcker för att utvärdera avskodda hovar.

För mig verkar det som kompisarna och det umgänget är viktigare än hästen. Mitt råd är då att göra av med hästen till någon som vill förvalta den och spendera tiden med kompisarna i andra stallet. Utan häst.
 
Jag tror att du blandat ihop två olika saker här. Dels motivationsbrist och dels saker du tycker påverkar hur du håller din häst.

Det senaste först: Att hästen kommer in i en omockad box är vardag för många av oss. jobbar man sent och har hästen inackorderad så är det så det blir. Hästen mår inte dåligt av det, på samma sätt som den inte mår dåligt av att stå i samma mängd skit strax innan utsläpp.

Säger hovslagaren att det är dags för skor så är det. Som flera andra sagt så har de erfarenhet nog att upptäcka när det inte är hållbart att gå barfota. Att det skulle vara ett problem har jag dock svårt att förstå.

Motivationen å andra sidan... För att vara motiverad till att göra något behövs tre saker. En av de saker som behövs är sammanhang. Dvs, möjligheten att göra något och glädjas ihop med andra. Det behöver inte vara fysiskt ihop, det kan tex ske över nätet eller så, men någon form av sammanhang behövs. I hästvärlden har vi oftast två huvudsammanhang, antigen i stallet vi står eller i en klubb* och du verkar saknar båda delarna. Det är inte konstigt att det är svårt att hålla glädjen uppe i att göra något om man inte får dela det med någon.

Jag tycker att när du pratar med din mamma så skall du hålla isär dessa två saker: vilka saker som gör det problematiskt att stå i stallet du står nu, tex att du har svårt att träna för tränare, rida ut mm pga hur stallet ligger och förutsättningarna runt det. Och sakerna som du känner att du saknar, mentalt, för att njuta fullt ut av ditt hästeri, dvs stallkompisar (i din egen ålder?) och ett sammanhang att få tillhöra.

*Naturligtvis finns det andra sammanhang också, men dessa två är de vanligaste.
 
Hovslagaren har minst 2 års utbildning och förmodligen en väldans massa rutin av år som yrkesverksam efter det. No offence! Men du är 16 år. Du kan omöjligt ha lika mycket kunskap som en hovslagare.
Säger hovslagaren att hästen behöver skor bör outbildat folk i alla åldrar lyssna på det.
Många hästar klarar inte av att gå på grusvägar regelbundet utan skor. Grusvägar sliter ofta rätt bra, mkt mer än ridhus tex. Nu när det är så blött och hovarna blir mjukare är det än fler som blir ömma. Jag jobbar som tränare och är mkt inom rehab. Många vuxna som haft häst i 20 år märker inte när hästar är ömma pga brist på skor, eller rent av är halta.
Även om det nu skulle vara onödigt så skadar inte skor hästen. Och så himla mkt jobbigare är det inte att hålla rent!

Ingen häst mår dåligt av att stoppas in i en box som inte mockats sedan gårdagen och få mockat någon/några h efter det. Så sköts de flesta inackorderingsstall. Hästar är inte människor och funkar inte som oss.

Att hästar gnäggar kommer ske om du står i annat stall, om du är på träning, om du tävlar etc. Att vänja sin häst vid det och se till så att den behåller fokus bör ara en del av grundutbildningen. Att tjura över det är också orimligt!

Jag förstår att du kanske saknar dina vänner, vill ha bättre träningsmöjligheter etc. Men man kan inte alltid få allt. Vissa hade varit överlyckliga över att ens få ha en häst, var den än stod och vilka saker de än måste kompromissa med. Jag var en av dem som ung.
Du får ha dina åsikter, men jag vill bara säga emot det sista.
Jag tror inte att du som ung skulle velat ha en ungponny du behövde utbilda på ett stall där du kunde komma ner till paddocken för ridning, och upptäcka att det stod en traktor och gamal lekstuga i, bara att tänka om dina hästplaner. Att hitta söm i din häst box pga nån sopat in det där efter att hovslagarn varit och skott. Aldrig ha någon att rida med, aldrig någon som kan filma när du rider, aldrig någon som ser dina framsteg. Att andra hästägare evigt ska kommentera att du inte använder bett och har sporrar på hästen, för att ni har olika ridstilar.
Ja, till en början så står man ut och är glad för att ha hästen över huvud taget. Men att stå ut med det i flera år blir ohållbart, oavsett hur mycket man gillar hästen.
 
Har du möjlighet att sköta mocknignen själv så att din mamma slipper åka till det andra stallet längre bort?

Det vore inte helt orimligt om din mamma inte riktigt tror att du kommer klara det ifall hon hjälper dig i dagsläget. Men om du satsar en period och visar att du klarar dig själv kanske hon blir mer bekväm med att låta dig välja stall?

Om du sen väl får byta kanske det går att komma överens med dina vänner i stallet om att turas om med mockning och sånt. Men bli inte förvånad om din mamma inte tror att det kommer att lösa sig via samarbete med vännerna. Hon har det yttersta ansvaret och får därmed bestämma hur det ska vara. Hårt, men logiskt.
 
Det är oerhört mycket jag inte förstår i inlägget, bl a varför det är avgörande att det är mockat innan insläpp (aldrig hört om), att det krävs vatten för att hålla rent skodda hovar, att hästar inte kan separeras om de gnäggar, att tre veckor räcker för att utvärdera avskodda hovar.

För mig verkar det som kompisarna och det umgänget är viktigare än hästen. Mitt råd är då att göra av med hästen till någon som vill förvalta den och spendera tiden med kompisarna i andra stallet. Utan häst.
Ja, det är antagligen saker som inte någon annan förstår som ett problem, och sakerna i sig ser ju även jag inte är några problem. Men allt det bidrar till ett obehag och känsla av att inte höra hemma i stallet - och det är ett problem. Att inte känna sig bekväm på det stället man tillbringar största del av sin lediga tid.

Sen skulle jag antagligen aldrig sätta foten i stallet om det inte va för att va där med hästarna, jag vill flytta hästen för att få fler möjligheter och inte känna mig som en inkräktare varje gång jag är i stallet, sen är det en bonus att folk i min ålder finns där.
 
Du får ha dina åsikter, men jag vill bara säga emot det sista.
Jag tror inte att du som ung skulle velat ha en ungponny du behövde utbilda på ett stall där du kunde komma ner till paddocken för ridning, och upptäcka att det stod en traktor och gamal lekstuga i, bara att tänka om dina hästplaner. Att hitta söm i din häst box pga nån sopat in det där efter att hovslagarn varit och skott. Aldrig ha någon att rida med, aldrig någon som kan filma när du rider, aldrig någon som ser dina framsteg. Att andra hästägare evigt ska kommentera att du inte använder bett och har sporrar på hästen, för att ni har olika ridstilar.
Ja, till en början så står man ut och är glad för att ha hästen över huvud taget. Men att stå ut med det i flera år blir ohållbart, oavsett hur mycket man gillar hästen.

Jag fick en ponny som var utdömd för lynnesfel. Han var rent farlig. Han var också helt oskolad och 4-gångare med väldigt dålig ridexteriör. Han var så otroligt mkt för svår för mig.
Men jag kunde inte träna för någon eftersom mina föräldrar inte ville betala för det. Han gick då ej heller att lasta. Det tog oss 4,5 h att lasta honom vid köp. Då var det 7 pers som höll på, alla vuxna och erfarna utom min pappa och jag.
Skulle jag öht få ponnyn fick jag nöja mig med det som fanns och jag fick också åka dit och hem själv efter skolan. Det var mellan 75-90 minuters resväg enkel väg.
Stallet hade 3 boxar och det var jag och en snäll men mkt märklig, vuxen stallägare som delade stall. En bit bort fanns lite större stall med vuxna. Något år var min bästa vän medryttare på någon häst där 1-2 ggr/v. Men jag red oftast själv, om jag inte hade med mig någon kompis. Där fanns ridbana.
Jag blev filmad en gång av min mamma under den tiden. Och framsteg vete fasen om vi gjorde direkt mer än att hästen inte längre försökte ha ihjäl en.

Min familj hade väldigt mkt pengar. Så det var inte en fråga om att inte ha råd med mkt bättre ponny, bättre och närmare stallplats, lektioner, lastträningslektioner etc. Men de ville inte prioritera det. Och det var ju deras pengar. Det fick jag ju bara ta. Jag var glad åt att ens få ha en ponny.

Och att någon klantat sig och råkat sopa in en söm har jag varit med om flera ggr genom åren. Det har nog flera gjort. Klart det är surt och kan gå illa! Men misstag kan ske.

Ja, jag har ridit annorlunda ridstil och hållit på med trick och frihetsdressyr etc. Så visst har jag fått kommentarer om det och ev utrustning etc. Jag har också stått i stall där ridbanan kanske har traktor eller en häst eller ngt annat inlåst på.

När man har egna pengar kan man välja att slippa sådant. Men betalar andra får man ju liksom anpassa sig efter vad de känner är rimligt. Om det också är frågan om att dina föräldrar ska köra längre till annat stall så kanske de inte orkar det.
Jag förstår att du vill umgås med dina kompisar. Jag saknade också det då. Men då får man väl kanske annars fundera på vad som är viktigast, ponnyn eller hänga med kompisar.
 
Som @tuaphua säger, grusväg sliter ju jättemycket på hovar. Förmodligen såg hovslagaren att det inte skulle fungera i längden.

Jag förstår inte heller ditt resonemang om att det behövs vatten för att hålla rent. Mina häst har varit skodd under större delen av sitt liv. Det är bara nu på de sista två åren som hon har gått barfota, eftersom hon inte rids alls. Men jag ser inte någon skillnad i att hålla rent, och vet inte riktigt varför skodda hovar skulle kräva vatten för att kunna rengöras? Det känns som om du gör ett problem av något som inte är ett problem.

Kan bara hålla med! Min pålla går barfota och gjorde så innan stallbytet för några år sedan med. Här hemma har vi massor med grusvägar och hovis behövde knappt röra hovarna...Det säger en del 🙃.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 083
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 100
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp