Motivationsbrist

Jag känner inte igen problemet alls, köpte min häst som föl för mer än 13 år sedan och har målmedvetet kämpat på i ur och skur sedan dess, jag har en plan som jag följer oavsett väder (bortsett från någon enstaka gång). Jag har aldrig tyckt att det varit jobbigt eller tråkigt att rida min häst. Men så har jag ju ett mål med min ridning också, är det det som brister hos er som tycker det är jobbigt på vintern kanske? Vintern är ju perfekt att träna inför tävlingssäsongen 😊
Hos mig är det inget som brister. Jag föredrar bara hästlivet (och livet i stort) när det är ljusare, varmare och mindre lerigt.
 
Hos mig är det inget som brister. Jag föredrar bara hästlivet (och livet i stort) när det är ljusare, varmare och mindre lerigt.
Samma här. Vi ligger tvärt om VÄL i fas inför tävlingssäsongen och brukar alltid ha vintervila just pga min dipp när det är mörkt och eländigt.
Jag vill nästan gå i ide och vakna igen när det är vår.
 
Hos mig är det inget som brister. Jag föredrar bara hästlivet (och livet i stort) när det är ljusare, varmare och mindre lerigt.
Men det gör ju jag med, jag älskar sol och värme och absolut att det är jobbigare att hålla på med hästar på vinterhalvåret men jag tappar inte motivationen för det.
 
Jag rider inte när hästarna är för leriga. Pallar liksom inte med det. Jag längtar efter minusgrader och snö, då är mina hästar rena igen. Leran tar ju knäcken på vilken människa som helst.
Samma här plus att det inte går att rida på annat än asfalt då det är så blött i skogen 😬
 
Samma här plus att det inte går att rida på annat än asfalt då det är så blött i skogen 😬
Det är faktiskt ingen fara hos mig för vi har så bra stigar i skogen och skogsvägar till maskinerna. Dessutom är det bara grusvägar i området så jag får rida en jädra bit för att det ska bli någon asfalt att prata om.

Och jag har en jättebra hage till lösdriften. Det är egentligen bara kring foderhäcken det är lerigt, men det är ju där hästarna spenderar mestadelen av tiden. Dessutom tycker min haflinger att lerbad is da shit så ja, jag vet inte hur jag ska uttrycka det, regnar det så han aldrig torkar ordentligt går det liksom inte att få bort helvetesleran heller. Men är det soligt och fint, och minusgrader, är han lika ren som på sommaren! Men nu verkar vädret bli bättre.

Och det finns ju ärligt få grejer som är roligare än att galoppera i snön! När snön yr runt omkring en är ju verkligen livskvalitet.
 
Den här vintern har varit riktigt motig och till råde på detta har jag dragit med flera skador hos både mig själv och häst (sj'lvklart har vi varvat och gått om varandra) familjemedlemmar som bilvit dåliga. Ridbana som underlaget börjar ge med sig på så den går inte att rida ordentligt på längre.

Jobbar heltid och är borta från 06:15 om ja ite börjar tidigare till 20:00 då jag komemr hem och ska hinna med allt vardagsbestyr. Just nu sitter jag och väntar på att ringa veterinären för ytterligare utredning.

Har gett mig själv lite vila. Hästen rids varannan dag. Jag har dessutom mitt stall själv så jag har ingen att bolla ideer med eller rida.

Har bokat träningar för träningar ge motivation. 2 dagar i veckan åker jag till ridhus och bokar gärna med någon annan. Helger är det uteritt i dagsljus. Kikat lite på dokumentärer om folk som nått toppen genom att kämpa.

Prata om det och ge mig själv en dag ledigt lite då och då. Mitt humör/motivation kommer så fort det blir lite ljusare ute igen.
 
Vi har också väldigt fina skogsvägar trots vätan. Dessutom gillar min valack när vägarna är mjuka för han har så tunna sulor.
Men nu har minusgraderna kommitnoch jag hoppas på mer snö. Att galoppera i snö är ju som nån sa bland det roligaste😊
 

Bifogade filer

  • 30CB39E8-A275-424E-9EB7-418D3694A831.jpeg
    30CB39E8-A275-424E-9EB7-418D3694A831.jpeg
    303,6 KB · Visningar: 35
Mörkret drar ner min motivation rejält. Jag har senaste åren haft mina vilande när körsportens tävlingssäsong tagit slut. De har då fått vila från halva oktober till mitten på december. Under jullovet har jag en del semester och sätter igång alla under de ljusa timmarna. En lång vila gör att jag själv är rejält sugen att träna, och sen i januari så känns det närmre ljusare tider så det gör allt lättare. I mars/april börjar allt arbete med att ha alla i bra kondition tills gräset kommer, och allt pyssel med olika hagar för fångponnyn, eksemponnyn osv..

För min del innebär sommaren mycket mer arbete än vintern. Jag har stora hagar där det året runt finns bete, och där det blir upptrampat på vintern har jag hårdgjort marken med grus. Jag har utformat gården så allt är lättarbetat. All foder- och strö hanteras inomhus/under tak. Var sak på sin plats underlättar rejält när det tar emot i mörker och skånevinter (horisontellt blask i 15m/s).
 
Barnen har (fördelat på båda barnen) 3 träningar i veckan för tränare, däremellan uteritter. Sen tycker jag att människorna i stallet är bland det viktigaste, även stallmiljön med spolspilta, hagar och bra ridvägar. Vi har även ridhus.
 
När jag läser den här tråden så känner jag väldig tacksamhet att jag bor i Västerbottens inland. Här behöver vi aldrig bekymra oss om lera (mer än ett par veckor höst och vår) och vi har alltid gott om snö på vintern. Detta gör att vintern är den årstid då det är som härligast att rida, så länge minusgraderna inte sjunker allt för mycket i alla fall. Perfekt underlag på alla plogade vägar och bra träning för hästarna att få pulsa i snön på de oplogade vägarna. Finns inget härligare än att vara ute och galoppera i snön! 😊
Även mörka kvällar är härliga då snön lyser upp och har man tur är det alldeles stjärnklart och månsken.
Jag tycker precis som någon annan här skrev att mitt i sommaren är värst, värme och insekter gör att jag drar mig för att rida.
Tyvärr har jag ingen häst att rida denna vinter, men jag njuter av promenaderna tillsammans med dottern och hennes ponny.
 

Bifogade filer

  • 0131116D-5D6E-403E-B067-D6617B5F3A60.jpeg
    0131116D-5D6E-403E-B067-D6617B5F3A60.jpeg
    351,3 KB · Visningar: 34
Jag ser det som att även om vintern inte har de bästa förutästtningarna för ridning så får året en naturlig variation. Här är det mörkt och lerigt på vintern. Just nu blir det mycket skrittrundor och en del vilodagar pga mörkeroch regn = en naturligt lugn period för hästen. Under vår och höst är förutsättningarna för ridning fantastiska så då rider jag mer, längre och passen blir hårdare. Under sommarens varmaste dagar tar vi det lugnare. Det ger en bra variation för hästen över året med perioder av lugn och vila kombinerat med perioder av intensivare arbete. Jag har inget mål med min ridning förutom att jag och hästen ska må bra tillsammans.
 
Det är faktiskt ingen fara hos mig för vi har så bra stigar i skogen och skogsvägar till maskinerna. Dessutom är det bara grusvägar i området så jag får rida en jädra bit för att det ska bli någon asfalt att prata om.

Och jag har en jättebra hage till lösdriften. Det är egentligen bara kring foderhäcken det är lerigt, men det är ju där hästarna spenderar mestadelen av tiden. Dessutom tycker min haflinger att lerbad is da shit så ja, jag vet inte hur jag ska uttrycka det, regnar det så han aldrig torkar ordentligt går det liksom inte att få bort helvetesleran heller. Men är det soligt och fint, och minusgrader, är han lika ren som på sommaren! Men nu verkar vädret bli bättre.

Och det finns ju ärligt få grejer som är roligare än att galoppera i snön! När snön yr runt omkring en är ju verkligen livskvalitet.
Har en skogsväg som är kortare än 1 km, annars är det att slira runt i lera. Hagarna är det en som är bra och dom andra 2 skulle bli lerig på nolltid om jag släpper hästarna där.
 
Numera rider jag bara när jag har lust och det varierar inte nödvändigtvis med årstider men kanske mer med väder. Jag rider inte när det regnar.
Jag har däremot inget minne av motivationsproblem på vintrarna från när jag tränade och tävlade. Jag red lika glatt i alla väder och årstider. Det var alltid lika kul att rida. Hade då stall en liten bit från ridhuset, red oftast ut, skrittade ibland till ridhuset (15 minuter) och ibland kördes hästen dit med släp, om jag skulle rida lite mer intensivt.
 
När jag läser den här tråden så känner jag väldig tacksamhet att jag bor i Västerbottens inland. Här behöver vi aldrig bekymra oss om lera (mer än ett par veckor höst och vår) och vi har alltid gott om snö på vintern. Detta gör att vintern är den årstid då det är som härligast att rida, så länge minusgraderna inte sjunker allt för mycket i alla fall. Perfekt underlag på alla plogade vägar och bra träning för hästarna att få pulsa i snön på de oplogade vägarna. Finns inget härligare än att vara ute och galoppera i snön! 😊
Även mörka kvällar är härliga då snön lyser upp och har man tur är det alldeles stjärnklart och månsken.
Jag tycker precis som någon annan här skrev att mitt i sommaren är värst, värme och insekter gör att jag drar mig för att rida.
Tyvärr har jag ingen häst att rida denna vinter, men jag njuter av promenaderna tillsammans med dottern och hennes ponny.
Sagolandskap :heart
 
När jag läser den här tråden så känner jag väldig tacksamhet att jag bor i Västerbottens inland. Här behöver vi aldrig bekymra oss om lera (mer än ett par veckor höst och vår) och vi har alltid gott om snö på vintern. Detta gör att vintern är den årstid då det är som härligast att rida, så länge minusgraderna inte sjunker allt för mycket i alla fall. Perfekt underlag på alla plogade vägar och bra träning för hästarna att få pulsa i snön på de oplogade vägarna. Finns inget härligare än att vara ute och galoppera i snön! 😊
Även mörka kvällar är härliga då snön lyser upp och har man tur är det alldeles stjärnklart och månsken.
Jag tycker precis som någon annan här skrev att mitt i sommaren är värst, värme och insekter gör att jag drar mig för att rida.
Tyvärr har jag ingen häst att rida denna vinter, men jag njuter av promenaderna tillsammans med dottern och hennes ponny.
Känner lika dant, även om jag inte har häst sedan flera år tillbaka. Jag tror det var mycket tack vare att det var riktiga vintrar:love: Men jag tror överlag på att sänka ambitionsnivån, försöka hitta smarta lösningar som underlättar vardagen. Minns att jag tyckte det var en sån otrolig skillnad när vi köpte en uppvärmd balja till vattnet i hagen, så smidigt! Ha bra och funktionella kläder för att inte frysa osv.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 582
Senast: alazzi
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 080
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag flyttade min häst från Stockholm 70 mil norrut för två måndader sedan ungefär. Det är ju helt sjukt vilken annan miljö det är här...
Svar
14
· Visningar
1 762
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp