Motivationsbrist

Herregud, hur gör ni för att hålla motivationen uppe så här års?
Det är lera, regn, slask, mörker, skitiga hästar, täcken, ännu mer lera och så covid-19 på det!
Min motivation har i princip dött ut med soltimmarna.
Det brukar ju bli bättre när man väl sitter i sadeln, men generellt känns det inte kul att ha häst på vintern.
Nu har jag planerat in vintervila i några veckor, just för att motivationen verkligen är bortblåst.
Jag tänker ibland hur skönt det hade varit att inte ha häst på vintern, men samtidigt kan jag såklart inte se ett liv utan egen häst. Jag känner mig sjukt negativ och tråkig när motivationen är så nere.:o
Jag känner likadant, min häst har vilat sedan i november. Det har regnat oavbrutet (typ) sedan dess, sen känns det som om jag inte har något mål att träna mot. Jag har en kallblodstravare som måste gå MASSOR för att inte se ut som en dräktig flodhäst. Nu blev han 10 år och jag ser ingen större anledning till att han ska starta mer på travet.

Hade jag haft ett ridhus på ridavstånd, istället för 30 min med bil så hade nog livet känts lättare. Men att bara kunna rida/köra i dagsljus på helgerna tar effektivt död på mitt driv.

Min motivation brukar gå ner i nov men det har aldrig hållit i sig såhär länge. Jag saknar att träna för tränare och nu är det en lång väg tillbaka. Blä

Men han är iaf snygg att titta på!

39B192FF-34AF-433D-889F-0FCD3AFF6B46.jpeg
 
Jag tröttnade på leran och bytte stall till en hage där de inte blir så lerigt. Vet att inte alla kan göra så och den är ju där ändå men ibland finns det lösningar.
Sen är ju grusvägarna väldigt trevliga att rida på när det är såhär :) Har man täcke på en häst som gillar att rulla sig kan man alltid ta på sadel och rida i typ repgrimma.

Men ja, jag har stått i många stall där vi inte haft spolspilta eller varmvatten och jo det finns väl mer o mindre kul väder men så illa tyckte jag inte det var. Man anpassade träningen efter vädret.
 
Om det här med hästar som lerbadar och inte torkar så går min islänning med regntäcke de dagar han ska bli riden. Annars är det omöjligt att få rent honom.
 
Jag rider mysiga barbackaturer i skritt på max en halvtimma när jag inte har sug för något annat, och jag har definitivt sänkt ambitionsnivån över vintern. Min enda ambition är att hästen ska få komma ut ur hagen och röra sig i lite annat än lervälling när det är som värst, de veckor när det varit riktigt illa händer det att vi tar en promenad på uppfarten på ett par hundra meter, eller går några varv i paddocken i samband med att jag tar in från hagen på hästens vilodagar för att han ska få göra något annat än att stå i leran med rumpan mot vinden, men det behöver liksom inte vara så mycket mer än så.

Att planera in långturer med stallkompisarna på helgen hjälper helt klart! Likaså att ha en rejäl pannlampa och bra kläder. Och så har jag skaffat en medryttare. Med de förutsättningarna får hästen en vanlig jobbvecka gå minst båda dagarna på helgen, en dag med mig efter jobbet brukar det bli skritt ut i skogen i mörkret och sen tar medryttaren ca 2 dagar och rider.

Något jag testat som jag tycker hjälpt mig lite när det frusit och varit hårt i paddocken är att faktiskt ta ut tränaren till oss ändå. Då får jag bra tips på vad jag liksom kan rida och träna med mina vardagsförutsättningar istället för att åka till ridhus och träna och sedan inte kunna göra något av det hemma i vår frusna paddock. Åker jag till ridhuset kan jag liksom på ett helt annat sätt komma på vettiga saker att göra själv ändå, när det finns ett så mycket bättre underlag att jobba på.
 
Jag känner likadant, min häst har vilat sedan i november. Det har regnat oavbrutet (typ) sedan dess, sen känns det som om jag inte har något mål att träna mot. Jag har en kallblodstravare som måste gå MASSOR för att inte se ut som en dräktig flodhäst. Nu blev han 10 år och jag ser ingen större anledning till att han ska starta mer på travet.

Hade jag haft ett ridhus på ridavstånd, istället för 30 min med bil så hade nog livet känts lättare. Men att bara kunna rida/köra i dagsljus på helgerna tar effektivt död på mitt driv.

Min motivation brukar gå ner i nov men det har aldrig hållit i sig såhär länge. Jag saknar att träna för tränare och nu är det en lång väg tillbaka. Blä

Men han är iaf snygg att titta på!

Visa bifogad fil 62739
Vilken snygging 😍 Du kan ju höra av dig om du ska sälja 😉
 
Och tillgång till ridhus gör mycket för min motivation, då jag inte kan vara i stallet på dag tid på vardagarna
 
Jaghar ju både ridhus och granska ok hagar trots lera, men det är mer mörkret, regnet och kylan som sänker min motivation. Utan ridhus tror jag att jag hade lagt av med hästar helt.
 
Haft en ooooootrooolig svacka i höst.
När jag läser den här tråden så känner jag väldig tacksamhet att jag bor i Västerbottens inland. Här behöver vi aldrig bekymra oss om lera (mer än ett par veckor höst och vår) och vi har alltid gott om snö på vintern. Detta gör att vintern är den årstid då det är som härligast att rida, så länge minusgraderna inte sjunker allt för mycket i alla fall. Perfekt underlag på alla plogade vägar och bra träning för hästarna att få pulsa i snön på de oplogade vägarna. Finns inget härligare än att vara ute och galoppera i snön! 😊
Även mörka kvällar är härliga då snön lyser upp och har man tur är det alldeles stjärnklart och månsken.
Jag tycker precis som någon annan här skrev att mitt i sommaren är värst, värme och insekter gör att jag drar mig för att rida.
Tyvärr har jag ingen häst att rida denna vinter, men jag njuter av promenaderna tillsammans med dottern och hennes ponny.

Här i Västerbottens kustland har det dock varit regn av bibliska proportioner och lera upp till armhålorna. Kring nyår kom dock den efterlängtande snön och minusgraderna och det verkar som att det kommer vara kvar en stund. Jag har varit sjukt omotiverad och hästen har mest stått, men nu blir det ändring! 😁😁😁
 
Jag bor i Skåne, står i stall utan leriga hagar! Jag konditions- och styrketränar otroligt mycket under vintern!
Galoppintervaller på en stooor ridbana i närheten eller långa galopper på fina mjuka grusvägar!
Mycket gymnastikhoppning, finns mängder av roliga varianter på övningar! Övningar med förvändgalopp osv.
Sen vissa dagar lullar vi mest bara runt barbacka, för det behöver man också ibland! :)
 
Haft en ooooootrooolig svacka i höst.


Här i Västerbottens kustland har det dock varit regn av bibliska proportioner och lera upp till armhålorna. Kring nyår kom dock den efterlängtande snön och minusgraderna och det verkar som att det kommer vara kvar en stund. Jag har varit sjukt omotiverad och hästen har mest stått, men nu blir det ändring! 😁😁😁
Ja hoppas det får vara minusgrader nu fram till våren så det blir en härlig vinter. Vi bor ju bara 4 mil från kusten men det känns som att komma till en annan del av landet när man åker in till stan. När vi har haft flera dm snö och minusgrader så har det varit bara is och regn i stan.
 
Ett tips till er som har medryttare. Fråga om den personen skulle vilja ha hästen en hel vecka i november. Själv fick jag det när jag var medryttare och jag brukade ta semester en vecka och rida ut, rida dressyr, göra NH och vad som nu var lämpligt utifrån hästen. Fick även boka n tränare 2 gånger den veckan om jag ville och underlaget var lämpligt. Var helt underbart att få ha häst i en hel vecka och skönt för ägaren att få en vecka ledigt!

Nu rider jag på en ridskola som hyr ut hästarna bland annat på novemberlovet så jag har fortsatt traditionen.
 
Om det här med hästar som lerbadar och inte torkar så går min islänning med regntäcke de dagar han ska bli riden. Annars är det omöjligt att få rent honom.
Min har gått otäckad hela hösten och vintern. Han är bara svår o få ren om han precis har rullat sig innan ridturen Annars torkar han och leran så fort att det är bara o borsta bort leran. Han har en superpäls att borsta :). Måste vara fullblodsgenen haha
 
Jag känner inte igen mig alls 😁
Åka till stallet är höjdpunktennpå dagen och då har min häst varit skadad ett halvår.
Kanske skulle tycka annorlunda om jag jobbat kontorstider och alltid behövt vara där i mörker 😅
Vi promenerar och rehab-tränar från marken. Varje minut med mitt Moln är väl spenderad tid 😍
 
Jag är väldigt glad över att medryttarhästen är klippt, täckad och i ett stall med varmvatten och spolspilta. Det gör det lite mer lättjobbat vilket är tacksamt denna årstid. Kan inte säga att motivationen tryter men visst är det härligare när man ser hästen i dagsljus lite oftare än två gånger i veckan..
 
Min har gått otäckad hela hösten och vintern. Han är bara svår o få ren om han precis har rullat sig innan ridturen Annars torkar han och leran så fort att det är bara o borsta bort leran. Han har en superpäls att borsta :). Måste vara fullblodsgenen haha
Så är mitt varmblod (på bilden) också, underlättar väldigt :)
 
Jag rider inte när hästarna är för leriga. Pallar liksom inte med det. Jag längtar efter minusgrader och snö, då är mina hästar rena igen. Leran tar ju knäcken på vilken människa som helst.

Så olika vi är! Jag har noll motivation idag för det har snöat och är minusgrader. Längtar tillbaka till leran, för då kan man jogga på grusvägarna och rida på ridbanan. Plus att min kropp mår bättre av plusgrader.

Jag har också en skitgris, så numera är hon klippt så hon kan ha täcke på sig. ;)
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 590
Senast: alazzi
·
Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 080
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 929
Senast: Karminnie
·
Hästvård Jag flyttade min häst från Stockholm 70 mil norrut för två måndader sedan ungefär. Det är ju helt sjukt vilken annan miljö det är här...
Svar
14
· Visningar
1 762
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp