mottagarston för embryotransfer

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ameo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 723

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag satt och kollade lite på en annonssida där det fanns någon som sökte mottagarston för embryotransfer. Det fick mig att börja undra lite. Hur vanligt är det med embryotransfer? Brukar det vara lätt eller svårt att hitta ston för detta ändamål? Vad har man för önskemål om stoets egenskaper, för att hon ska vara aktuell för detta?
Nån med koll?

När det gäller nöt gör man väl bara embryotransfer till kvigor, om jag inte minns fel :idea:. Vet inte om man vill ha samma sak på ston (unga, inga tidigare dräktigheter).
Det är inte alls vanligt på häst eftersom det fortfarande är relativt dyrt, men förekommer sedan flera år tillbaka och kommer nog bli vanligare..

Men jag är lite mer hemma på ko-sidan av detta :p

När det gäller nöt gör man väl bara embryotransfer till kvigor, om jag inte minns fel :idea:. Vet inte om man vill ha samma sak på ston (unga, inga tidigare dräktigheter).
Det är inte alls vanligt på häst eftersom det fortfarande är relativt dyrt, men förekommer sedan flera år tillbaka och kommer nog bli vanligare..

Men jag är lite mer hemma på ko-sidan av detta :p

Man använder inte bara kvigor som embryobärare :)

Jag satt och kollade lite på en annonssida där det fanns någon som sökte mottagarston för embryotransfer. Det fick mig att börja undra lite. Hur vanligt är det med embryotransfer? Brukar det vara lätt eller svårt att hitta ston för detta ändamål? Vad har man för önskemål om stoets egenskaper, för att hon ska vara aktuell för detta?
Nån med koll?

Det är relativt ovanligt i Sverige och rätt dyrt. En bekant har ett sto hon övervägt det till, och nämnde då att hon vill ha minst 2 st mottagarston och att varje procedur ligger på ca 20 000kr vare sig det blir dräktigt eller inte, plus alla övriga avgifter såklart. I regel önskar man ett friskt, gärna ungt sto som ej är för svårfödd, som är fertil såklart samt har lätta fölningar. Gärna en klok häst som inte skadar sig själv. Med andra ord ungefär samma egenskaper som gör vilket sto som helst en bra babyfabrik. Förutom att man kan räkna bort egen talang och genetiskt arv.

tack för era svar!
Hur brukar man göra rent praktiskt? Åker de dräktiga stona hem till stoägaren och fölar där, eller brukar stona stanna hos den som äger betäckningen?

Då har jag hjärnsläpp.:nailbiting:
Hjälp mig!! :arghh:

Var det inte så, eller har jag gammal info?
Föredrar man inte fortfarande kvigor? Andra kalvare? :confused:

2009 var jag på föreläsning om embryotransfer men tyvärr minns jag inte så mycket :D men på en gård i min närhet använder man inte enbart kvigor. Aldrig reflekterat över att man inte kan använda kor som redan kalvat, varför föredrar man kvigor? :)

Förra året var det brist på mottagarston. Jag hade flera förfrågningar och lånade ut två ston. Vår deal var att ev dräktiga ston skulle åka till den som skulle ha fölet fram till avvänjning. Nu blev inte donatorstoet dräktigt så det blev inget.

Men bristen på lämpliga ston gjorde att många av dom jag inte hade några ston att låna ut till började fundera på att köpa travston. Dom kostar inte så mycket i inköp om tänker på alla andra kostnader som finns vid ett.

I de flesta fall så är det bara ett av mottagarstona som används. Man vill ha två för att kunna välja det som är bäst synkroniserad med donatorstoet. Alla tre stona behandlas för att vara i fas hormonellt vid själva transfern.

2009 var jag på föreläsning om embryotransfer men tyvärr minns jag inte så mycket :D men på en gård i min närhet använder man inte enbart kvigor. Aldrig reflekterat över att man inte kan använda kor som redan kalvat, varför föredrar man kvigor? :)

Tror att det var för att de är enkla att få dräktiga och inte har några infektioner eller liknande som kan ligga latent :idea:

Men förlåt för trådkap :o

tack för era svar!
Hur brukar man göra rent praktiskt? Åker de dräktiga stona hem till stoägaren och fölar där, eller brukar stona stanna hos den som äger betäckningen?
Vi hade ett sto i stallet som förra året "godkändes" för embryotransfer, och ett par försök gjordes. Kraven va att stoet va normalstort, mellan 4-10 år ( om äldre haft föl sen tidigare) och friskt. Stoägaren skulle få 10000 SEK vid levande föl och beställaren stod för alla kostnader för stoet från betäckning fram till fölet kunde avvänjas. Tyvärr blev inte stoet dräktig......

Vi hade ett sto i stallet som förra året "godkändes" för embryotransfer, och ett par försök gjordes. Kraven va att stoet va normalstort, mellan 4-10 år ( om äldre haft föl sen tidigare) och friskt. Stoägaren skulle få 10000 SEK vid levande föl och beställaren stod för alla kostnader för stoet från betäckning fram till fölet kunde avvänjas. Tyvärr blev inte stoet dräktig......

Vem av dom blev inte dräktig? Givarstoet eller mottagarstoet?

Vart har ni hittat folk som söker ston, är det på dom 'vanliga' hästannonssidorna? Har ett sto som vi inte vill avla på pga fel, men enligt vet funkar hon som mottagarsto.

Vart har ni hittat folk som söker ston, är det på dom 'vanliga' hästannonssidorna? Har ett sto som vi inte vill avla på pga fel, men enligt vet funkar hon som mottagarsto.

Det finns en sida på FB som heter Mottagarston Embryotransfer - inte så aktiv, men ändå användbar

Liknande trådar

Avel Är i startgroparna att leta hingst. Men när brukar de hingstar som kommer vara i avel ha kommit ut på Språngrulla ? Som det är nu så...
Svar
0
· Visningar
142
Senast: corzette
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
500
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
16 145
Senast: ildiko
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 290
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka