Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Sv: Mr Kingston viker ut sig *BILDER*

Eftersom jag vill SE hur dåliga grejor är FÖRE jag dissar dom offentligt, så betyder det inte att jag har ändrat MIN åsikt... ,)

Intressanta bilder men jag är ändå lika nyfiken som vanligt på hur det ser ut i Stübben och andra gamla märkessadlar med samma år på nacken. :)

du har ju en slutkörd sadel... inte värre det än någon annan slutkörd sadel.. och vad jag menade var att hellre en ny böjres för 1000kr än en utsliten "kvalitétssadel" för tusen kr begagnad..

sedan kan jag inte annat än hålla med om att har man häst ska man se till att man har råd med häst.

Det håller jag inte med om. Bortsett från stoppningen, så skiljer sig ju bommen rejält i dyrare vs billiga sadlar. En utsliten sadel (säg Stübben, t.ex.) kan lämnas in och få reparerad, dessa sadlar håller (under omvårdnad, naturligtvis, som alla läderprodukter) i väldigt många år. Stoppningen är många många gånger bättre, materialet i övrigt är bättre.

Nu har jag ringt till börjes eftersom dom inte ville svara på mailet. :devil:

Jag: Jag har en fråga om stoppningen i era kingston sadlar

Börjes: okej

Jag: Det står att dom är ullstoppade men jag öppnade upp en och det bestod inte av ull utan av gamal textil lump blandat med godispapper och allmänt skräp.

Börjes: Öppnade du upp sadeln?

Jag: Ja

Börjes: Varför gjorde du det?

Jag : Jag var nyfiken på att se vad som finns inuti. Jag har skickat bilder på det till er också. Och det var vekligen inte ull.

Börjes: Jagha..nej vi vet nog inte själva vad dom är stoppade med, vi trodde bara att det var ull.

Jag: Men varför står det på hemsidan om ni bara "tror"?

Börjes: Jag ska ta upp det med ledningen för vi ska just ha ett möte om våra produkter snart. Vill du att jag ska kontakta dig när jag tagit upp det?

Jag: Ja gärna

Så nu ska dom ringa upp mig och säga hur det går, tänk om det kan bli en förändring :)

Jösses. Lät nästan lite som att "Varför öppnar du en sadel och försöker få oss att se att det är skräp?!" :devil:
Fortsätt kampen, heja heja! :D

men gud! :eek: jag blir nästan mörkrädd :crazy:
vore roligt att se fler sadlar dissikeras, kanske få se hur de SKA se ut. men det lite dumt att dissikera en riktigt fin sadel.. :angel:

Wohooo fan va bra du är :) Förstå om det faktiskt händer nånting efter det här!

Kalasbra!

KL
Intressant:idea: Skulle gärna se fler dissekerade sadlar. Helst även nån riktigt dyr men antar att ingen vill offra sin:angel: När jag har vunnit ett par miljoner ska jag slakta amerigon:devil:

Det som fanns i den där hööks-sadeln var väl syntetull och det finns i många sadlar som jag har förstått det. Varför det måste vara i bollar begriper jag inte:confused: Men så illa var den väl inte för priset, jämförelsevis.

Senast ändrad av en moderator:

Syntetull används av de allra flesta skulle jag nog säga, inget fel i det. Många tycker att den håller stunsen bättre än ren ull som tydligen lättare blir kompakt och hård. Att det är i bollar behöver inte betyda att den är hård och ojämn. Man stoppar ju inte i hela stoppningen i ett helt stycke, och tar man en liten tuss i taget så blir det gärna bollar. Huvudsaken är ju att den är jämn och mjuk.
Jag tror knappast att Kingston-sadeln hade blivit omstoppad, det är alldeles för mycket jobb nerlagt på en omstoppning för att man skulle stoppa i sånt där. Eller ja, visst finns det väl fuskare i alla branscher men de Kingston och andra riktiga lågprissadlar jag sett insidan av ser ut ungefär som den där. Stor skillnad på järnet på bommen också, gissar att det här var som en tunn plåtbit..?

*knapplån*

jag har slaktat min gamla sadel. märke okänt.

stoppningen var likadan som på de bilder här... flerfärgad men min stoppning var jämn och mjuk och inte alls knölig. Hittade dock en tändsticka i kanten på ena sidan.
min bom är även hel och verkar vara rätt rejäl metall.

Till alla!
Kingston är huvudstaden i jamaica. Det är där de tillverkas.
Tex Trenchtown är en av Kingstons mer kända stadsdelar, känt för att vara mycket fattigt. Det säger ju en hel del.

Fattigt land, mycket dåligt sadelmaterial.

Är du säker på att de tillverkas på Jamaica, eller är det bara som du tror utifrån namnet?

Jag är nämligen övertygad om att de tillverkas i Indien, som de flesta andra billiga lädervaror. Ännu fattigare, med andra ord. Särskilt hemsk är den indiska garveriindustrin, där kastlösa - även gravida kvinnor - får garva läder med farliga kemikalier utan skyddsutrustning eller utbildning. Det som sadlarna stoppas med är inte sällan rester från textiltillverkning - det man sopar upp från golvet är ju synd att slänga när man kan stoppa sadlar med det i stället, sen om det kommer med ett karamellpapper när man sopar är väl inte så noga. De som syr sadlarna gör det från mallar och har troligen aldrig suttit på en häst.

Ett kännetecken för dålig kvalitet på hästgrejer är att man hittar på varumärken som låter kungliga och adliga och som gärna innehåller orden King eller Royal. Kingston är ett typiskt exempel på detta. :p

Nu har jag ringt till börjes eftersom dom inte ville svara på mailet. :devil:

Jag: Jag har en fråga om stoppningen i era kingston sadlar

Börjes: okej

Jag: Det står att dom är ullstoppade men jag öppnade upp en och det bestod inte av ull utan av gamal textil lump blandat med godispapper och allmänt skräp.

Börjes: Öppnade du upp sadeln?

Jag: Ja

Börjes: Varför gjorde du det?

Jag : Jag var nyfiken på att se vad som finns inuti. Jag har skickat bilder på det till er också. Och det var vekligen inte ull.

Börjes: Jagha..nej vi vet nog inte själva vad dom är stoppade med, vi trodde bara att det var ull.

Jag: Men varför står det på hemsidan om ni bara "tror"?

Börjes: Jag ska ta upp det med ledningen för vi ska just ha ett möte om våra produkter snart. Vill du att jag ska kontakta dig när jag tagit upp det?

Jag: Ja gärna

Så nu ska dom ringa upp mig och säga hur det går, tänk om det kan bli en förändring :)

Intressant svar från Börjes, dom tycker alltså inte man ska stoppa om sadeln? För då måste man ju faktiskt öppna upp sadeln och tömma bossan på dess innehåll.... Då är det ju oundvikligt att missa vad den är stoppad med.
Det jag tycker är mest skrämmande är att ett så pass stort företag inte verkar ha koll på vad deras sadlar innehåller! Även om det inte är sadlar av högsta kvalitet är väl det minsta man kan begära att dom vet vad dom är stoppade med!

Jag är nästan helt övertygad om att jag läst det på deras hemsida för länge sedan.
Men jag ska inte svära på det.

KL

Kan ju tillägga som kuriosa att jag var på Börjes igår och passade på att klämma lite på Kingston-sadlar. Stoppningen kändes mjuk och jämn, faktiskt, och inte alls knölig och hård. Provsatt även en - inte alls så tokig. MEN det som inte var bra var att båda de exemplar jag tittade på var snedsydda, och så får det ju inte vara! Fast det är ju synligt för ögat, och något man kan undvika som konsument bara genom att inspektera innan köp.

Till TS: Hur gammal var sadeln som du "slaktade" och är du 100% säker på att det är en Kingston (stämpel eller dylikt?), eller kan det vara någon annan budgetsadel? "Din" sadel liknar nämligen inte de Kingston-sadlar jag tittade på igår, men modeller kan ju ändras genom åren...

Svarar istället för TS...

Det finns fler bilder på annat ställe och där ser man att det står Kingston på sadelgjordsskyddena...

Kan glädja (?) alla i tråden med att jag nu lyckats få löfte om att få tillbaka den Hubertus-sadel som jag gav bort för några år sedan. Vet dock inte riktigt när jag kan få den, men lovar att när jag har den i mitt våld igen så blir det SLAKT (och givetvis, bilddokumentation). :devil::angel::D

Jag vet inte hur gammal den var (tyvärr välanvänd:crazy:) men jag kan 100% garantera att de va en kingston :D (knapparna och märkning)

Ja härligt mera slakt :D

Tror dock nästan inte att du "slår" kingston i vulgärt utvik :D (eller hoppas inte iaf...men man vet ju aldrig)

Alla:

Jag har varit i kontakt med Plus (tv programmet) och de tyckte detta var ett intressant ämne och skulle köpa en sadel till deras redaktion och såga sönder den :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka