MSM vs Fång

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Nilaya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 4 827
N

Nilaya

MSM / (DSM?) ,
I ett mail till gretchen (som gjort det otroliga arbetet med threatening founder hemsidan :bow: )
berättar en kvinna hur hon börjat ge sin häst MSM (eller dsm, är det ngn skillnad???) till sin fång häst som började kunna äta gräs utan att bli sjuk.
och snabbare återhämtade sig om han väl fick symptom ifrån fång. nästa vår hadde hon inte gett hästen msm och det "blev den värsta våren ngnsin", men när hon påbörjade det igen "ordnade" sig allt. Enligt den här kvinnan ska hon ha pratat med andra som upplevt samma sak med sina fånghästar.

Så det jag undrar är om ngn här har upplevt ngn förbättring / förändring på sina fånghästar?

funderar själv på att testa till min pojke. så jag återkommer om jag har ngt revolutionerande att förtälja såsmåningom.

Har ngn annan märkt ngt med sin häst efter msm?

läser man i produktinformationen kan det ju lösa det mesta, vem vet :smirk:

Sv: MSM vs Fång

hej.

på jobbet kör dom stenhårt med MSM både till hästarna och på sig själva. en av människorna har blivit av med tennisarmbåge och dom har typ blivit piggare och hästarna har blivit mycket fräschare. dock inte något revoilutionernade än men dom har inte gett dom MSM så länge och det tar tydligen tid för det att börja verka.
de har även spridit ut det bland vänner och bekanta så det är ganska många här omkring som använder det nu. även våran veterinär använder sig av det. hon har blivit av med en hel del värk och så. ganska häftigt.

så jag tror att det definitivt är värt att testa. och det bästa är nog att börja nu om det tar lite tid. man måste nog ha tålamod. det är juh ingen vet. medicin som verkar på stört.

hoppas det går bra för dig.

//hanna :banana:

MSM är ju ett preparat som har en positiv effekt på leder. Hur det skulle kunna påverka fång eller ens motverka uppkomsten av fång förstår jag inte, då fång ofta beror på störningar i magtarmkanalen och ger cirkulatoriska och inflammatoriska förändringar i hoven - inte hovleden. Prova gärna och återkom med evenutella resultat (jag säger inte att det inte fungerar, bara att jag inte förstår hur det skulle kunna göra det..!), men utelsut inte andra förebyggande åtgärder för din häst!

Martha- nu måste du hjälpa mej..
Om jag skulle börja ge min häst MSM.. typ ½år och så vill jag tävla henne... måste jag hålla uppe i 14dagar före innan tävling eller? alltså rent teoretiskt...? :)

På senare år har det kommit flera rapporter som visar att Methylsulfonylmethane (MSM) inlagras i hjärnsubstans när det tagits i rekommenderad dos av människor. Vad detta kan ha för långtidseffekter finns det ingen kunskap om. Det är därför ett medel som jag inte skulle vilja ge till ett yngre djur (eller människa). I ålderdomen kan väl eventuella långtidseffekter vara ointressanta.

Bara för att ett ämne har likheter med ämnen som förekommer naturligt i kroppen betyder inte det att det nödvändigtvis är ofarligt att ta dem. Om vi tar de vanliga metallerna koppar och järn t ex är de naturliga i kroppen och nödvändiga för organismen men vid inlagring kan de vara direkt livshotande. Man vet inte om inlagring av MSM i hjärnsubstans skadar hjärnen på lång sikt. Men bara det faktum att det inlagras är för mig ett starkt observandum. Det förvånar mig litet att alternativbehandlare som annars brukar tala mycket om att rensa ut olika överskott från kroppen inte reagerar på detta.

MSM är inte svavel det är en svavelförening o det är liksom inte samma sak.
Om det bara är svavel man är ute efter behövs inte just MSM.
Även om det är kroppseget är det inte samma sak som att det cirkulerar en massa på alla ställen i kroppen, jag vet inte hur MSM omsätts naturligt utan spekulerar.
PL

Men jag får alltså använda preparatet BARA jag inte ger det till hästen ca 15dagar innan start? och sedan börja igen? och vänta 14dagar osv... ? rent nyfikenhet..

Åter till ursprungsfrågan - på vilket sätt skulle MSM kunna motverka fång!? Att det "är bra för hela kroppen" är för mig långt ifrån liktydigt med att det skulle kunna förhindra uppkomsten av svåra sjukdomar.

Vad är indikationerna på att använda MSM? Jag känner bara till att det ges i kombination med glukosamin och kondroitin i syfte att lindra ledproblem. Vilka ytterligare indikationer är kända?

Hittade precis en "reklamsida" som hävdade att MSM minskar inflammation, hämmar histaminproduktionen och förbättrar cirkulationen. Samtidigt sas det iofs att MSM inte hade några medicinska effekter? Hm, ja. Iallafall - om detta nu stämmer så skulle ju preparatet rent teoretiskt vara suveränt vid fång.

Apropå att hämma inflammation och histaminfrisättning mm - detta är lysande exempel på medicinsk effekt. Därav hm:et!

det finns en hel del lagar i sverige som säger att man inte får göra reklam i medicinskt syfte för naturpreparat..därav kanske ditt hmm kom :D

För att dra upp en gammal diskussion så är det ju så att det inte finns ngn vettig dokumentation för den medicinska effekten. :angel:
PL

peter_lundin skrev:
För att dra upp en gammal diskussion så är det ju så att det inte finns ngn vettig dokumentation för den medicinska effekten. :angel:
PL

Nog vettig tydligen så det kan kallas doping :angel:

Där är jag fortvarande undrande. Om jag träffar på Kallings lite halvprivat skall jag ta upp diskussionen med honom.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka