MSN Messenger ska avgiftsbeläggas? Spam??

Capable Case

Trådstartare
Jag har senaste tiden fått massa spam mail som säger att jag ska skicka det mailet vidare för att få ha kvar mitt msn konto då det från 1 Juli ska bli avgiftsbelagt. Nu har jag fått det där mailet från så många och ignorerat att jag måstr fråga. Stämmer det? Alla mina normalt sett inte spammande kompisar har skickat det där vidare..

Så hörrni.. är det här bara ett vanligt Spam som jag kan skita i?

Sv: MSN Messenger ska avgiftsbeläggas? Spam??

Spam, spam, spam, eggs, bacon and spam :)

Sådana mail har florerat sedan MSN skapades och släpptes, i stort sett :)

Senast ändrad:

Jag tror absolut inte att det stämmer. De här mailen har cirkulerat runt i flera år (med olika datum).

som de andra säger, spamspamspam. har fått såna mail i många år nu.

fattar inte att folk skickar vidare, det är ju inte ens en särskilt trolig historia..

Vad bra! Då skiter jag i det! :D Men alltså vad är egentligen nöjet i att skapa ett sådant mail? Förstår inte riktigt det där...

jadu... kanske någon som vill se hur många man kan lura?
vad är nöjet i virus och annat skit också, kan man ju fråga sig.. *suckar*

Jag förstår ju att i ett virus får pundhuvudena någon typ av tillfredställelse i att förstöra för andra.. Men ett fånigt mail som bara skickas vidare måste ju vara heeeelt meningslöst!

knapplån...
jag brukar få några skit mail från japanska fruar som sitter fångade ..eller om de gått under jorden...de vill att jag ska förvalta deras pengar åt dem...efterrsom de är "otroligt" rika!! länmar ett tel mr som jag kan ringa...säger att om de inte själva svarar så är det en son eller dotter jag får prata med, eftersom den själv är på sjukhuset hos sin dödssjuke dotter...självklart skulle jag bli rikt belönad om jag ville hjälpa dem med detta... hmmm jag menar VEM går PÅ sån skit???!!!:crazy:

Jag har senaste tiden fått massa spam mail som säger att jag ska skicka det mailet vidare för att få ha kvar mitt msn konto då det från 1 Juli ska bli avgiftsbelagt. Nu har jag fått det där mailet från så många och ignorerat att jag måstr fråga. Stämmer det? Alla mina normalt sett inte spammande kompisar har skickat det där vidare..

Så hörrni.. är det här bara ett vanligt Spam som jag kan skita i?

Väljer att klistra in svaret jag brukar ge vid sådana här frågor:

Får man ett mail som man tycker verkar underligt och där det dessutom uppmanas att man ska skicka det vidare bör man först söka lite information om detta på nätet.
Google är en utomordentlig sökmotor att ta till, där skriver man in ordet/n som man söker, trycker på sök, sen läser man igenom svaren och inser att man fått ett HOAX :idea:

Saxat från Microsofts sida om HOAX:

Hoax

Vad är ett hoax?

Ett så kallat hoax är en varning om ett virus som inte finns, det vill säga ett elakt rykte som du uppmanas att skicka vidare till alla du känner. Varningarna som brukar cirkulera via e-postmeddelanden på Internet skrämmer upp människor i onödan.
Varför är hoax ett problem?

Problemet med så kallade hoax är att de lätt skapar en oro hos människor som samtidigt tror att de gör sin omgivning en tjänst genom att skicka vidare dessa falska varningar. Denna oro och stress är egentligen det största problemet med ett hoax. De är dessutom tidskrävande att hantera och kostsamma att radera från alla system. Däremot orsakar de egentligen ingen teknisk skada, såvida inte en hel mängd varningar skickas ut samtidigt vilket kan få inkorgarna i till exempel Outlook att överfyllas och systemen att bli mycket långsamma.

Lär dig känna igen hoax

Du bör bli misstänksam om du får ett e-postmeddelande med en varning för något hemskt virus som kan drabba dig och din dator och/eller mobiltelefon och som samtidigt innehåller en uppmaning om att du ska skicka vidare varningen till alla du känner, till alla som har en mobiltelefon eller liknande. Då är det troligen frågan om ett hoax. Inga trovärdiga källor ber dig att skicka vidare något sådant till alla du känner.

Andra inslag som bör göra dig misstänksam är om brevet innehåller ett avancerat tekniskt språk, hänvisar till någon känd organisation eller företag och är skrivet med många versaler och utropstecken. Det är värt att komma ihåg att äkta virusvarningar mycket sällan skickas ut via e-post.

Tror du att det ligger någon sanning bakom varningen kan du skicka den till den som är dataansvarig på din arbetsplats, eller kontrollera med någon annan tillförlitlig källa. Vissa företag har infört en regel om att inga användare får vidarebefodra virusvarningar, det är den som är dataansvarig som har till uppgift att varna för virus.
Vad du kan göra för att skydda dig mot hoax?

Det finns egentligen bara en gyllene regel när det gäller varningar av detta slag, skicka inte vidare. I de allra flesta fall innehåller varningarna falsk och onödig information, men de stjäl både tid och uppmärksamhet från dig och andra. Får du ett e-postmeddelande med information av detta slag, radera det.

Vill du skicka ett litet meddelande till en eller två vänner är det förstås inget problem, men att skicka vidare en virusvarning, som du inte är säker på om den är korrekt eller inte, till alla du känner med en uppmaning att de ska göra detsamma är ingen bra idé.

Från Wikipedia:

Hoax (eng. bluff eller skämt) används på svenska för att beskriva de falska varningar för datorvirus som skickas ut av "skämtare" och sprids snabbt via e-post av oroliga och osäkra datoranvändare. Ibland kan de orsaka stora problem, då råden i dem kan vara att radera något som påstås vara virusrelaterat, men som i själva verket är till exempel ordinära windowsfiler.

Snabbaste metoden att identifiera en falsk varning är att kontrollera hemsidor hos företag som säljer antivirusprogram, där meddelanden om cirkulerande bluffar ofta återfinns. En annan metod är att använda en signifikant ordsträng i mailet och söka via en sökmotor, vilket ofta leder till virusskyddförsäljarnas information. Denna metod är också tillämplig för att utröna om andra slags kedjebrev är rena bluffen.

Spam, spam, spam, eggs, bacon and spam :)

Sådana mail har florerat sedan MSN skapades och släpptes, i stort sett :)

Lite OT sådär, men är det någon som faktiskt käkat Äkta Spamskinka? Finns det att köpa i Sverige? Man borde ju testa innan man dör i alla fall! :rofl:

För det första tror jag det är det gamla vanliga spamfenomenet som är ute och snurrar. Spam eller kedjebrev - spelar ingen roll för mig, jag vill inte vara delaktig.

För det andra; den dagen det faktiskt skulle bli så att MSN kostar så skulle jag nog sluta använda Messenger. Finns andra alternativ.

Jo, det är nog samma sak! För Spam är väl ett märke? :)

Jo, jag gick in på spam.com och sajten var ju lite.. annorlunda. Räknade inte med att SpamBurger-gubben skulle börja prata :)
Gillade Spam Store där man bl.a. kan handla Spam i massor av olika smaker. De kanske kan skeppa lite Spam till dig? :)

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
2 060
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
36 361
Senast: cirkus
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 789
Senast: Korven
·
Relationer Dom senaste två veckorna har jag skrivit denna text flera gånger. Ändrat mig, raderat den och sedan skrivit igen. Skapade ett nytt... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
21 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka