Mugg+annat sår?

@akleja Edit såg nu att det inte stod något om att Manukahonung dödat 85% av bakterierna inom 2 tim i dom artiklarna som jag länkat till (läste så många artiklar) men här kommer den.
http://www.atl.nu/lantbruk/ny-zeel-ndsk-honung-rena-dundermedicinen
Det var lite det jag menade. Om honungen dödar 85% av de bakterier som testats finns det sannolikt en hel del som inte är så känsliga. Därför verkar det trots allt klokt att odla från mugg som är aggressiv.
 
@akleja Det är ju väldigt omfattande studier som gjorts så jag tror inte dom missat särskilt många.. Man kan ju alltid börja med Manukahonung som behandling eftersom det inte finns någon resistensutveckling men om man inte får bukt med det så måste man naturligtvis ta en odling..
 
Det finns ju oerhört många arter av bakterier, och är 15% tämligen okänsliga så innebär det rent statistiskt att det fungerar ca 6 ggr av 7. Väldigt intressant men långt från fullgod effekt. Nu har jag inte kollat vilka bakterier som är inblandade i mugg och vilka som testats. Dessutom är labtester inte riktigt samma sak som när man använder preparat kliniskt. Så på lindrig mugg verkar det ok, men drar det iväg ska man inte mackla själv.
 
@mackan Hur vet du att det bara hjälper på vissa sorters mugg, har du källa på det eller är det bara en personlig åsikt? Och nu pratar jag om Manukahonung som det finns studier på och inget annan honung!

Men @mackan pratade ju också om Manukahonung? ts skrev att hennes ridlärare eller nån använde egen honung, och mackan svarade med att honung i sig inte är nåt mirakelmedel, utan att det ska vara speciell honung. Jag fattar inte varför du tjatar emot mackan då hen är av samma åsikt som dig?
 
@em-pirre Därför att jag tolkade det som att mackan ansåg att Manukahonung inte hjälpte på all sorts mugg, vilket du oxå citerade så det är väl klart varför jag skrev som jag gjorde! Så jag fattar inte varför du anser det nödvändigt att fortsätta tjata till om det??
 
@akleja Testerna har ju gjorts på alla möjliga sorters bakterier och inte på just hästars mugg. Som jag har förstått det så består oftast hästars mugg av stafylokocker och dom tillhör dom bakterierna som inte står emot honung så därigenom har man nog bättre chans än dina 6 ggr av 7 som du anger. Dessutom så står det att efter enbart 2 timmar så var 85% av bakterierna döda så det säger inte att det inte är högre tal om det har gått längre tid. Men naturligtvis ska man ALLTID tillkalla veterinär om man inte får bukt med muggen!! Men fler kanske slipper om man testar Manukahonung tidigare! Hade jag testat Manukahonung tidigare så hade jag sluppit betala för provtagningar, flera vetbesök och all antibiotika som jag använde helt i onödan!
 
@super - ok, men stafylococker är en jättegrupp av bakterier så även om man testat ett antal stammar finns det hur mycket som helst till. Det är därför man odlar. Så, allt jag vill säga är att man ska vara på sin vakt och inte behandla själv om muggen börjar bli aggressiv. Och där tror jag att vi är överens. Däremot kan man givetvis börja med Manukahonungen i ett tidigt skede.
 
Idag förordar hudexperterna att endast köra på Alcogel.

Det är bra oxå i o m att få spritar sina händer när de tar nästa ben.
 
@em-pirre Därför att jag tolkade det som att mackan ansåg att Manukahonung inte hjälpte på all sorts mugg, vilket du oxå citerade så det är väl klart varför jag skrev som jag gjorde! Så jag fattar inte varför du anser det nödvändigt att fortsätta tjata till om det??

det är du som tjatat om ngt som du helt enkelt hittat på själv pga att du missläser vad jag skrivit. Ge dig nu ang. detta!
 
@mackan Jag svarade inte dig iöverhuvudtaget så det är nog du som borde ge dig! Och jag har inte hittat på något eller missläst något, du skrev faktiskt: Det är vissa typer av honung på vissa typer av mugg.
Och det var det jag hakade upp mig på eller menar du inte vad du skriver eller måste man läsa mellan raderna för att förstå? Jag läser ordagrant och skriver man då vissa typer av mugg så tolkar jag att man anser att det gäller vissa typer av mugg vilket dessutom låter som att det är få muggsorter det skulle hjälpa mot. Men i sista inlägget du skrev så tolkade jag det som att du bara menade en viss sorts honung och det håller jag med om och svarade därför inte vidare. Men sedan kom em-pirre och tjatade vidare.... Men jag har inga problem med att släppa ärendet, tror att vi båda har klargjort våran ståndpunkt men om jag känner dig rätt så vill du säkerligen ha sista ordet och det är fine by me. ;)
 
@axel Alcogel fungerade inte på min häst, huden blev bara mer retad, därmed inte sagt att det inte hjälper alls men för min häst var det inte en bra behandling.
 
Min häst hade problem från november till april så det var gudskelov inte en reaktion på några växter utan kom efter att han hade blivit sparkad och fått ett sår där bakterierna fick en grogrund. :)
 
KL
ang. mugg:
Mugg är ett samlingsnamn och det finns många orsaker varför hästar reagerar som är ungefär så kompexa som det går att ens föreställa sig.
På 80 talet trodde man att hästar fick mugg enbart pga leriga hagar. Tack och lov så vet man ju att så inte är fallet numera sen länge.
Växter i hage kan vara en orsak, även om det inte finns en enda växt i sig som orsakar mugg i sig.. Likaså allmänt nedsatt allmäntillstånd dvs nedsatthet hos hästen över lag på många olika sätt, sår där en sån nedsatt häst har en svaghet ytterligare för infektion/angrepp osv. Ytterligare en orsak är jordbakterier vilket är jättevanligt - ofta det vanligaste - dvs hästar kan få svår mugg trots att de går i en hage utan växter öht, och torr och fast mark, men finns det jordbakterier där och hästen är mottaglig så kan de få svår mugg oavsett. Det är väldigt fastställt att hela "mugg grejen" är individ baserat utifrån detta - det är aldrig så att alla eller ens ngn mer än en enda häst i en flock på flera, trots att förhållandena är likadana för samtliga hästar där de vistas, drabbas av mugg.
 
@Toxid jodå det har gått bra! Hon har varit hemma i en vecka nu. Fick komma ut i hagen i måndags eftermiddag när kanylen va borta. Hon är inte halt för tillfället men hon får ju smärtstillande så får se hur det är sen när vi även slutat med det.

Svullnaden har gått ner helt och både muggen och det andra såret har läkt jätte fint :) så lät benet vara utan bandage igår. Imorgon ska hon äntligen få komma ut i en stor hage igen. Vila en vecka till och sen börja med ridningen igen.

Så allt har gått bra! Med en inte allt för dyr räkning så är jag så himla glad att vi tog henne till veterinär. Dom sa att om vi hade väntat en dag till så hade hon kanske fått blodförgiftning.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 838
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 018
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp