Mugg+annat sår?

@mackan Jag har läst och jag fattar inte varför du var tvungen att skriva att honung bara hjälper på viss sorts mugg när du dessutom inte har några belägg för det! Vi behöver ju få ner antibiotikaanvändningen och då är det väl bättre att göra folk uppmärksamma på att Manukahonung kan ha mycket god effekt istället för att var kritisk! Du kunde ju ha skrivit att det krävs Manukahonung för att det ska ha effekt. Jag anser inte att du och jag skriver samma sak! Jag anser att Manukahonung är ett mirakelmedel och tror tills motsattsen är bevisad att den skulle hjälpa dom flesta om inte alla muggproblem. Det är klart att jag måste skriva nog för jag kan ju knappast lämna några garantier men visst är det bättre att folk experimenterar med Manukahonung än med antibiotika som dom gör idag, det är ju även vanligt att veterinärer skriver ut antibiotika utan odling, har vi ju märkt även i denna tråd. Jag vet flera som använt Manukahonung eller Medihoney med samma goda resultat som jag och har hittills inte hört någon som misslyckats.
 
@super men du läser ju inte vad jag skriver?!
Jag har skrivit utifrån att HONUNG i sig inte är ett medel. Det har du själv skrivit?! Det är ju en särskild honung du tror på och rekommenderar och du har ju själv skrivit att det är jätteviktigt att det är just den honungen och att många säljer honung som INTE är just den?
Läs som sagt! och tagga ner och läs igen. Jag har öht inte ordinerat antibiotika det framgår TYDLIGT om du verkligen läser. Jag har skrivit att PROV och ODLING ska tas innan man ordinerar antibiotika eller ngt öht! Du drar verkligen igång ngt som öht inte existerar att gå igång på här.
 
@mackan Jag är varken upprörd eller taggad det får stå för dig! Du skrev VISS mugg och att det inte är ett mirakelmedel och det tolkar jag som att du är skeptisk till att Manukahonung verkligen fungerar! Om du bara skrivit att det krävs en viss sorts honung så hade jag inte reagerat. Jag har inte hittat på detta om Manukahonung utan det finns hur mycket som hellst att läsa, bara att googla. Man behöver inte ta odling för att prova Manukahonung eftersom bakterierna inte kan bli resistenta.
 
Wow, vilken diskussion det blev för att jag nämnde att min ridlärare tyckte honung var bra för sår i allmänhet för att hon hade provat och det hade funkat för henne (sen vet jag inte exakt hur hon gjorde men hon sa vad hon tyckte till mig och jag tyckte det lät spännande och intressant). Jag har inte tillgång till egen odlad honung, som hon har så det blir dyrt för mig att köpa honung och därför gör jag det inte om jag inte är helt säker på att det funkar, men salvan jag blev rekommenderad av veterinären, som innehåller honung, har funkat bra hittills.
Så att det finns något i honungen som är bra det tvivlar jag inte på. :)
 
@super jag avslutar diskussion med dig härmed. Du har öht inte läst eller tagit in det jag skrivit öht vad det verkar utan svarar bara utifrån att nu denna Manukha honung är mirakel. Jag har inte addresserat din honung eller andras öht innan det kom på tal öht där HONUNG i sig ansågs vara ett mirakelmedel. Du har skrivit precis det jag då skrev, att det inte är honung i sig utan isåfall en viss honung. Har du läst tråden och vad jag skrivit i flertalet inlägg känns det mirakulöst att du fortfarande missläst så gravt vad det är jag egentligen skrivit. Så jag avslutar detta nu helt enkelt. Verkar rätt dödfött utifrån läget och hur du läser och känns meningslöst att öht svara varandra ytterligare. Jättebra att det löst sig för dig och din häst! Du ser ju dessutom svaret från ngn användare att man öht inte skiljer på ngn honung utan nu helt plötsligt är det honung i sig som är grejen. Har florerat tidigare på forumet dessutom att honung gör susen rakt av. Det är det jag vänt mig mot och det är precis det du själv även kommenterat men sen snurrat till det på ngt sätt att jag skulle vara avogt inställd mot att din kur fungerar osv. Helt galet.
Jag lägger ner detta nu. Jättebra att det funkat för dig som sagt, och jättebra att du om du skriver på forumet fortsätter nämna att inte bara HONUNG i sig är det det pratas om.
ang. provtagning osv så har du ju helt missläst öht - jag har aldrig skrivit att provtagning behöver tas innan man tillsätter honung. Jisses..... Jag har skrivit att provtagning bakteriellt på svår mugg/rasp bör tas ALLTID. Oavsett vad man sen behandlar med. istället för att självmedicinera och hoppas på det bästa genom att prova ditten och datten som många gör. Grav mugg/rasp ska ALLTID behandlas av veterinär och provtagning ska tas. Punkt.
 
Wow, vilken diskussion det blev för att jag nämnde att min ridlärare tyckte honung var bra för sår i allmänhet för att hon hade provat och det hade funkat för henne (sen vet jag inte exakt hur hon gjorde men hon sa vad hon tyckte till mig och jag tyckte det lät spännande och intressant). Jag har inte tillgång till egen odlad honung, som hon har så det blir dyrt för mig att köpa honung och därför gör jag det inte om jag inte är helt säker på att det funkar, men salvan jag blev rekommenderad av veterinären, som innehåller honung, har funkat bra hittills.
Så att det finns något i honungen som är bra det tvivlar jag inte på. :)

Nej det finns inget i honung allmänt av att det bara heter Honung. Spännande och intressant? de bilder du postat så har din häst jättegrav mugg/rasp så utifrån det bör prover tagits och om sen man ordinerar en viss sorts honung som behandling så är det ju helt i sin ordning vilket verkar vara fallet utifrån vad din veterinär ordinerat att prova!
 
@mackan Konstigt med tanke på att på den salvans hemsida (som jag blev rekommenderad) så står det följande:

"All L-Mesitran wound care products are based on honey, a natural ingredient capable of healing wounds quickly and efficiently."
om så inte vore fallet, så skulle man inte använda honung alls?

Jag litar mer på vad min veterinär säger som har sett hästen fysiskt och känt/klämt på den, än vad några världsmästare på buke säger.
 
@mackan Konstigt med tanke på att på den salvans hemsida (som jag blev rekommenderad) så står det följande:

"All L-Mesitran wound care products are based on honey, a natural ingredient capable of healing wounds quickly and efficiently."
om så inte vore fallet, så skulle man inte använda honung alls?

Jag litar mer på vad min veterinär säger som har sett hästen fysiskt och känt/klämt på den, än vad några världsmästare på buke säger.

det är väl inte ett dugg konstigt? Du kan gå in på vilka hemsidor som helst ang. precis vad som helst läkemedelsmässigt så står det samma sak som argument att de läker, helar och bidrar till x eller y effekt. Det är väl inget konstigt öht att det står så?! Än mindre konstigt är det väl att det bara står kortfattat Honung? Jag vet inga reklamtexter som i detalj särskilt ofta, även om det förekommer, tar upp skillnader och varför just deras medel osv är bättre än andras.
Det står ju samma om du köper en dyr hudkrämsub till dig själv eller vilket annat problem du än må ha eller tror dig vilja behandla liksom?
Men bortsett från denna kommentar från dig som blir lustig i sammanhanget så som jag skrev tidigare så har din veterinär ordinerat så är det ju jättebra och troligvis helt ypperligt, helt som sig ska i ordningen! Givet är att du ska lita på din veterinär, det är ju det jag skrivit hela tiden, så eftersom du gör det så blir det ju ännu mer konstigt att du ändå då måste använda google på varan för att försvara dig här i tråden? Det fattar jag inte, det är ingen, ffa inte jag som ansett ngt annat än att självklart ska du lita på vad veterinären ordinerat i första hand?
 
@mackan
Det jag reagerade på var att du skrev att honung inte var något mirakelmedel i sig och att det bara hjälper på viss sorts mugg. På min hästs rasp tog vi odling men trots att den antibiotikan som vet skrev ut skulle bita på just dom bakterierna så hjälpte det inte så i ren desperation så provade jag Manukahonung efter att ha läst på om den och skillnaden var enorm! Så jag anser att Manukahonung nog skulle hjälpa på dom flesta muggbakterier, jag menar biter den på MRSA så lär nog dom flesta muggbakterier stryka med och genom att uppmuntra användningen av Manukahonung eller sk Medihoney så skulle vi kunna minska antibiotikaanvändningen väldigt mycket! Därför är det, tycker jag, tråkigt att man skriver att det inte är ett mirakelmedel eller att det bara skulle hjälpa på viss sorts mugg! Dessutom så är risken att bakterierna blir resistenta mot Manukahonung lika med noll och då är det väl bättre att man provar med det först bakteriprov eller ej!
@super - Jag måste bara fråga: varför skulle bakterier inte kunna bli resistenta mot honung? Menar du att det som fungerar är den höga sockerkoncentrationen? Eller vad? För är det en specifik substans i honungen som har antibakteriell verkan borde man kunna få resistensutveckling mot den.
 
Min häst fick svår mugg i November förra året. Från fredag till söndag så formligen exploderade det och hon kunde inte gå samt var otroligt svullen. Veterinär kom naturligtvis och ordinerade antibiotika både generellt och lokalt. Någon odling togs inte.
Nu läser jag här om något som heter Manukhahonung. Var hittar man den? OM min häst råkar illa ut igen, så skulle jag vilja prova denna honung innan det går så långt som förra året. Jag blev helt ställd att det gick så vansinnigt fort. Från någon liten krusta på fredag till att hela... Jaha, så tappade jag ordet. Ni vet, baksidan av benet drabbades. *suck* Dessutom lymfangit och tokhalt.
Jag har aldrig haft mugg på mina hästar tidigare och här blev bara ett ben drabbat (vit strumpa). Övriga ben var inte drabbade alls.
 
@Similitude
Om du vill ha den riktiga sk Medihoney så finns den att köpa hos dom flesta hästkliniker men den är hiskeligt dyr, det pris jag fick var 375:-+moms för en liten tub på 50 ml.. Jag chansade och köpte Comvitas Manukahonung UMF +10 på hälsokost för 309:- för 500g.. Jag har sett att Comvitas +10 även finns på apoteket men då kostade 250g 275:- om jag inte minns fel så då köpte jag på hälsokost. Min hade ju hela benen bak och jag skulle ha gjort av med typ en tub om dagen så därför valde jag det senare alternativet och det fungerade för mig. +10 är "styrkan" och det finns upp till +25 men den har jag inte sett i Sverige (av märket Comvita) och den är oxå fruktansvärt dyr. Testerna har dessutom om jag förstått det rätt gjorts på +10 så därför fick den duga. Jag beställde först en +25 av ett annat märke men efter att ha läst artikeln om att mycket av honungen är fake så valde jag Comvitas +10 eftersom den hade bevisad effekt.
 
Ja, Manukahonung är dyr men den är bra! Men håll koll på så att ni köper rätt sort. Det finns en del olika och vissa är fake. Jag läste på en del om detta i höstas när min häst fick sitt trycksår och den ända manukahonungen som är den rätta tillverkas bara på nya zeeland och delar av australien, hittade en artikel:
http://www.svd.se/mat-och-vin/honung-klarar-envis-bakterie_6812971.svd

Här är ett stycke ur den som jag tycker är läsvärt:
Den sort som nu visat sig vara särskilt effektiv kommer från nektar som bin samlar från Manukaträdets blommor. Trädet växer främst i Nya Zeeland och delar av Australien. Honungen har visat sig skydda mot omkring 80 olika sorters bakterier och ingår redan i ett stort antal mediciner för sårläkning. Men nu seglar den alltså upp som ett tänkbart komplement till dagens antibiotika.
 
!Pågående studier visar att honungen också har stark effekt på MRSA-bakterier som orsakar klassisk sjukhussjuka och är multiresistent mot flera sorters antibiotika"
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 839
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 058
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp