Mugg problem!

J

Jaba

Det är så att många hästar i mitt stall har mer eller mindre mugg. För vissa är det ett problem men för andra går det bort efter några dagar med helosansalva. Den enda som aldrig haft mugg är min polla som annars är väldigt kännslig för både de ena och det andra.

Men för en häst i stallet innebär dett stora problem då han får stora sår och sprickor. Han har behandlats med både de ena och de andra. Bla lök.
Nu behandlas han andra gången av Juverslava ( :confused:). Efter förra gången blev de bra men bara en liten stund efter avslutad behandling kom det tillbaka.

Att behandla själva muggen hjälper alltså inte utan vi måste komma underfull med ORSAKEN till VARFÖR han får det.

Vad ska vi göra? Några förslag?

Tillsaken hör att det finns inget som heter leriga hagar som annars är den värsta boven i dramat. Men nått måste ju vara fel?

En annan fråga: Jag skulle linda ute där det är blött och hålla öppet inne så att det kan få så mycket luft som möjligt och bli tort. Men hör gör man tvärt om. Vet inte om det har med Juversalvan att göra.
Men är det så bra igentligen att linda? Det är inte så blött igentligen ute heller så de e ju frågan om man skulle linda ute heller.
 
Mugg ska hållas torrt och luftigt. Juversalva är en utmärkt salva. Har botat många svårläkta saker :-)...Jag gillar den salvan. Mugg kan bero på massa saker,bla obalans i magen kan ge muggsymtom. Det fick min gammelhäst varje år hon släpptes på sommarbete. Då blev magen i obalans och muggen dök upp. Men så fort magen var bra så försvann muggen. Att spola och blaska med vatten på leriga ben kan också ge mugg. Lera ska torka, och sedan ska man borsta bort det. att linda ute i hagen anser jag vara dumt. då stänger man ju in grus så det får en chans att irritera. För grus/lera lär det hur som helst krypa in under lindorna. Helosansalva är bra INNE, men den är vattenbaserad och fungerar inte utomhus för då löses den upp. Vid svår mugg kan man göra ett jodopaxomslag över natten och lösa upp krustorna. Det finns inga mirakelkurer, det ena fungerar på en del hästar, andra inte. Du får testa dig fram.
 
Då borde manju inte heller linda inne med andra ord eller har de med Juversalvan att göra?

Har inte tänkt på att helosansalvan är vattenlöslig. Men andra ord helt värdelös att smörja in med innan utsläpp. :p

Jag ska framföra till ägarna att magen troligtvis är i obalans. Men vad kan de vara som gör att den blir i obalans?
Hösilaget, grooven, korn eller havren? :cry:
 
Jag har också en häst som har mugg en liten som en tumnagel ungefär och det är mer eller mindre beroende på väder. Nu när vi haft snö ett bra tag blir det jättefint och bara en liten krusta mjukt och fint men när det blir lerigt så blir det mera och hårt.

Hästen har haft det här i fem år snart kanske längre men så länge har jag haft henne. Jag har provat massa olika saker men ingenting har tagit bort det helt och hållet. Hon har även en fläck på insidan på ett bakben och på ett framben som är som en torr fläck utan hår. Under halsen har hon en gång skrubbat sej på boxdörren så det blev kalt och där blev det sedan skorpor och det går heller inte bort.

Vad sjutton ska man göra? Jag tänkte att om man är på klinik med henne någon gång be att dom tar en odling och ser vad det är om dom kan ge något då som hjälper, jag vet inte men kanske någon här som har/haft något liknande och har ni blivit av med det i så fall hur???
 
Hej!
Har själv haft en ponny som hade mycket mugg.
Fyra hästar till i stallet hade också mugg. Vi behandlade och behandlade och kunde inte förstå varför det blev mugg. Men nu många år senare har vi snackat i hop oss och alla hästarna blev bra när vi flyttade från det stallet. Eller säg så här, de hagarna.

En jobbarkompis har varit med om samma fenomen. Alla unghästarna fick mugg. De bytte hage och efter ett tag försvann muggen. OBS hagen var inte kladdig och ser ut att vara hur fin som hellst. Men det har antagligen med en bakterie i marken att göra. Det är den förklaringen jag har fått av vet.

Mycket krångel med hovarna kan också härledas till markerna.

Mitt råd är att testa och byta hage om det går.

/Åsa
 
Jo då, dom har bytt hagar. Min polla står i hagen som den värst utsatta hästen stod i. Men hon har inte fått nått och hans har inte gått bort.
Saken hör den att det inte blir bättre av väder och vind. Utan enbart av juversalvan. Men den kommer tillbaka efter avslutad behandling. Juversalva ´är de ju karens eller nått på oxå för han får inte starta så länge han smörjs iaf.

Han har hört att de kan vara hösilaget.
Dom ska köpa loppfrön och mag tarm balans. Sen ska jag försöka få dom att ta bort grooven som min polla troligtvis var kännslig mot.
 
ger ni betfor/melass så kan det var en bra ide att ta bort det...jag vet ett flertal hästar som inte "tål" det och blir dåliga i karlederna....det märks ganska fort om det är det som felar............
 
Hon har ju gått i olika hagar, jag har tre hemma och en annan beteshage lite längre ifrån men det har aldrig blivit någon skillnad. Men om det är något med jorden så kan det ju vara samma jord i allafall i mina tre hagar för dom ligger ju i närheten av varandra.
Så tyvärr det lär nog inte hjälpa mej. Ja dessutom hade hon ju muggen när jag köpte henne och då kom hon långt bort ifrån.
 
Tyvärr inte det heller fodrar inte med betfor/melass. Suck!
 
Barnolja!Smörj både på mugg-får det att släppa, och fortsätt sedan varannandag i en långtid.Barnolja är bara bra och kan användas ofta och mycket.prova. Det finns olika sorters mugg.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 962
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 940
Senast: Fibusen
·
  • Artikel
Dagbok Är inte en person som normalt blir väldigt upprörd eller arg över saker i min vardag, men, nu har saker samlats på hög under en längre...
Svar
1
· Visningar
819
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Okej, det här blir väl mest bara en skriva-av-mig-tråd men jag vet inte riktigt var annars jag ska vända mig. Jag var medryttare åt en...
Svar
11
· Visningar
2 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp