Nu mal jag på mer. Mina släktingar ger mig dåligt samvete för att jag inte tänker på pappa i det här, och precis i början sa min moster spontant "MEN JAAAAG DÅ, HUR SKA JAG KLARA ATT DU ÄR SJUK?!" Givetvis har alla rätt till sin reaktion, de är oroliga och vill veta och det kan ju vara svårt att vara en anhörig. Men... är det inte viktigast att jag själv mår så bra som möjligt i ett tidigt skede, och kan informera de andra längre fram? Eller resonerar jag hemskt?Jag ser ingen nytta alls med att ha med pappa in nu första gången, han har inte läst på något, kommer inte snappa upp om jag missar saker och vi har en hyfsat stel relation så det kommer kännas konstigt om han försöker trösta offentligt. Känner inte det som en trygghet att ha med någon annan på en läkartid, så länge jag mår okej nog. När min kära moster var med mig till sjukhuset i torsdags var det världens bästa stod när det inte var samtal med sköterskor eller läkare, men var de väl där och hon var med så kände jag mig hämmad. Och det får mig också att få dåligt samvete över att jag ens känner så, för jag hade inte klarat mig utan deras stöd
![]()
Din kropp - du bestämmer. Aldrig i helvetet att jag har en släkting med mig in till doktorn. Jag tog med särbon till min läkare en gång i början vi var ihop så han kunde fråga om han undrade över något. Dvs det var för hans skull (jag är trots allt kroniskt sjuk, jag ville att han skulle veta vad det innebär).
Vill dina släktingar hjälpa dig ska de göra det på dina villkor annars är det inte hjälp. Jag har skjutsat en bekant med MS till sjukan för behandling men det var det jag gjorde, inget annat. Ja, jag försökte vara lite underhållande under behandlingen också (dropp). Det är ju ganska tråkigt