munkil?????

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mai
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 092
M

mai

NU e jag otroligt förvirrad :confused: vad är en MUNKIL såg en sån på hästbiten å börjes tingsryds hemsida kan bara inte fatta vad den e till för

Sv: munkil?????

5245.jpg

den här e de

Om jag ska vara arlig sa fattade jag inte heller...jag var tvungen att fraga en person i Sverige att visa hur det funkade.
Men som Glimfeather skrev tidigare, sa stoppar man in den i mungipan pa hasten. Det raka "roret" ar liksom ett handtag och den mer platta delen ar den som ar inne i munnen.

Enligt min åsokt, utifrån mina kunskaper och vad jag fått förklarat för mig av hästtandläkare, borde denna tingest förbjudas. Den orsakar mycket ofta stora tandskador då den endast belastar typ en tand. Om man då försöker hålla munnen öppen på en motsträvig häst (hästar är starka i käkarna...) är risken stor att man spräcker tanden och i värsta fall knäcker käkbenet!!!!!!!!!!!

Nä, munstege (tror jag det heter) ska användas och hästen helst drogas något, då blir det inga tandskador!

/Agnetha

Munrullen i plast går väl an tycker jag. Däremot är det skrämmande att så många veterinärer fortfarande använder munrullen av metall, där kan man verkligen snacka om risk för trasiga tänder.

nufattar jag precis tror jag men det låter vettigt, det låter ju helt sjuk föressten ni har rätt förbjud den, ser väldigt konstig och oanvändbar ut i allmänhet oxå

Liknande trådar

Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
547
Senast: Shixle
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
568
Senast: Ramona
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
912
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har två katthemskatter sedan ca 3 år, båda har visat sig ha stora problem med tänderna. Fån början var tanken att jag bara skulle... 2
Svar
25
· Visningar
1 285
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka