Bukefalos 28 år!

Munkpeppar

fieldflower77

Trådstartare
I min förra tråd "svårfångad häst" fick jag tips om att ge hästarna munkpeppar. Jag har aldrig använt det förut så jag vet inte vad hästarna tycker om det, det är nu jag behöver hjälp ; min valack kan vara nåååågot petig i mat, alltså om det är "äckligt " för hästar att äta. Är munkpeppar "gott" för hästarna? Är det dyrt? Hur fort verkar det? Tack på förhand :)
 
Mina hästar gillar munkpeppar. Det luktar gott och har inte varit några problem att få i någon av dem. Inte ens den jag har nu som är kräsen eller de jag har haft tidigare som varit kräsna har tvekat på att äta det.
Man bör ge det iallafall en månad eller en brunstcykel om det gäller ston innan man kan utvärdera. Där jag köper kostar 1 kg hel torkad munkpeppar 219 kr och det räcker väldigt länge. Till mina två på ca 400 kg ger jag 1 msk/dag. De säljer även i 200 grams förpackning för 49 kr om du vill testa utan att köpa så mycket. Jag kan pm;a länken om du inte hittar själv :)
 
Mina hästar gillar munkpeppar. Det luktar gott och har inte varit några problem att få i någon av dem. Inte ens den jag har nu som är kräsen eller de jag har haft tidigare som varit kräsna har tvekat på att äta det.
Man bör ge det iallafall en månad eller en brunstcykel om det gäller ston innan man kan utvärdera. Där jag köper kostar 1 kg hel torkad munkpeppar 219 kr och det räcker väldigt länge. Till mina två på ca 400 kg ger jag 1 msk/dag. De säljer även i 200 grams förpackning för 49 kr om du vill testa utan att köpa så mycket. Jag kan pm;a länken om du inte hittar själv :)
Ja gör det tack :) tack för info!!:bump:
 
Jag köpte "riktig" torkad munkpeppar, själva örten liksom. Det var liiite knackigt innan de accepterade att äta det. Man fick ha i bara lite i början och sen öka till önskad dos.
Jag har fattat det som att andra produkter typ "stroppy mare" och liknande har samma innehåll men med goda tillsatser så att det ska vara lättare att få i kusarna.
 
Jag köpte nyss munkpeppar. 130 kr/kg. Köpte ren torkad ört från örtagård vilket var extremt mkt billigare än köpa det som "finns i burk i ridsportsaffären". Inte fått hem så vet dock inte om det kommer att gå ner eller ge effekt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 347
Senast: nexxa
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 493
Senast: Takire
·
Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp