Muntorrhet

sthu

Trådstartare
Jag har blivit så himla torr i munnen, näsan och läpparna. Det är väldigt jobbigt..

Jag dricker mycket vatten på jobbet. Nu provar jag nån sugtablett som ska stimulera salivproduktionen. Hittills märker jag ingen skillnad.

Vad har ni för tips mot muntorrhet?
 
Jag rekommenderar havtorn i kapsel eller tablett. Hjälper alla slemhinnor i kroppen att behålla den fuktighet de behöver för att fungera som de ska och är dessutom guld även för huden. Det finns dyra alternativ och det finns billigare, de billigare är inte sämre.
 
Jag rekommenderar havtorn i kapsel eller tablett. Hjälper alla slemhinnor i kroppen att behålla den fuktighet de behöver för att fungera som de ska och är dessutom guld även för huden. Det finns dyra alternativ och det finns billigare, de billigare är inte sämre.

Jo havtorn har jag läst mycket gott om. Provar omega 3 sen ca två veckor tillbaka. Men det är väl som för häst, det tar ca 3 månader innan man ser effekt. Är det samma för havtorn?
 
Jo havtorn har jag läst mycket gott om. Provar omega 3 sen ca två veckor tillbaka. Men det är väl som för häst, det tar ca 3 månader innan man ser effekt. Är det samma för havtorn?
Jag tror att det tog 2-3 veckor innan jag märkte skillnad. Ta det dock med en nypa salt för det var längesedan jag började med det och jag var väldigt sjuk då så minnet kanske sviker men så lång tid som tre månader var det inte.
 
Det finns många olika alternativ att använda, tex fuktighetsgivande spray, gel och sugtabetter. Vanlig matolja kan man också använda och smörja inne i munnen tex till natten. Man får jätte lätt hål i tänderna om man är torr i munnen eftersom salivens uppgift bl.a är att "skölja" tänderna. Därför är det jätte jätte viktigt att använda någon produkt som ersätter saliven om man är torr i munnen. Apoteket brukar ha bra produkter så fråga där!
 
Det finns många olika alternativ att använda, tex fuktighetsgivande spray, gel och sugtabetter. Vanlig matolja kan man också använda och smörja inne i munnen tex till natten. Man får jätte lätt hål i tänderna om man är torr i munnen eftersom salivens uppgift bl.a är att "skölja" tänderna. Därför är det jätte jätte viktigt att använda någon produkt som ersätter saliven om man är torr i munnen. Apoteket brukar ha bra produkter så fråga där!

Fast jag upplever inte att jag har lite saliv, det känns normalt. Men jag upplever ändå torrhet. Apoteket rekommenderade Fuktisar men som sagt, jag märker ingen skillnad.

@TinyWiny Värt att testa ändå! Har läst att det kan hjälpa ögonen också och det vore inte fel att slippa greja med ögondroppar hela tiden.
 
Fast jag upplever inte att jag har lite saliv, det känns normalt. Men jag upplever ändå torrhet. Apoteket rekommenderade Fuktisar men som sagt, jag märker ingen skillnad.

@TinyWiny Värt att testa ändå! Har läst att det kan hjälpa ögonen också och det vore inte fel att slippa greja med ögondroppar hela tiden.
Det är det verkligen! När jag började använda havtorn gick jag på höga doser morfin som ger torra slemhinnor och torr hud. Det säljs ju ofta som medel vid klimakteriebesvär men torra slemhinnor och torr hud kan man ju ha av väldigt många olika orsaker. Mina havtorntabletter tog slut för ett tag sedan och jag glömde bort att beställa nya och jag insåg efter någon vecka att mina ögon blev väldigt torra när jag hade haft linserna i. Jag vet inte om det var för att jag inte hade varit utan sålänge men när jag började igen blev det skillnad på ögonen på bara någon vecka.
 
@TinyWiny det går bli lite havtorn! Jag behöver en större dosett :D
Läst lite och många verkar som att man ska ta runt tre kapslar. Kan man ta alla tre direkt på morgonen eller är det bättre att försöka sprida ut det över dagen?
 
@TinyWiny det går bli lite havtorn! Jag behöver en större dosett :D
Läst lite och många verkar som att man ska ta runt tre kapslar. Kan man ta alla tre direkt på morgonen eller är det bättre att försöka sprida ut det över dagen?
Det är lite olika dosering på dem och det kan vara värt att jämföra hur mycket de innehåller. Jag rekommenderar verkligen att börja med rejäl dos så att du får snabb effekt. Jag tar allihop på morgonen och det fungerar bra :)
 
Jag rekommenderar havtorn i kapsel eller tablett. Hjälper alla slemhinnor i kroppen att behålla den fuktighet de behöver för att fungera som de ska och är dessutom guld även för huden. Det finns dyra alternativ och det finns billigare, de billigare är inte sämre.
Den fungerade inte för mig. Jag hade ju en tråd för länge sen om mina torra ögon och fick då tipset om havtorn, det hjälpte inte ett skvatt.
 
För muntorrhet använder jag Salivin och Fludent fluortabletter (de är egentligen inte mot muntorrhet men jag tycker de har en viss effekt ändå).
Hoppas Xerodent börjar tillverkas igen snart, den var ju jättebra.
 
För muntorrhet använder jag Salivin och Fludent fluortabletter (de är egentligen inte mot muntorrhet men jag tycker de har en viss effekt ändå).
Hoppas Xerodent börjar tillverkas igen snart, den var ju jättebra.

Salivin innehåller fluor va? Hmm.. Vet inte om det behövs i mitt fall, men det skadar inte att testa.
 
Provade Salivin och herregud! Det kändes värre efter än innan.. Det var som om läpparna skulle spricka på insidan, så torrt kändes det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är sjukt förkyld och tät i näsan (tar nässpray men det räcker inte) så andas mest med munnen, speciellt när jag sover, vilket jag gör...
Svar
15
· Visningar
766
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Bet mig själv i kinden väldigt rejält för några dagar sen. Det är väldigt svullet och gör rejält ont. Har svårt sova pga smärtan, för så...
2 3
Svar
56
· Visningar
3 609
Senast: VLMF
·
Hemmet Finns intresse av en sån tråd? Vi kanske kan ge varandra tips, idéer och pepp? Jag har fått tips om ett hus som jag ska titta på om 2...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
5 999
Senast: bettysmatte
·
  • Låst
Fritid Det är så att jag kommer jobba in en större summa genom ett av mina intressen och eftersom jag är sjukpensionär kan jag inte ta emot...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 863
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp