Murad stallinredning

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare Slingan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 2 286
S

Slingan

Ni som har murat stallinredning själva, vad har ni använt för dimensioner på leca-block och hur mycket har ni armerat?

Vi har tänkt mura upp 9 boxar och skulle vara tacksamma för alla tips och råd.

Sv: Murad stallinredning

Armerade i varje lager!!!!!

Hade boxar innan som inte var armerade i varje lager och de sparkade vissa hästar i sönder.

Vi har använt 12 cm block och sen har vi putsat utanpå så att det ska hålla ännu bättre. Större block "tar" för mycket av box utrymmet, i alla fall hos mig.

Vi hade nog funderat på 19 eller 25 cm block, plats finns det hyfsat med. Jag läste på finjabetongs hemsida att dom rekommenderar 15cm block och armering i var tredje rad, men det är kanske bättre att vara på den säkra sidan och armera varje rad.

Hur har du gjort med boxdörrar?

Jag har skjutdörrar så det har inte varit några problem. Grannen har vanliga slagdörrar och då har de butlat fast ett regelträ i dörröppningen som de sen har fäst dörrarna i. Träet har de målat svart så det ser inte då dumt ut.

Tänk bara på att ni planerar väggarna så att ingen står ensam utan att det alltid blir ett L annars är det risk att väggen rasar. Minst 2 block brett.

Grannens vägg rasade eftersom de hade en enkel vägg som stod för sig själv.

Senast ändrad:

Vi använde 19 cm blocken. Armerade mellan varje lager. Lät smeden tillverka kraftiga gallerboxdörrar som fästes i järnstolpar som bultats fast i golvet. Funkar jättebra och inget trä som hästen kan käka upp :)

Bild

Vad snyggt stall, var det inte svårt att få till "böjen" på väggarna?

Sadelkammaren ser genomtänkt ut! Jag vill snarast ha en egen gård så jag kan ha eget stall :)

Tack SweetSelene och åke! :) .

Jag gav alla höjd och längdmått som gällde till muraren och sedan så gjorde han en mall för "böjen" av playwood. Så jag tror inte det var speciellt svårt för någon som är kunnig att mura.

Sadelkammaren var det inte så mycket planerande med utan det blev vad det blev utifrån det utrymme som fanns. Det var ett gammalt kostall där med ett gjutet foderbord efter långsidan. Så jag byggde upp ett stort träskåp med stora hyllor för täcken etc och plats att hänga alla sadlar och träns i där etc. Det blev bra!

Bild

Både stallet och sadelkammaren ser jättetrevligt ut!
Jag och min man kommer att bygga om ett kostall till häststall nästa vår och sommar, så jag tar åt mej av alla idéer och praktiska lösningar som kommer i min väg. :D

Immer

Aha...lycka till!!! :)
Du är välkommen på ett besök i vår om du har vägarna förbi åt Blentarpshållet!!!

En favorit i repris!

Men jag skulle jättegärna vilja se bilder från ditt stall som det ser ut nu, jag antar att det är färdigt, målat och ännu snyggare!

Snälla :bump: :bump: !!!

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att bli galen på riktigt nu! Har en stor gammal murad vedspis med (avstängd/bortkopplad) bakugn. Den har funkat felfritt i...
Svar
0
· Visningar
203
Senast: tott
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 285
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
Hemmet Vår lilla stuga har hemsnickrad köksinredning av - mestadels - furu. Köksluckorna är s.k. spegelluckor, där själva spegeln är plywood. I...
Svar
7
· Visningar
348
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.
  • Vi som letar häst II