Bukefalos 28 år!

Murphy's kök: Crème Ninon

Murphy

Trådstartare
Nu är vi här igen, i köket. En jävla soppa. Tacknämligt nog ibland! :)

Frankt till saken: Hur tillreder ni er gröna ärtsoppa?

Det är gröna ärter, nånting mjölk, lite kryddor, kanske vin... lite grönsaker?
Kan varieras in i det oändliga, med basen på typ ärter, nånting mjölk och typ örtsalt... och vidare uppåt, mot horisonten, långt bortom bergen.
Hur gör bukefalisterna?


Nota Bene:
the Significant Other är inte en faktor i denna cuisine. ännu.
 
Grön ärtsoppa till vardags: ett rejält lass frysta gröna ärter sjuds med lagom mängd grönsaksbuljongtärning och vatten, mixas slät med kokvattnet och en slatt grädde, smakas av med salt (var försiktig med mängden), peppar och citronsaft, serveras gärna ur stor mugg med en ostmacka till. Mmmmm.

Grön ärtsoppa till fest: fräs schalottenlök och vitlök tills genomskinligt i smör, på med ärter, på med lite vatten samt brynt schalottenlöksfond. Mixa slät, rör i en matsked creme fraiche eller två, toppa med bubbel och skalade räkor och lite dill, servera till parmesanflarn.
 
Mmm, min favoritsoppa! Jag brukar köra lök, vitlök, grönsaksbuljong, vispgrädde och så ärtor då såklart. Svartpeppar och mynta till servering, eventuellt även en klick crème fraiche och lite pancetta.

Någon gång har jag gjort den som "riktig" crème Ninon, alltså med bubbel i, men på en vanlig tisdagskväll känns det en gnutta överdrivet ;)
 
Någon gång har jag gjort den som "riktig" crème Ninon, alltså med bubbel i, men på en vanlig tisdagskväll känns det en gnutta överdrivet ;)
Well... hur ska en tisdag äras egentligen? Kommer ju bara en per vecka... 🧐

Men det är väl lite det som är frågan:
ska en starta på en ärtsoppa på ärta, klet och salt, eller utgå från en flärdfull Ninon och stegvis försaka ingrediens för ingrediens i kostnadsordning för att komma i nådig tisdagsstämning.
 
-Fräs schalottenlök och vitlök
-I med ärtor och en bra buljong (helst kyckling)
-Mixa, i med en skvätt grädde och en skvätt sherry och/eller vin (bubbel om det ska serveras som Crème Ninon). Funkar med torr vermouth också om det kniper, det är sånt man kan göra av med öppnade flaskor i :angel:.
-Toppa med en klick crème fraiche, lite chiliflingor, ett par tag med mixpepparkvarnen (svart-, rosé- och sichuanpeppar), ärtskott eller basilikablad eller vad som finns hemma för tillfället. Ett par droppar örtolja är inte dumt heller (det i garneringsväg som ändå råkar vara tillgängligt, tacksam rätt att krydda :up:).
:d
 
Jag brukar äta ärtsoppa på burk eller i rulle, fast är den grön eller gul? Skulle dock aldrig hända, oavsett sort att jag skulle göra egen.... :D
 
fräs en lök eller ett par schalottenlökari en kastrull
Häll i gröna ärtor (typ 400 grams fryspåse) späd i med lite buljong.
Koka upp. Mixa. fyll på med mer buljong till önskad konsistens.

Serveras med rivet äpple, pepparrot och räkor
 
Jag gör detta sällan, men det görs på samma sätt som sommarsoppa.
Finhacka ett par scharlottenlökar, svettas i rejält med smör, i med mer smö och red. I med fina små ärtor, vatten, grädde, buljong (jag tycker Renee Voltaires lantbuljong är prima) låt bubbla en stund. Salta och peppra.
I med en slatt vitt vin om det finns, smaka av och tillsätt en slatt till.

Vitlöks eller ostmacka till. Ha alltid i en klick Creme fraiche.
 
Åh herregud vad jag blev sugen på grön ärtsoppa nu! :d Gjorde ofta det som yngre, utgår från brynt schalottenlök, (ev vitt vin och) buljong på det, i med ärtorna, mixa, i med vispgrädde, krydda, servera med creme fraiche.

Maken brukar alltid göra soppa och hembakt bröd på torsdagar, men jag börjar tröttna lite på den ständiga tomatsoppan. :cautious: Ärtsoppa (med bubbel tror jag minsann!) får det nog bli imorgon! :D

Och @Enya den gula ärtsoppan på rullpack är en heeeelt annan maträtt, ungefär som att jämföra en rejäl gulaschsoppa och en finmixad potatis- purjolökssoppa! Så det är väl värt att prova att laga en själv :idea:
 
Jag brukar äta ärtsoppa på burk eller i rulle, fast är den grön eller gul? Skulle dock aldrig hända, oavsett sort att jag skulle göra egen.... :D

Ärtsoppa på burk görs på gula ärter, och det är gott! Men har du aldrig ätit grön ärtsoppa så är det värt att pröva - det är en totalt annan rätt med helt annan smakprofil. Som du ser i den här tråden behövs det typ fyra ingredienser för basvarianten: frysta gröna ärter, vatten, buljong och grädde. :) Och en mixerstav.
 
Jag gör detta sällan, men det görs på samma sätt som sommarsoppa.
Finhacka ett par scharlottenlökar, svettas i rejält med smör, i med mer smö och red. I med fina små ärtor, vatten, grädde, buljong (jag tycker Renee Voltaires lantbuljong är prima) låt bubbla en stund. Salta och peppra. Mixa. (givetvis)
I med en slatt vitt vin om det finns, smaka av och tillsätt en slatt till.

Vitlöks eller ostmacka till. Ha alltid i en klick Creme fraiche.
 
Ärtsoppa på burk görs på gula ärter, och det är gott! Men har du aldrig ätit grön ärtsoppa så är det värt att pröva - det är en totalt annan rätt med helt annan smakprofil. Som du ser i den här tråden behövs det typ fyra ingredienser för basvarianten: frysta gröna ärter, vatten, buljong och grädde. :) Och en mixerstav.
Kanske borde testa, trodde det var mer avancerat än det låter! Men är det verkligen rätt mot ärtorna?? Jag äter bara findus ärtor, älskar dem, kan äta dem direkt från frysen....
 
Grön ärtsoppa säger många är så himla gott men jag fixar tyvärr inte ens att smaka. 😔

Den första födan jag fick efter operation av sprucken blindtarm var just grön ärtsoppa. Hur man nu kan få för sig att servera något med den färgen till en som mår illa 🤦‍♀️ det har liksom förstört den rätten för mig
 
Grön ärtsoppa till vardags: ett rejält lass frysta gröna ärter sjuds med lagom mängd grönsaksbuljongtärning och vatten, mixas slät med kokvattnet och en slatt grädde, smakas av med salt (var försiktig med mängden), peppar och citronsaft, serveras gärna ur stor mugg med en ostmacka till. Mmmmm.

Grön ärtsoppa till fest: fräs schalottenlök och vitlök tills genomskinligt i smör, på med ärter, på med lite vatten samt brynt schalottenlöksfond. Mixa slät, rör i en matsked creme fraiche eller två, toppa med bubbel och skalade räkor och lite dill, servera till parmesanflarn.
Citronsaft? Det var som fan... men är det essentiellt i hummus, så borde en ju ha en vinnare även här. Ärtor som ärtor liksom, och morrhår.

Philadelphiaost och en liten klick sambal oelek är också oerhört gott i grön ärtsoppa!
But this I can see happening. Färskost är bästa sortens klet i alla eventualiteter. Och stark mat är koolt! 🤘

Jag brukar äta min med pepparrotsklick, pepparrot blandad med creme fraiche.
Men alltså, typ pepparrotskräm? Till ärtsoppa? Jag menar, why not!
Ska det vara lite milt smakkomplement, eller ska det vara lite skjuts i det hela?
 
Tack alla för input!
Yours truly hoppas innerligt att det finns en anledning att hålla en flytande kost någon månad framöver. Och flytande kost bör kunna ha en viss kalinarisk standard. Samt innehålla vin.
 
IMG_20220120_191209611.jpg

På förekommen anledning blev det detta till kvällsmat :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp