Bukefalos 28 år!

Mus med blåa ögon??

skuggi

Trådstartare
Vi bor i en lägenhet uppe på ett stall, och har en och annan mus som flyttar in vintertid.. Har en trevlig katta som jagar rätt på dem och levererar dem döda men hela vid sovrumsdörren på nätterna.

Inatt tog hon en mus, och när jag i morse tog upp den reagerade jag på att den verkade ha BLÅA ögon??! Har de det? Eller blir de så när de legat döda några timmar? Skulle gissa på att hon dödat den omkring 6 timmar innan jag hittade den.

:confused:

IMG_4641.jpg
 
Sv: Mus med blåa ögon??

Nu är jag ingen expert men har själv haft råtta och jag känner inte igen att ögonen skulle förändras när dom legat döda. Vad vackert det var!
 
Sv: Mus med blåa ögon??

Hehe.. jag tyckte det var ganska scary i morse iaf :angel:

Man har ju hört talas om vita möss med röda ögon, men blåa? NÅGON måste väl veta??
 
Sv: Mus med blåa ögon??

Ibland föds det ju udda djur, kanske är det så enkelt.
Vissa djur får som en hinna över ögonen när de har dött, andra inte.
Ibland blir det så direkt och ibland långt senare, vissa blir det snabbt när de utsätts för frost.
Lägg märke till nästa offer!
 
Sv: Mus med blåa ögon??

*kl*

Liten spinoff men ändå inte - är det nån som vet vad den där hinnan beror på? Någon gen, något ämne, annat?

För att återgå till tråden, det där ser jag lite då och då på mina råttor också när de legat i frysen ett tag (jag upptäcker döda tämligen snabbt, så de hinner inte få sånt innan sin tripp till frysen antar jag). Får se hur det blir med mina möss, än sålänge har bara 2 möss dött, och ingen av de har fått den där hinnan vad jag har sett. En av de är dock rödögd, vet inte om det kan göra skillnad i resultatet..?
 
Sv: Mus med blåa ögon??

För att göra en jämförelse, kor, får och människa, har jag sett detta på. typ ett dygn efter så ser det ut så. Kan det vara så att det är när hinnan blir torr. bara en gissning.
Men jag tycker det ser ut på bilden som om det är en svart prick i mittlen, typ att allt är grått utan pupillen. eller ser jag fel.
 
Sv: Mus med blåa ögon??

Nej, du ser inte fel, det ser ut som en "äkta" blå färg på iris med en klar pupill, inte en grå hinna över hela ögat.

Att hornhinnan blir grå när de är döda skulle jag tro beror på att den inte längre syresätts, samt att den torkar. Skador på hornhinnan ses som små gråa moln, fast de försvinner ju oftast på levande då den läker.
 
Sv: Mus med blåa ögon??

Min sambo slängde precis en titt över mina axlar och sa att det inte var en mus utan en sork. Nå, sorkar har samma ögonfärg som möss så det hjälpte ju inte så mycket. Kom på vad det är som har likadana ögon som "vårt lik", det har ju kajan, de har helt grå ögon med svart iris.
 
Sv: Mus med blåa ögon??

Hur fasiken länkar man till en sida, jag har just hittat en bild som är lik.
 
Sv: Mus med blåa ögon??

Nä, ignorera mig, blev så glad så jag la inte märke till att det var den som någon redan lagt upp.
 
Sv: Mus med blåa ögon??

Min sambo slängde precis en titt över mina axlar och sa att det inte var en mus utan en sork. Nå, sorkar har samma ögonfärg som möss så det hjälpte ju inte så mycket. Kom på vad det är som har likadana ögon som "vårt lik", det har ju kajan, de har helt grå ögon med svart iris.

Är det en sork dessutom?? :( Känns lite äckligare än en mus... :p
Men.. kan det vara en kaja och en sork som parat sig då kanske? :idea::angel: Vad blir det? Kark? Kork? :rofl:
 
Sv: Mus med blåa ögon??

Har sorkar lång svans? Det hade den här iaf...

Men är det INGEN som sett en blåögd sork? Tänk om jag hittade en ny ras.. åsså slängde jag den i soptunnan.. :o:p
 
Sv: Mus med blåa ögon??

Förresten, om man hittar en ny art så får man namnge den väl?

Då får denna heta Klingsboda Korken.
Ursprung: Korsning mellan kaja och sork
Utseende: Som en sork med gråblå ögon
Goegrafisk utbredning: Skuggis lägehet, ev i området kring stallet även
 
Sv: Mus med blåa ögon??

Ok, jag har skitont i magen och försöker hålla mig för skratt, men hur fan ska man det när man läser detta........:rofl::rofl::rofl::rofl:
 
Sv: Mus med blåa ögon??

Ursäkta att jag förvärrade ditt magont, men kanske blev det ändå lite bättre med lite magympa? :idea: Det kan det bli faktiskt..

Sitter och letar om det finns någon förening för sorkar, men de verkar inte alls vara poppis... Vem sjutton ska man fråga då? *har blivit helt besatt av tanken att jag kanske slängt bort ett unikt och sällsynt djur* :p
 

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
535
Senast: Marvin
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 857
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
882
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
25 663
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp