Fundering kring fd hemlös katt och nytt hem

Mini är mattes hjärtekatt och den sista som skulle lämna. Men tar inte illa upp av frågan och den är ju berättigad - det är ju enda katten som inte tycker allt är amazing.

Men än har jag hopp det ska gå att lösa då det är intermittent och däremellan är helt lugnt. Och jag tror hon är osäker och det som utlöser det. Husse har byggt en nätdörr så de kan vara separerade när jag är på jobbet när jag börjar jobba på måndag. Hittills har de bara snarkat när de varit själv men bra att kunna vara säker om utifall att.

Det är alltså hur harmoniskt och lugnt som helst 99 % av tiden. Och när det inte varit det så det är inga slagsmål a la päls och tussar ryker eller ens två-katts-bråk. Utan Mini fräser och slår alt springer dit och fräser och slår. Men jag har inte för avsikt att låta det gå längre heller, för DÅ har man nog problem som inte går att lösa.
Jag förstår dig helt! Alice är min hjärtekatt också, med alla socialproblem :p

Hoppas att det blir bättre eller åtminstone håller sig på samma nivå! :heart
 
Jag har sagt det förr men Lukas är en sjukt trygg och diplomatisk katt i förhållande till andra katter. Häromdagen gick han upp i sängen och ragdollen "vafan det är min säng" och började veva. Lukas höjer tassarna med indragna klor och bara "lugna ner dig, okej det är din säng men du behöver inte vråla". Sen gick han lugnt och fredligt. Nyss skulle han kolla in "bunkern", buren ragdollen abbonerat på. Hon kom och pep och vevade. Han står kvar, vevar tillbaka men med indragna klor och bara precis så mkt som behövs för hon ska konstatera att "fwn också" och gå undan en bit. Mellan dessa två har han tålmodigt låtit honom sniffa på henne, och så länge hon bara höjer en tass så bara "jaha".

Den totala bristen på respons får henne dels helt ur fas, och man ser hur kugghjulen snurrar samt hur hon faktiskt dansar sig efter varje gång.

De får absolut inte vara ensamma ihop, för lyckas hon överraska och skrämma honom så han reagerar ur rädsla lär det blir katastrof. Men såhär övervakat så all cred till den lilla diplomaten som behandlar surtanterna på enda sätt de förstår, vänligt men bestämt och "här går gränsen!"
 
På sitt sätt en riktigt ranghög katt det där, han har helt enkelt inte jättebehov av att hävda riviret.
 
Det verkar inte gå att länka film från Facebook som man kunde förr. Men fatta vad som hände nyss. Lukas leker!!! Helt själv med en leksaksmus! 😭😍

Bara han inte äter upp den. Han sliter sönder den som den vore ett byte 🙈
IMG_20190811_105557.jpg
 
Det rycker i mustachen och morrhåren så man ser det på långt håll när han sitter och spanar. Jag tror han främst kartlägger leveranserna till pizzerian och jobbar på planen för hur han ska kapa nästa leverans av räkor ❤
IMG_20190815_152744.jpg
 
Efter drygt 2 månader hälsar Lukas att det här med lägenhetskatt kan han varmt rekommendera. Rädslorna är mkt bättre och han får ingen zylkene eller aptus längre. Rädslorna märks dock ibland ändå, men han hanterar de bättre. Blir för varje dag mer och mer lekfull. Både med leksaker och leka på egen tass och att försöka leka med tanterna.

Han kommer och hälsar på de få besökare jag har, var till och med och hälsade på min pappa - dvs en främmande MAN.

Tanterna har accepterar att han tydligen bor här. Siamesen ser honom som kompis men tycker han är läskig när han "hoppar på" henne för att leka. Men är strax tillbaka. Ragdollen ser honom inte som kompis än men har tinat och han får väl bo här då. Om han sköter sig och fattar vem som bestämmer. Tidvis låter det rätt illa och fräses men det händer inget. De är ihop även när jag jobbar nu.

Min känsla är att alla katter nu är överens om att de tillhör samma familj. Nu ska de bara hitta sin plats i den nya regnbågsfamiljen typ. Har varit en del fräs mellan tanterna, siamesen har börjat prova sina vingar gentemot ragdollen med och se vad man kan komma undan med och inte. Så som sagt en del fräs men hela frånvaron av indicenter eller bråk gör mig trygg i att det är hitta sin nya plats. Alla tre kan äta bredvid varandra och alla tre snor nu runt benen på mig när jag gör iordning maten.

Så om inget händer och de får undersöka och lära sig var de andras gränser går och var de passar in ser jag inga problem och då borde det om ett år (jag känner min ragdollsurtant och hur lång tid hon tar på sig ;)) vara en helt välfungerande kattgrupp.
 
Alltså han är SÅ fin och vilken liten fantastisk kämpe och själ efter allt i livet han varit med om 💕

Ja, och gud vet vad han eg varit med om. Blir så tydligt när man ser honom "hela tiden" att han har vad som särbon ganska klockrent beskrev som "typ PTSD". Samtidigt som han kan vara och är den sjukt trygga och stabila katten, så får han episoder och perioder när han utan synbar anledning helt klart påverkas av tidigare trauman eller minnen eller något. Utan trigger. Han får pupiller stora som tefat, tittar ut i ingenting och är helt klart rädd. I de lägena får man absolut inte klappa eller röra honom. Och han kan vara I ett annat rum men man hör Andningen. (han har ju något som påverkar hans andning när han blir spänd I någon form, t ex osäker eller väldigt förväntansfull.).

Jag vet inte om katter kan ha PTSD I den meningen att de får flashbacks av minnen av tidigare trauma men det är verkligen en klockren beskrivning av vad som verkar ske.

Går oftast ganska enkelt bryta med lek men inte alltid. De gångerna ligger han och håller i leksaken mellan tassarna bara eller håller min hand mellan tassarna och verkar få nån slags hjälp av det.

Men jag hoppas vad han än minns och återupplever kommer blekna helt med tiden.
 
Efter drygt 2 månader hälsar Lukas att det här med lägenhetskatt kan han varmt rekommendera. Rädslorna är mkt bättre och han får ingen zylkene eller aptus längre. Rädslorna märks dock ibland ändå, men han hanterar de bättre. Blir för varje dag mer och mer lekfull. Både med leksaker och leka på egen tass och att försöka leka med tanterna.

Han kommer och hälsar på de få besökare jag har, var till och med och hälsade på min pappa - dvs en främmande MAN.

Tanterna har accepterar att han tydligen bor här. Siamesen ser honom som kompis men tycker han är läskig när han "hoppar på" henne för att leka. Men är strax tillbaka. Ragdollen ser honom inte som kompis än men har tinat och han får väl bo här då. Om han sköter sig och fattar vem som bestämmer. Tidvis låter det rätt illa och fräses men det händer inget. De är ihop även när jag jobbar nu.

Min känsla är att alla katter nu är överens om att de tillhör samma familj. Nu ska de bara hitta sin plats i den nya regnbågsfamiljen typ. Har varit en del fräs mellan tanterna, siamesen har börjat prova sina vingar gentemot ragdollen med och se vad man kan komma undan med och inte. Så som sagt en del fräs men hela frånvaron av indicenter eller bråk gör mig trygg i att det är hitta sin nya plats. Alla tre kan äta bredvid varandra och alla tre snor nu runt benen på mig när jag gör iordning maten.

Så om inget händer och de får undersöka och lära sig var de andras gränser går och var de passar in ser jag inga problem och då borde det om ett år (jag känner min ragdollsurtant och hur lång tid hon tar på sig ;)) vara en helt välfungerande kattgrupp.
Det har gått ett år nu, jag blev nyfiken efter ha läst igenom tråden, hur är relationerna mellan surtanterna och Lukas? :heart
 
Det har gått ett år nu, jag blev nyfiken efter ha läst igenom tråden, hur är relationerna mellan surtanterna och Lukas? :heart

Lukas och Liten är vänner även om det är lite trial and error när de leker. Lukas har inte så bra känsla för "lagom" alla gånger. Men de är aldrig osams eller sura på varandra.

Mini anser fortfarande att det allra bästa vore om vi satte ut Lukas i skogen och lämnade honom där. Men det är en mycket svårflörtad dramaqueen. Hon kan bli kränkt av att han tittar på henne. Och behöver då vokalisersa till sin matte hur hemskt det är och hur äcklig han är. Dock kan hon utan problem sova bredvid honom och äta i närheten av honom osv.

Dock är det fortfarande inte helt hundra mellan dem. Lukas vill nämligen gärna leka med Mini. Medan hon hellre skulle falla död ner än nedlåta sig till det. Och Lukas är dålig på det här med lagom och kan tjata eller bara öka inviterna till nivån leköverfall. Fröken drama vrålar då I högan sky och flyr som om hon blivit attackerad. Och en skrikande flyende leksak - kan det bli roligare för en leksugen Lukas. Ni fattar...

Mini hämtar sig dock från det oerhörda traumat på ungefär tre sekunder. Så det är 99% ren drama. Jag håller ett öga och bryter om det blir för mycket men har mer och mer börjat hålla mig avvaktande då det dels är så problemfritt i övrigt och Mini dels började utnyttja mattes beskydd. Dvs kunde gå och provocera Lukas, och när han milt sa ifrån vråla och springa till matte för stöd. Som sagt, Mini är den största dramaqueen jag mött.

Så, det går bra men idealiskt kunde det gått ännu bättre men jag är inte bekymrad.
 
Lukas och Liten är vänner även om det är lite trial and error när de leker. Lukas har inte så bra känsla för "lagom" alla gånger. Men de är aldrig osams eller sura på varandra.

Mini anser fortfarande att det allra bästa vore om vi satte ut Lukas i skogen och lämnade honom där. Men det är en mycket svårflörtad dramaqueen. Hon kan bli kränkt av att han tittar på henne. Och behöver då vokalisersa till sin matte hur hemskt det är och hur äcklig han är. Dock kan hon utan problem sova bredvid honom och äta i närheten av honom osv.

Dock är det fortfarande inte helt hundra mellan dem. Lukas vill nämligen gärna leka med Mini. Medan hon hellre skulle falla död ner än nedlåta sig till det. Och Lukas är dålig på det här med lagom och kan tjata eller bara öka inviterna till nivån leköverfall. Fröken drama vrålar då I högan sky och flyr som om hon blivit attackerad. Och en skrikande flyende leksak - kan det bli roligare för en leksugen Lukas. Ni fattar...

Mini hämtar sig dock från det oerhörda traumat på ungefär tre sekunder. Så det är 99% ren drama. Jag håller ett öga och bryter om det blir för mycket men har mer och mer börjat hålla mig avvaktande då det dels är så problemfritt i övrigt och Mini dels började utnyttja mattes beskydd. Dvs kunde gå och provocera Lukas, och när han milt sa ifrån vråla och springa till matte för stöd. Som sagt, Mini är den största dramaqueen jag mött.

Så, det går bra men idealiskt kunde det gått ännu bättre men jag är inte bekymrad.
Känner inte aaaalls igen det där :angel::rofl:
Men så länge de hämtar sig sådär snabbt och kan sova intill varandra så låter det ju helt okej :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 083
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 414
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp