"Musikalisk förlamning"

Cambiaso

Trådstartare
Läste en intressant artikel i SvD idag om musik.

"Äldre öron är mer stängda för ny musik. Enligt en ny undersökning av musikströmningstjänsten Deezer når en genomsnittlig person "musikalisk förlamning" vid 28 års ålder, vilket innebär att personen i fråga inte söker sig till nya genrer eller artister utan helst lyssnar på välbekanta låtar."

Tydligen tillhör jag inte de genomsnittliga då jag lyssnar på mycket nytt och vågar mig på nya genres. Lyssnade inte på metal för tio år sedan men har snöat in rejält (särskilt efter jag väl lärde mig uppskatta growl). Bara för att jag älskade det skotska folkrockbandet Capercaillie förr innebär det inte att jag ej vågar mig på nyare gaeliska försök att blanda folkmusik med modernt. Senast idag upptäckte jag t.ex detta...


Hur är Ni övriga? Lyssnar Ni på det Ni växte upp med eller har Ni undvikit musikalisk förlamning?
 
Jag har länge haft en teori om att folk grundar sin musiksmak i tjugoåren. Det verkar alltså stämma.

Det innebär att på mitt äldreboende kommer inte trubadurer eller visor att vara så uppskattade. Hellre Smoke on the water och The wall. Uppblandat med lite brus. The River t.ex. Låt det Brucea. :D

Samt en hel del Nationalteatern.

Tror att man mycket väl kan uppskatta annan musik. Men hjärtat kommer att finnas i 20-årens dängor.
 
Jag är en tjurig bakåtsträvare, min spellista består till stor del av musik jag lyssnade på under högstadiet och gymnasiet. Men ibland fastnar jag för nya låtar som får komma in på listan :D
 
Jag lyssnar visserligen mycket på musik jag älskade i 20-årsåldern, men även på en hel del "före min tid" från 60-, 70-, och 80-talet eftersom det är vad jag vuxit upp med (musikälskande föräldrar, det var sällan som det inte gick något album hemma hos oss).
Det är nog en bidragande faktor till att jag är en musikslukare av stora mått idag, och tack vare Spotify så kan jag rätt regelbundet hitta nya låtar och grupper som är bra.
Jag stör mig faktiskt på att vissas musiksmak verkar stagnera helt såhär i en tid då det är lättare än någonsin att hitta låtar och bygga ett rejält musikbibliotek. :cautious:
 
Den undersökningen vill jag nog läsa innan jag tror på, jag kan tänka mig en hel hög med faktorer som man kan behöva justera för. T ex hur åldersfördelningen ser ut bland de som öht använder streamingtjänster för att lyssna på musik.

Samtidigt tror jag säkert att det ligger *något* i det. På radio är P3:s mantra att de spelar mycket ny musik, samtidigt som de bara vänder sig till lyssnare som är max 34 år gamla. Äldre lyssnare än så hänvisas till P4, och *där* spelas inga jättemängder ny musik...
 
Jag upptäckte också metal för några år sedan, finns inte mycket bättre än det. Gillar massor av ny musik, är däremot inte så förtjust i musiken jag växte upp med. Sjunger med om det dyker upp på radion, men har det inte på spellistor.
 
Jag stör mig faktiskt på att vissas musiksmak verkar stagnera helt såhär i en tid då det är lättare än någonsin att hitta låtar och bygga ett rejält musikbibliotek. :cautious:

Ja, med dagens teknik kan man ju så lätt söka sig vidare. Jag lyssnade en del på Sabaton och hittade en cover de gjort på en låt av Amon Amarth, en grupp jag alls inte kände till. Letade upp dem på youtube och det var ju riktigt bra (Originalet var bättre än covern). Perfekt musik i lurarna på gymmet...

 
Läste en intressant artikel i SvD idag om musik.

"Äldre öron är mer stängda för ny musik. Enligt en ny undersökning av musikströmningstjänsten Deezer når en genomsnittlig person "musikalisk förlamning" vid 28 års ålder, vilket innebär att personen i fråga inte söker sig till nya genrer eller artister utan helst lyssnar på välbekanta låtar."

Tydligen tillhör jag inte de genomsnittliga då jag lyssnar på mycket nytt och vågar mig på nya genres. Lyssnade inte på metal för tio år sedan men har snöat in rejält (särskilt efter jag väl lärde mig uppskatta growl). Bara för att jag älskade det skotska folkrockbandet Capercaillie förr innebär det inte att jag ej vågar mig på nyare gaeliska försök att blanda folkmusik med modernt. Senast idag upptäckte jag t.ex detta...


Hur är Ni övriga? Lyssnar Ni på det Ni växte upp med eller har Ni undvikit musikalisk förlamning?
Om jag bara skulle lyssna på det jag växte upp med skulle det bli en salig blandning mellan klassisk musik, reggae, calypso, finsk melankolisk dito och jazz.

Intressant fakta men jag tror faktiskt inte det stämmer. Jag lyssnar gärna på nytt och försöker även lyssna på sådant jag hittills har oerhört svårt för. Dvs nutida rapp/hiphopp.
Metall var jag oerhört förtjust i för ca 10-15 år sedan. En sådan period när den musiken var helt enkelt helt rätt.

Idag lyssnar jag på verkligen på allt :crazy::p
Har dock fortsatt svårt för rapp. Men det kanske beror på att jag är urusel på det :o
 
Om jag bara skulle lyssna på det jag växte upp med skulle det bli en salig blandning mellan klassisk musik, reggae, calypso, finsk melankolisk dito och jazz.

Intressant fakta men jag tror faktiskt inte det stämmer. Jag lyssnar gärna på nytt och försöker även lyssna på sådant jag hittills har oerhört svårt för. Dvs nutida rapp/hiphopp.
Metall var jag oerhört förtjust i för ca 10-15 år sedan. En sådan period när den musiken var helt enkelt helt rätt.

Idag lyssnar jag på verkligen på allt :crazy::p
Har dock fortsatt svårt för rapp. Men det kanske beror på att jag är urusel på det :o

Edit:
Glömde! Jag är svag för många 60-talslåtar. Vilket är helt fel med tanke på den generationen jag tillhör men många låtar är så jävla bra helt enkelt.
Har nog en blandad gaderob.

Edit igen: ???

Känslan när man citerar sig själv: :confused::crazy::wtf:
 
Om jag bara skulle lyssna på det jag växte upp med skulle det bli en salig blandning mellan klassisk musik, reggae, calypso, finsk melankolisk dito och jazz.

Är det något av det som du fortfarande lyssnar på? Oavsett mina musikaliska exkursioner i övrigt är det ju vissa saker som är konstanta. Jag gillade Wagner i mina tonår (Det finns säkert en diagnos för det...) och jag älskar honom fortfarande. Brukar skämta om att en av mina stora hobbies är att spela Wagner och putsa ridstövlar... :D
 
Edit:
Glömde! Jag är svag för många 60-talslåtar. Vilket är helt fel med tanke på den generationen jag tillhör men många låtar är så jävla bra helt enkelt.
Har nog en blandad gaderob.
Är det något av det som du fortfarande lyssnar på? Oavsett mina musikaliska exkursioner i övrigt är det ju vissa saker som är konstanta. Jag gillade Wagner i mina tonår (Det finns säkert en diagnos för det...) och jag älskar honom fortfarande. Brukar skämta om att en av mina stora hobbies är att spela Wagner och putsa ridstövlar... :D
Är löjligt förtjust i tjajkovskij. Lyssnar även på jazz då och då speciellt när jag äter av någon outgrundlig anledning. Wagner är bra! Lite sting i ;)
Det finska musikarvet har jag under många år lådsats som att det inte finns men jo kan erkänna att jag lyssnar ibland på totalt omoderna finska ballader. Och de är så jäkla klockrena :rofl:
 
Är det något av det som du fortfarande lyssnar på? Oavsett mina musikaliska exkursioner i övrigt är det ju vissa saker som är konstanta. Jag gillade Wagner i mina tonår (Det finns säkert en diagnos för det...) och jag älskar honom fortfarande. Brukar skämta om att en av mina stora hobbies är att spela Wagner och putsa ridstövlar... :D
:laugh:
 
Jag har länge haft en teori om att folk grundar sin musiksmak i tjugoåren. Det verkar alltså stämma.

Det innebär att på mitt äldreboende kommer inte trubadurer eller visor att vara så uppskattade. Hellre Smoke on the water och The wall. Uppblandat med lite brus. The River t.ex. Låt det Brucea. :D

Samt en hel del Nationalteatern.


Tror att man mycket väl kan uppskatta annan musik. Men hjärtat kommer att finnas i 20-årens dängor.

Med tanke på min migränproblematik, hoppas jag att min redan dåliga hörsel blivit ännu sämre när det väl är dags för min del.

MVH ett äldreboende som spelar Avicii, Galantis, Icona Pop, Lady Gaga, SHM m.fl. dylika. I bästa fall uppblandat med lite Ed Sheeran och Kent. Som vaggvisor. :grin: :rofl:
 
Har samma favoritband sedan 1996. Får nog säga att jag har någon slags förlamning, men jag lyssnar på en del nytt också. Men i grunden är det samma som vid -96. Då var jag 11 :angel:
 
Om man ser vilka idoler som falnar, så vekar det vara så att när deras lyssnare blivit gamla så dör det ut.

Titta på dragspelskungen Jularbo. När han hade sin konsert i Kungsträdgården på sin 60-årsdag kom det 60.000 personer. Nu är de som dansade til hans musik på 30-50-talet döda och han hamnar i glömska. Elvis - samm sak. Han storhetstid är över. De flesta som avgudade honom börjar vara senila och hans storhet är inte längre så ...stor.
 
Är det något av det som du fortfarande lyssnar på? Oavsett mina musikaliska exkursioner i övrigt är det ju vissa saker som är konstanta. Jag gillade Wagner i mina tonår (Det finns säkert en diagnos för det...) och jag älskar honom fortfarande. Brukar skämta om att en av mina stora hobbies är att spela Wagner och putsa ridstövlar... :D
Och jag älskade Brahms, lite depprock sådär fast i klassisk tappning. Berlioz förstås, fullständigt brilliant kompositör.
Annars gillar jag mest band med en idé, dvs inte skvalmusik.
 
Jag lyssnar på det mesta utom country, rap och dansbandsmusik. Hittar ständigt nya artister och ny musik via radio, filmer, spellistor och vänner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp