Bukefalos 28 år!

muskelsönderfall.....

nilema

Trådstartare
Körde damen idag en kort sväng, skrittade 2½ km innan jag började trava (vilket jag alltid gör)

Joggade ca 3 -4 km längre än i onsdags, joggade totalt 8 km(?) , inte fort utan pulsen låg vid 150 vilket den alltid brukar göra. 2 skrittsträckor fanns med där oxå. (några 100 m)


På vägen hem när jag tar ner för att skritta de sista 2½ km hem, visar hon direkt att något är fel, går mkt sakta med korta steg= muskelsönderfall. Kliver av vagnen och går i sakta mak hemmåt.

Linimenterade och slängde på extra täcke och ut i hagen. Kollade henne nu i em och hon har "krampat" ihop musklerna mer på vänster sida. Linimenterade på lite till. Gav extra b & e vit i den lilla mängd kvälls mat hon får.

Alltså hästen körs onsdag, tömkörs på volt & bommar fredag och körs idag (måndag) igen och detta händer. Och det "roliga" i det hela är att hon inte äter havre, vilket man ju brukar "skylla" på........

Hon har fått ta det lite lugnare ett tag då det varit så taskigt före hos oss, så krf givan har inte varit hög
Hon har fått
½ kg Lucern pellets
0,8 kg korn
ca 0,6 Fibergi Elit

och foderstaten vi jobbar på att komma till är 1 kg Lucern, 1,6 kg Fibergi Elit, 1 kg havre, 1 kg korn, men om hon nu är så känslig vetetusan om det blir ngn havre.... (& jag som har 600 kg ståendes)

Några brillianta ideer varför det blev som det blev?
 
Glömde grovfoderbiten
Då hon ätit mindre krf så har hon ätit mellan 10-12 kg hö (dåliga värden)
Den foderstat hon ska gå på under "moderat arbete" dvs är det uträknat på 539 smbrp & 89 Mj (hårt arbete 646 & 108)

Kvoten på de hon äter nu ligger på 5,45 (496/91) lite högt i energi & det är väl det som är boven i det hela, energin alltså ?
 
tjena....
Har du haft hästen länge??? Konstigt är det att det oftast är ston som får korsförlamningar, visserligen KAN det bero på fodret men oftast(om man nu fodrar med huvudet och det gör ju du)så beror det på stress/rubbningar på rutiner
så då är ju frågan om det hänt nåt speciellt?
Jag har även haft ston som fått korsförlamningar pga dåligt fäste, har ni snö kan det bero på snömodd
jag skulle ta ett CK/asat(blodprov) och se hur "hårt" det tog.....och kanske se till att hon får lite beviplex.
 
Tur du finns martha! så någon svarar på mina inlägg :angel:
Jag har haft henne sen i Juni -03.

Uppfödaren till henne ringde faktiskt för ett tag sen. Fick där veta att hon alltid gått täckad (varit känslig i rygg/kors) Täcke vid körning mm (detta upplyste inte den som jag tog henne av)

Tänkte på det där med underlaget...... Det har regnat länge nu och den "extra" biten jag körde är det tidigare lagt ut stenmjöl bitvis och grus på vissa bitar, och jag tänkte en flyktig tanke på det när jag körde, att det verkar "suga"....

För tidigare hos mig (från början) har hon ju ätit havre och haft lite oregelbunden träning.

Ge tokosel? eller är beviplex bättre.
 
B och E vitaminer är ju bra, har du tokosel hemma så ge det...och/eller shyfeeder B om du inte kan få till beviplexen...
ärligt talat så vet jag inte varför just ston får korsförlamningar...kanske är dom som oss i vissa perioder i "brunstcykeln" och olika individer har olika problem
KANSKE är det så att just DÅ när du var ute så var det BÅDE brunstproblem och dåligt fäste(jag vet iallafall hur JAG kan känna mig vid t ex ägglossning)
Vilket fall som helst så är det ju gjort nu, och ett blodprov är ju alltid bra att referera till(fast du kanske inte har tillgång till det nästgårds :rofl:)
 
Såg att du inte ger betfor, men betfor är med en utlösande faktor som kan orsaka korsförlamning.
Mest känsligast är ston runt 6 år.
Ge hon vitaminer som bygger upp musklerna, låt hon sedan ta det lite lungt och sätt sedan igång henne försiktigt.

När min häst fick korsförlamning så la jag med på liniment och täckade.

En häst med lindrig korsförlamning blir vinglig i skritten och tar även korta steg.

Kanske har underlaget den sista biten varit tungt och då utlöst korsförlamningen?

Om du vill hitta massa tips så sök, för det är skrivet ganska så mkt om korsförlamning!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 370
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
9 630
Senast: Lavinia
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 588
Senast: anhe
·
Foder & Strö Hej, mitt varmblod har magrat sedan han gar pa losdrift, anledningarna ar manga men den framsta ar nog att han inte far fri tillgang...
Svar
4
· Visningar
1 141
Senast: daphna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp