Muskelsträckning

L

little_blondie

Min häst har en muskelsträckning vid halsen ganska stor och hård.
någon som har erfarenhet av detta? Hur gick det till? Hur lång tid tog det innan det gick över?
Tacksam för svar.
 
Är det ingen på hela buke som har någon form av erfarenhet av muskelsträckningar?
 
Min massör trodde att det var det.
Vad tror du att det kan vara annars då? Kan det vara något problem i ex. ryggen eller annat som har lett till knölen på halsen kasnke?
 
Kolla det på klinik är mitt råd.

Min valack fick en muskelsträckning i bogen i januari för ett år sen. Konstaterades av equiatriker som jag har fullt förtroende för (och jag tog ut henne för att han inte ville gå rakt med halsen, han spårade men böjde halsen, och i galoppen drog han kraftigt åt höger).

han blev bättre av behandling, och fick djävulsklo. Red lugnt hela vintern och på våren började jag träna lite mer. Efter två månader visade han ovilja att svänga åt höger, inte mycket men tillräckligt för jag skulle vilja kolla, och jag valde att i första läget ta ut equiatriker.

Hon kom, konstaterade att han var låst i hela den bogen och armbågen han sträckte, och släppte muskelspänningarna. Men ansåg att det nog satt djupare än muskulärt och ville att om han inte var märkbart bättre av att hon lossat muskelspännigarna så skulle jag åka till vet.

han blev sämre av behandlingen, när han inte hade de krampaktigt låsta musklerna att hålla emot med framträdde en tydlig frambenshälta i högersvängar. Jag åkte till vet dagen efter där equiatrikerns misstanke bekräftades, armbågsledsinflammation.

Så trots att det inte var någon stor eller allvarlig sträckning i januari, trots att han fick antiinflammatoriskt och massage + liniment dagligen och fungerade väl i ridningen så fick han följdbesvär.

Och när det är så pass mycket så du känenr det som en hård knäl kan muskeln ha fått ganska rejäla skador, och behöva rejäl behandling (med t ex kortison). Och det är en veterinärs jobb. Men kolla nu INNAN du får en massa surt efter, hästarna kompenserar ju smärta med att krampa muskler, belasta andra ben mer etc. I min valacks fall så avlastade han bogen med att låta armbågen ta mer belastning, och när den smärtade så kompenserade han med att låsa muskulaturen runtikring hela bogen och armbågen.
 
tack för svaret...
oj det låter inte bra :cry:
Det du säger låter väldigt likt mitt fall också.
Tur att veterinären ska komma imorgon då.Nu blir jag ju riktigt orolig..
 
En muskelsträckning är ju per definition en skada i muskeln där en översträckning gjort att det blivit större eller mindre bristningar i muskeln/senor.
Det finns andra orsaker till att en muskel är spänd och alltså kan upplevas som en knöl.
Massage är ett bra sätt att komma tillrätta med både sträckningar och spänningar då detta är avslappnade och även ökar genomströmning i muskeln vilket underlättar läkning av bristningar.
Massagen skall anpassas till hur ont hästen har och är skadan akut, dvs ny, så kan det vara lämpligt att avvakta några dagar.
Men det är ALDRIG fel att ta ut veterinär.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 442
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej, någon här med erfarenhet av provtagning på mugg? Några frågor isåfall.🙂1. Hur länge hade hästen haft mugg innan det togs prov? 2...
Svar
8
· Visningar
720
Senast: lundsbo
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
942
Senast: Sirap
·
Hästvård Finns det någon som har erfarenhet av ledinfektion med följande operation/artroskopi? Hur mår er häst och hur gick konvalecensen? Blev...
Svar
4
· Visningar
680
Senast: Sigma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp