muskelsvaghet och ridning.

T

titi

Min mamma red mycket när hon var yngre och brukar ofta säga att hon skulle vilja göra det igen,men hon tror att hon inte kan... Hon har en muskelsjukdom som gör att hennes muskler sakta men säkert förtvinar och till sjukdomsbilden tillhör försämmrad balans. Hon är väldigt svag i benen och magen.

Min fråga är: vad finns det för hjälpmedel vid ridning när man har mycket svaga muskler och dålig balans?
 
jag har exakt samma problem som din mamma och jag rider på...rätt höga nivåer..
Det som hjälpt mig är att jag rider hästen på blank stång(15 % kvar i hand o armstyrka,ungefär vad folk har i sina lillfingrar),i en Branderupsadel som ger extra stöd och med ett överdrag som gör att jag sitter klistrad bokstavligen.

Sedan har jag faktiskt dubbla korsetter för att ens kunan sitta upprätt på hästryggen,misstänker attd et är en av de oundgängliga saker din mor måste skaffa sig.De skall sitta åt rätt hårt tyvärr...

jag märkte enorm skilland efte ca 6 månadersn ridning.jag har också mycket dålig balans men man lär hästen att hjälpa till med det(inte svänga med huvud el bog före,bära lika mycket medbåda ryggmusklerna osv)

Kanjag så kan hon och hon kommer att bli bättre,det är jag övertygad om.Och hon kommer ffa att ha mycket roligare.men börja nätt med max 3 minuter,annars har hon sådan träningsvärk dagene fter...bara skritt,halt,skritt,svänga lite(med ledare)
och se till att ni har pall el dyl för uppsittning.

Lycka till,det kommer att gå bra.
vill gärna se rapport!
Thina

www.alsterfeldt.nu
 

Liknande trådar

Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 617
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 283
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 237
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 559

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp