Bukefalos 28 år!

Sv: Re: Muskler..

"Men barockfenomenet består väl inte i att man påstår att genom att lägga ett tryck på inre ryggmuskeln får man en börning och samling av hästen!"

Nej - inte alls bara det... Men vissa grundläggande tankar följer med hela vägen. Om grunden inte håller blir slutbygget instabilt. Det känns inte heller kul när folk rider med stång utan att ha sits för det och höra påståendet att detta är akademisk ridkonst till skillnad mot "vanlig dressyr".../T_B
 
Sv: Muskler..

Håller med dig ang böjningen, ett exempel är min pålle. Om jag "släpper ner" ena sittbenet med avsikt att böja honom så kommer jag inte att lyckas vidare bra. Han faller fram och blir dessutom spänd= inte avsikten. Utan han rids in i böjning precis så som du förlkarade så bra :) då kan han jobba avslappnat och följsamt. (Vikten måste vara jämnt fördelad på båda sittbenen men med tanke på riktningsändring)

Men ursprungs frågan var väl om en muskel verkligen drar ihop sig vid tryck? (så förstod jag det iaf). Så jag tänkte att jag använder detta med böjning för sittbenet, då det verkar som att många pratar runt och om just det.
 
Sv: Muskler..

Jag tror nog att en avslappnad muskel drar ihop sig vid tryck. inte i full kontraktion, men får högre tonus för att skydda sig mot trycket som ju annars kan pressa den avslappnade muskeln mot ben o skada den.
En förberedd/ lite spänd muskel får nog inte samma reaktion vid tryck. Likssom att om du trycker på utsidan armen inte får en så kraftig reaktion att armen lyfts, för att tyngden muskeln då ska lyfta är för stor.

Om du trycker till lite i en kompis mage då hon sitter avslappnat sjunker ju fingret förmodligen in, då muskeln du petar på(inte magfläsket :D ) sjunker in i tarmar o sånt.
Om du petar till henne i sidan på en liten muskel som ligger utanpå revbenen tror jag nog att hon böjer sig i sidan pga att muskeln kontraheras för att skydda sig från att pressas ihop.

Samma effekt blir det väl i hästens rygg då den är avslappnad o det går att ge impulser på de olika ryggsidorna utan att hela ryggen sänks. Sittben mot utsträckt ryggmuskel som i sin tur ligger på utskott o revbensbågen får muskeln att kontraheras för att skydda sig mot trycket.
-Förutsatt att resten av hästen är avslappnad o att den yttre sidans muskulatur är så smidig att den kan sträckas ut.

Hmm...
 
Sv: Muskler..

nitus skrev:
Jag tror nog att en avslappnad muskel drar ihop sig vid tryck.
Hmm...

Du behöver inte tro..... Det är ju enkelt att testa som den som startade tråden skrev. Muskeln drar inte automatiskt ihop sig vid tryck.

Det finns möjlighet till inlärning och det finns reflexer, men man måste skilja på de olika sakerna. - Förresten, och det har jag skrivit förut - OM ryggmusklerna drog ihop sig automatiskt, så holkas ryggen ur = inte bra alls, och tvärtemot vad man vill uppnå.

Förenkling kan vara bra, men inte om den tolkas som den enda enkla och allomfattande sanningen.mvh/T_B
 
Sv: Muskler..

Den här typen av reflex som går från muskelspolarna via ryggmärgen o tillbaka använder man för att testa ryggens böjning så visst finns den, men det kan vara väldigt svår att veta när den spelar in under ridning. Har sett den tydligt när en sadel som inte passade tryckte till längst bak o hästen hoppade till.
PL
 
Sv: Re: Muskler..

Ni får ursäkta mig..men nu på nya buke så ser man ju alla inlägg o trådar som man aldrig sett förr...och nu när jag läser här så undrar jag:

Sittben??? Jag vet ju vad sittben är och jag tror jag fattar hur ni menar....men jag är ju ingen ridexpert på långa vägar...fast när jag rider så "känns" det ju hur man skall rida, eller gör det inte det??? Kanske inte ur betraktarens perspektiv, men ur hästens och mitt.... ÄR det verkligen så klokt att sitta likadant på ALLA hästar??

Fattar du hur jag menar??

Kan ta ett exempel när jag var så driftig att jag red westernlektioner :D.....läraren sa åt mig stup i kvarten att jag skulle fram med Underlivet..hmmm...för mig är det en teknisk omöjlighet då jag knappt har en svank övht...däremot när han fick ett telefonsamtal och vi fick rida fritt en bra stund så provade jag "mitt eget sätt" alltså att få hästen att göra saker som jag ville genom att bara "rida den genom mig själv" min kropp vet precis hur den skall vara o flytta sig beroende på vad jag vill uppnå...

Hästen gjorde precis allt rätt...och då galopperade jag i slalom och gjorde slidestop(vilket jag övht aldrig gjort eller lärt mig att göra)...

KAN man verkligen kräva att alla hästar skall ridas på exakt samma sätt???

Eller är jag helt ute o cyklar??
 
Sv: Muskler..

Man måste nog dra en skiljelinje mellan inlärda reflexer och automatiska.
Ur ingen av dom grupperna kan man ge belägg för AR ridningens teori om att sitta på fel sida ska vara rätt.
När Mäster själv sitter mitt över :)
Klart en muskel kommer att dra ihop sig om den överaskas med ett tryck. Men kan också vara helt avspänd för samma tryck om den medvetet bara vill.
Så dra inte några världomspännande bevis ur, hur eran häst aggerar.
För varje häst som reagerar på att man lägger på en sadel som inte är passande så kan jag ta fram en häst som inte reagerar för samma sak.
Så man kan bevisa mycket men hur hållbart är det?
Däremot finns det en logik som fungerar på alla hästar i hela världen, nämligen att gå ur tryck. Endast nivån på trycket skiljer sig från individ till individ.
Därför kan man åka vart man vill, ta en oriden häst och få den att göra skolorna utan vidare.
Så vill man veta hur hästar fungerar så ska man åka dit dom vet det. Inte till ställen som uppfinner teorier och tekniker allt efter vart vinden blåser för dagen.
 
Sv: Muskler..

Vaddå för en gångs skull???? Du brukar väl inte vara här på barock?? Eller brukar Antti vara på andra ställen och terra folk;)

När man har rotat färdigt bakom all elakhet och ironi som Antti skriver så inser man att det är en klok man som sitter där bakom skärmen trots allt :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Muskler..

Nej, jag har aldrig varit inne på barock förut, men nu när det är "nya inlägg" så ser man ju både det ena å det andra......och Ja....vi har varit ihop oss om ganska mycket :angel:

Klok eller inte...det är ganska jobbigt om det skall ta flera månader innan man kan avgöra det....så därför brukar jag inte fördjupa mig i såna personer direkt...men denna gången var vi överens :D , och det är väl bra det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag får oftare och oftare "vita fingrar". Det gör inte ont, bara obehagligt när jag tappar känseln. Förr fick jag ont, riktigt ont. Men...
Svar
18
· Visningar
761
Senast: Kakis
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 579
Senast: sorbifolia
·
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 388
Senast: JennyLz
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 356
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp