Muslifoder som liknar Krafft Rehab?

ylvalill

Trådstartare
Är det någon som vet något muslifoder som har ungefär samma näringsvärden som Krafft Rehab har? Krafft Rehab är ett konvalecentfoder (högt proteininnehåll, lågt energivärde, mycket vitaminer och mineraler, kommer dock inte ihåg exakta siffror just nu) som jag har fått rekommenderat till min häst av veterinär. Jag tycker dock inte om att ge pelleterat foder utan skulle mycket hellre ge nåt i musliform. Är det någon som har något att tipsa om vore jag mycket tacksam!

:)
 
Hittade näringsvärdena för Rehab:

Energi 10,0 MJ
Råprotein 13,0 %
Smältbart Rp 110 g
Råfett 5,0 %
Växttråd 14,0 %
Vatten 13,0 %
Kalcium 6 g
Fosfor 5 g
Magnesium 4 g
Koksalt 8 g
Koppar 45 mg
Selen (tillsatt) 0,4 mg
Vitamin A 13 000 IU
Vitamin D3 1 300 IU
Vitamin E 520 mg
Vitamin C 260 mg
Vitamin K3 0,13 mg
Vitamin B1 13 mg
Vitamin B2 13 mg
Vitamin B6 3 mg
Vitamin B12 0,13 mg
Kalciumpant. 6 mg
Niacin 13 mg
Folinsyra 3 mg
Biotin 0,13 mg
 
Du kan väl ge lusern och vitamintillskott istället?

Krafft Rehab har inte speciellt lågt energivärde. 10 MJ, det är lika mkt som havre, som iof ligger mellan 10-11 MJ. Lusern har 8,5 MJ och 105 SMRP iaf.

Det är inget fel på pelleterat foder. Fibergi har en müsli med de värden du söker, men tyvärr kan du inte ge mkt av det då du då får för mkt mineraler och spårämnen. Innehåller 15 g Magnesium vilket säkert är mer än vad din häst har som underhållsbehov. Och hö har ca 1 g Mg per kg så du får ett överskott som heter duga, och fel kvot mellan Kaclium och Magnesium..
 
Dodson & Horrel har en konvalescent mix, värden och info .
Annars kan du blanda till en egen blandning, med t ex lucernhack, lite kli, lite betfor etc för att säkra proteintillskottet, hålla magen igång och säkra hästens tugande.
(Jag förstår din motvilja mot pellets! Jag föredrar helt klart råvaror eller musli, tror det är bättre för hästarna att tugga, smälta, och så inbillar jag mig att det smakar trevligare, min häst gillar att kunna pilla runt lite i maten).
Fast först och främst bör du utgå ifrån dina hövärden och hästens underhållsbehov - så kan man räkna ut om och isåfall vilken sorts tillskotts-/kraftfoder den behöver. Bästa sättet att hålla humöret uppe på konvalecenten är ju att se till att den har grovfoder att tugga på.
 
Han är inte konvalecent längre, bara en väldigt svårfödd och muskelfattig kille med alldeles för mycket energi...

Det var veterinären som rekommenderade att han skulle få 3-4 kg krafft rehab och 0,5 -1 kg lusern för att han skulle öka i vikt och i muskelmassa. Det har hjälpt lite grann men 3-4 kg pellets är inte roligt att proppa i sig tycker min annars mycket matglade kille.

Jag har tidigare blandat eget kraftfoder med lusern, betfor, kli, havre korn vitamin- och mineraltillskott osv. men han har inte lyckats gå upp i vikt på detta trots att den mängd protein och energi han har fått har överstigit de rekommenderade mängderna rejält. Kanske har jag gjort någonting fel eftersom det inte funkade... :( Är det nån speciell ingrediens som kan rekommenderas för muskelfattiga pållar (förutom lusern då).

Andra tips är också välkomna!
 
Jag vet inte om någon av Dynavenas müslifoder har just den sammansättningen som du behöver, men kolla in deras hemsida: http://www.dynavena.nu/

Jag gav en av deras müsliblandningar till min häst, det var fräscht, drygt och omtyckt av alla hästar men :devil: dyrt!

Annars finns ju Hippo som också brukar vara populärt, det kan värt och kolla upp dem likaså! http://www.svenskafoder.se/dj/
 
Vad är det för sorts häst? Vad väger han ungefär?
Vad äter han idag? Kan det vara så att han reagerar "med hetta" på havre just? Har du analysvärden på ditt hö?

Det är ju som regel protein som bygger muskler - men det behövs energi för att tillgodogöra sig proteinet i maten. Kvoten Smrp / MJ ska ju vara ca 6, men i muskelbyggarfas eller på svårfödda pållar kan det behövas högre kvot, och kommer överskottet från grovfodret är det inga problem - bara att ösa på av ett bra hö. Det behövs mycket grovfoder för en välfungerande tarm som tar upp all näring maten innehåller.
Muskelfattigdom kan ju bero på att han varit konvalescent och det tar ju ett tag att återhämta sig fysiskt. Har du något lämpligt rehab-schema med vilodagar för muskelsättning?
Är han avmaskad? Är tänderna tillsedda?

Jag har annars en idé om en egen müslimix som har hög proteinhalt, och ingen havre, men om den passar din häst eller ej beror ju helt på höet.
Lucern är proteinrikt och rikt på kalcium. Vetekli är också rikt på protein, men på fosfor istället. Sojamjöl är riktigt proteinrikt, får inte överdoseras. Korn kan ofta ersätta havre. Olja ger också energi (fett) utan att tillföra kolhydrater som kan ge den där energikicken.
Min förslags müsli innehåller per 2 kg (enklast med enkla decimaler):
0,8 kg lucern
0,6 kg korn
0,2 kg kli
0,2 kg soja
0,1 kg betfor (blötas separat)
0,1 kg olja

Det ger ca 11,3 MJ / kg och 119 g smrp / kg (och Ca / P = 1,67 ). Kvot på 10,5 och passar alltså ett hö med låg proteinhalt.
 
Tack för "muslireceptet"! Det liknar dock väldigt mycket det han har fått tidigare (det som inte har fungerat så bra :() enda skillnaden är nog att jag inte har provat att ge soja.

Hur gör man med sojan? Har för mig att det finns olika former av soja man kan ge, vilket är bäst? Hur mycket soja kan man ge?

Hästen är en 9-årig hbl/arab valack. Jag har mätt honom med viktmåttband och han väger uppskattningsvis ca 600 kg (160 cm i mkh). I dagsläget får han 10 kg hösilage (väldigt torrt, ts nånstans runt 70%, har analys men har inte siffrorna här, har för mig att det är ganska normala protein- och energivärden), 2 kg krafft Rehab, 1 kg Lusern, extra B-vitaminer pga pälssättningen samt Bioglucomin pga tidigare problem med lederna.

Hästen har alltid varit muskelfattig, sen jag köpte honom har han lyckats sätta lite muskler men större delen av dem tappade han när han var konvalecent. Hästen är avmaskad och veterinär har kollat tänderna (tandläkare kommer till stallet och undersöker honom i slutet av oktober). Blodprover är också tagna men inget har visat någonting konstigt.

Jag har ett "igångsättningsprogram" som jag har fått av veterinären och som jag har anpassat lite efter eget huvud. Det innebär bla. att han vilar 2 dgr /vecka, jag varvar ridning/tömkörning, går mycket i kuperad terräng samt många långa skrittpromenader på lång tygel. Vi har arbetat med igångsättningen nu i 4 månader (han hade inte varit fullt igång på ett halvår när igångsättningen började) så jag tycker att det borde synas mer resultat i muskelmassan nu.

Jag tar tacksamt emot alla tips och råd!
 
Soja är ju väldigt proteinrikt, och har en bra sammansättning av proteinet, så det kan faktiskt vara en viktig skillnad. Det ska dock inte ges i alltför generösa mängder (max 0,2 kg / 100 kg kroppsvikt). Sojamjöl ska det vara, vet inte om det finns flera sorter? På Granngården eller motsvarande borde de ju ha soja någonstans bland hästmaten, man kan ju fråga?
Oljan tror jag också ska kunna hjälpa din häst att få "lugn" energi.
Den müslin jag räknat på har något högre energitäthet (12%)och innehåller något mer smältbart protein (119 ist f 110g / kg) än Krafft Rehab, så i princip borde det vara bra... Möjligen kan man minska kornet till 0,5 kg och ge ytterligare lite soja. För att få upp vikten på honom kanske han behöver 3 kg / dygn nu, men det borde kunna skäras ner när han kommit upp i vikt lite...

Men det är klart, funkar det inte så funkar det inte, tyvärr! Det jag undrar är hur länge han provade din müsli utan resultat? För det tar ca två veckor för tarmsystemet att ställa om sig till en ny sorts mat, och sedan ett bra tag att bygga upp kroppen när den är tunn. Kanske han behöver något tarmflora återställande som hjälp på traven för att börja ta upp maten ordentligt?
Hur ofta får han kraftfoder? I och med att han behöver så mycket så kan han behöva fler olika måltider?
Du vill inte leta upp hövärdena så man kan räkna på dem lite?
 
Aha! Okey, tack! Jag mindes fel, jag fodrar inte själv med soja... :o
 
Tack så jättemycket för alla tips! Härligt att kunna få lite feedback när man känner sig helt vilse :)

Jag skall prova att blanda egen "musli" igen, det är mycket möjligt att sojan kan göra hela skillnaden, om inte annat är det värt ett försök. Sist jag blandade egen musli höll jag på med det ungefär ett halvår så det borde ha hunnit ge resultat, men som sagt, det är mycket möjligt att sojan kan göra stor skillnad.

Tänkte börja dela upp kraftfodergivan på 3 ggr/dag (får idag kraftfoder 2 ggr/dag, hö 4 ggr/dag) så snart han kommer in och får sin middagsmat i boxen, dvs i slutet av oktober då vi ändrar utevistelsetiderna pga mörkret (för närvarande går han ute från frukost till kvällsmat och det är inte så lätt att fodra honom med kraftfoder i hagen...). Kanske kan det också göra lite skillnad eftersom det borde vara lättare för honom att smälta all mat då.

Läste nåt om linfrön eller linfrökaka eller vad det nu var, är det i pelletsform? Vad jag förstod så skulle det vara bra både för hullet och för magen, väldigt proteinrikt dessutom vilket låter bra. Nån som har erfarenhet av det?

Letade efter analysen på höet, var säker på att vi hade fått den men enligt stallägaren har vi ännu inte fått årets analys (jag måste ha trott att förra årets analys var den vi fått i år :confused:). Jag kan återkomma med värdena så fort vi får den nya analysen så kanske nån kan stämma av att det passar med musliblandningen som artemis beskrev?
 
Så lite! :) Vore kul om det är någon av mina idéer som kan vara till hjälp!

Linfrön är väl rika på B-vitamin (och lite annat?) om man ger dem kokta, som "kaka" eller pellets, är bra för pälsen och matsmältningen.

Men iallafall om man kokar dem (ska göras i ca 20 minuter så cyanider försvinner från skalet och det bildas en geleliknande klibbig massa) har de framförallt en "smörjande" funktion för tarmarna, lätt laxerande. Kan hjälpa en magkänslig häst vid foderbyten t ex, och är välgörande för tarmen, men inget man ger i längre perioder om man vill att hästen ska öka sitt näringsupptag efter "genomsmörjning". Jag tror att du kan ge lite linfrön före en mag-tarmkur (t ex Protexin, hjälpte min häst) om du vill rensa igenom systemet innan du bygger upp det igen så att säga. Men jag tror att en mag-tarmkur kan hjälpa din häst, inte sällan härrör sådana problem från en rubbad tarmflora.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 916
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 033
A
Foder & Strö Hej Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut. Men vilka siffror från analysen ska jag använda...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Korven
·
K
Foder & Strö Hej! Jag har precis köpt en C-ponny som tidigare gått på ridskola och ätit den billigaste krafft som finns. Jag är lite emot pelleterade...
Svar
7
· Visningar
1 206
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp