My och maten =)

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur det går?

My är nu ca 7,5 månad och äter toppenbra! Jag har börjat trappa ner på amningen och hon äter nu med ca 3 timmars mellanrum, och jag har fram tills nu ammat ungefär vartannat mål.

Igår ammade jag ingenting mellan kl 9 och klockan 20, och hon var hur pigg och glad och nöjd som helst! På kvällen när jag satte mig och ammade henne i soffan blev jag nästan gråtfärdig och kände mig som världens hemskaste mamma som inte lät henne amma något mer under dagen (inte för att hon försökte alltså, men ändå). Det är ju så mysigt att amma, men det är samtidigt så himla skönt att få en hel dag och inte känna sig så låst! Samtidigt är hon ju bara 7,5 månad, är det för tidigt då att bara amma morgon, kväll och natt? Hon är väldigt aktiv, kryper och går mest hela dagarna och verkar vara på strålande humör nästan jämt.

Igår åt hon såhär:

Ammade på morgonen (och hade ammat kanske tre gånger under natten)

ca 09:30: En halv banan mosad i en matsked naturell yoghurt + i msk jordgubb/äpple puré. Vatten och smörgåsrån. Vanligtvis får hon en portion gröt här, men eftersom hon hade ammat så mycket på natten och morgonen så tyckte inte jag att det behövdes.

12:30: En hel portion potatis och sjötunga. Vatten till maten och lite fruktpuré till efterrätt.

15:15: Ca en msk avokado, 1/4 banan, 1/3 päron samt smörgåsrån med leverpastej. Vatten att dricka och någon sked med katrinplommonpuré slank ner.

18: En liten burk med grönsaker och kalvkött. Päronpuré till efterrätt. Det var första gången hon fick två lagade mål mat om dagen, vanligtvis bruakr hon äta gröt här.

20: Ammades (välling hanns inte med, men hon äter ändå inte speciellt bra av det).

Sen vaknade hon kanske 3 gånger på natten för att äta, och det är här jag behöver lite hjälp... Jag behöver inte alls sluta att nattamma helt, men det känns inte som att hon egentligen skulle behöva äta så ofta med tanke på hur mycket hon äter på dagen. Hur kan jag göra för att minska ner nattmålen?

I natt var jag uppe och bar på henne i tre omgångar för att hon vaknade och inte kunde komma till ro. Hon är inte ledsen när hon vaknar på natten, men hon vil gärna ha bröstet för att somna. Hon gråter alltså inte om hon inte får bröstet, men hon kommer inte till ro. När jag eller min man bär på henne så somnar hon ganska omgående i famnen, men vaknar igen när vi lägger ner henne. Tillslut ger jag upp och ger henne bröstet iaf och så klunkar hon i sig lite och somnar. Flaska fungerar inte, då blir hon riktigt förbannad. Nappen tar hon men kommer inte till ro ( de senaste nätterna alltså).

I natt fick hon sova i sin spjälsäng som vi placerat bredvid sängen med en öppen sida mot sängen. Jag låg nära henne hela natten, så jag tycker inte att det borde vara så där jätte stor skillnad mot hur hon brukar sova (hon har hittills sovit mellan oss i vår säng). Hon sover bra i den på dagen.

Oj, det här blev långt och svamligt... Funderar på att ge henne gröt innan hon lägger sig vid 20 (+ amma), men det är så jobbigt för hon blir alltid så kladdig och då tar det ju en halvtimme till innan hon somnar. Det hade varit toppen om hon ville ta vällingen istället och bara äta gröt på fm och eventuellt till något mellanmål på em.

Någon som har några tankar? Är det för tidigt att luta amma på dagarna nu? Hon verkar ju som sagt nöjd och glad och äter bra.

Svammel svammel...

//Julia
 
Sv: My och maten =)

Någon som har några tankar? Är det för tidigt att luta amma på dagarna nu? Hon verkar ju som sagt nöjd och glad och äter bra.

Nej, varför skulle det vara för tidigt?
Det är heller inte fel att fortsätta amma dagtid; om du vill.

Jag slutade amma mellan kl 9-15 på dagarna när sonen var kring 6 månader. För att veta att det skulle fungera när jag började jobba heltid när han blev 7 månader. När jag sen jobbade fick han bröstet när jag kom hem på kvällen och sen under natt och morgon. Han åt 2 mål mat (ett grötmål och ett burkmat) under dagen när jag jobbade. Ett antal månader senare la vi av med kvällsamningen och när han var 14 månader slutade jag helt.
 
Sv: My och maten =)

Sen vaknade hon kanske 3 gånger på natten för att äta, och det är här jag behöver lite hjälp... Jag behöver inte alls sluta att nattamma helt, men det känns inte som att hon egentligen skulle behöva äta så ofta med tanke på hur mycket hon äter på dagen. Hur kan jag göra för att minska ner nattmålen?

Jag började med att ge bara vatten när han vaknade för sitt första nattmål vid 12-01-tiden. Jag tror jag började med det typ i den ålder som din dotter är nu. För oss gick det utan några som helst protester och efter ett tag började jag prova ge bara napp och sen började han sova över det målet. Nattmålet vid 3-4tiden lät jag vara någon månad till och sen började jag "fasa ihop" det med tidiga morgonmålet vid 06-tiden. Jag försökte helt enkelt bara natta om med hjälp av nappen och ev lite vatten och bestämma mig innan att "inatt kommer han INTE upp före kl 05". Det var inte alltid man lyckades hålla det, men för mig har det hjälpt att tänka så; att ha någon slags målsättning för vilken tid som är "godkänd" att vakna.

(han är 1 år och 9 månader och sover fortfarande inte non-stop hela natten. Ofta ett uppvaknande kring 01-02 då jag/vi bara nattar om. Och sen vaknar han kring 06-07 (för några månader sen var det tidigare) och får då komma upp i vår säng och sover sista timmen mellan oss. Ibland sover han hela natten till kl 6-7.)
 
Sv: My och maten =)

Äter hon bra och verkar nöjd och glad och du är nöjd med att amma mindre, då är det helt rätt för er! Skönt att det går så smidigt!

Gröt på kvällen kan vara svårt, vi käkar vid 18-19 och sen badar han, ren och go innan sängen. Välling åt han inte förrän han var 18 månader!
 
Sv: My och maten =)

Hur dricker hon på dagarna?
Vi har upptäckt att när Emilia vaknar på natten är hon inte hungrig, hon är törstig. Hon dricker väldigt dåligt med vatten på dagen, men på natten kan hon dricka nästan 1 dl på en gång.
 
Sv: My och maten =)

Hon dricker lite vatten vid varje mål. Inga stora mängder alls, men hon är ganska på och gillar vattnet.

Ska testa i natt att ge vatten när hon vaknar. Problemet är ju bara att hon inte riktigt tar flaskan så bra. Hon dricker i pimugg på dagarna.

I går blev det tre amningstillfällen under dagen (morgon, kl 15, kl 20) och hon åt bra med mat, men i natt har hon också sovit rätt oroligt. Vaknade säkert en gång i halvtimmen fram till midnatt och då var hon vaken en timme. Jag provade allt möjligt; att bära på henne (hon knorrade som hon gör precis när hon ska somna men kunde inte riktigt "släppa taget" och låg och nöp och slog mig på bröstet), ligga bredvid henne och hålla henne ganska så fast och ligga bära med ansiktet som hon brukar gilla och somna av direkt..., ligga bredvid och sjunga, buffa i rumpan, ligga bredvid och "ignorera"... ja, allt men icke Hon ville inte somna fast det var tydligt att hon var jättetrött. Tillslut ammade jag, men inte heller det hjälpte, så då väckte jag Micke och så fick han bära runt på henne en stund och då somnade hon.

Sen vaknade hon igen vid 03 och då lät jag henne ligga kvar i sängen och jag höll om henne. Hon skrek lite, men det hördes att det var ett "om jag skriker kanske det händer något roligare-skrik" och höll inte i sig länge. Efter ett tag somnade hon utan att hon fick bröstet och sen sov hon till 07.

Jag hoppas verkligen inte att det ska hålla på såhär nu, då blir jag galen! Men det är bra att hon iaf somnar med sin pappa, för då kan jag ju kanske få sova lite och så kan han ta nätterna (jippie!!!).

//Julia
 
Sv: My och maten =)

Det här med vätska förresten...

Hur vet man att bebisen får i sig tillräckligt med vätska?

Jag ammar ju mellan 2-3 gånger/dag och oftast 2-3 gånger på natten, så för tillfället borde hon ju få i sig tillräckligt med vätska genom det (har hört något om att om man ammar 3 ggr/dygn får de i sig tillräckligt med vätska).

Men om amningen nu succesivt trappas ner så är det ju viktigt att hon dricker bra med vatten om dagarna. Hon älskar att dricka vatten till maten (ur pipmugg oftast med ibland även ur flaska), men det är ju inte direkt några mängder hon får i sig... absolut inte 1dl/måltid, snarare kanske mellan 30-50 ml. Jag petar i henne lite vatten när hon sovit också.

Läste någonstans att man kan börja med lite mjölk i gröten nu vid 7-8 mån, då kanske hon får i sig lite mer vätska så också.

Lite allmänt svammel bara!

//julia
 
Sv: My och maten =)

Det är en sak jag också funderar på, Emilia dricker inte mer än någon klunk vatten vid maten och inte mycket mer än så vid andra tillfällen på dagen heller. Någon del på natten.
Jag hoppas hon blir mer intresserad av att dricka när ersättningen trappas ner,. Men jag tror att dom reglerar det bra själva.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 994
Småbarn Vi har en kille som blir 3 år i april och en bebis på 2 månader. När sonen blev 2 år började han bli mer och mer trotsig och i höst nu...
2
Svar
34
· Visningar
5 110
Senast: Guldaskig
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 014
Senast: Bapelsin
·
Småbarn Min dotter är drygt ett år och jag har ammat fritt på nätterna fram till nu. Oftast har det gått bra, vi samsover och liggammar och det...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 267
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp