Myler bett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 654
C

Cronis

Vad ligger dom på i pris, nya samt begagnat?
Är det stor efterfrågan på begagnatsidan?

MB01B.jpg

Detta bett (hittade ingen annan bild) vad är det för bett, vad heter det, och vad fyller det för funktion?

http://www.hippomarket.com/asp/main/MB01B.jpg funkar inte bilden testa att klicka på länken

Sv: Myler bett

Har för mig att de brukar ligga under tusenlappen nya och de flesta begagnade kring 400.

Det där bettet har jag testat. Blir lite som ett gag. Du kan sätta sidostycket i den övre fästet och tygeln i det undre. Förutom det är det som de flesta andra mylerbett - aktiveras bara på en sida åt gången och går inte att klämma ihop så att leden åker upp i gommen.

Namnet är väl MB01B som det står på bilden antar jag. Alla mylerbett har konstiga siffer och bokstavskombinationer som id.

Tack för svaret!

Måste man fästa tygeln i själva fästet? Kan man inte ha tygeln i ringen? Eller blir det inte samma funktion då?

Om detta bett är en 1:a, är det den mildaste formen då?
Jag har för mig att det finns 3 stadier av "samma" bett och 3:an är den man ska ha när hästen vänjt in sig vid dom andra två sas. Det är det jag fick lära mig när Myler va på tapeten på 90-talet.

De enklaste Nivå Ett betten ligger på strax under 500 kr nya.

Ex: http://www.ryttare-hast.se/artiklar/artikelfullpost.asp?ArtID=684&ID=268&sort=1&Page=1&show=1

Stegen är inte för vad hästen är van med, utan dess utbildningsgrad, där nivå ett är för unga hästar under utbildning och steg tre är för färdigutbildade hästar.

Sen, givetvis är det vad hästen fungerar på för bett som ska avgöra, en utbildad häst kan mycket väl fungera utmärkt på ett nivå ett bett. (Däremot anser JAG inte att man ens ska överväga något annat än nivå ett bett på en grön unghäst. Det har inget med Myler att göra utan jag vill inte se hävstångsbett och liknande på unga, gröna hästar)

Jag skulle tro att efterfrågan på beg bett är hyfsat om de är i 'rätt storlek' (fanns ett i 13.5 tillsalu på Tradera i flera omgångar utan att bli sålt, antagligen pga storleken, de mindre har gått av de jag sett ivf. Och jag skulle gärna hitta ett sånt som det jag länkade bild till begagnat t ex)

Klart man kan fästa tygeln utanför fästet om du vill men då blir det ju inte samma effekt. Ungefär som på ett jaktkandar... du kan fästa det i skårorna eller ha det löst. Det blir ju "mildare" om man inte fäster tygeln i ringen.

Nivå 1 är det enklaste betten som mest liknar vanliga tränsbett. Sedan börjar det komma en massa portar etc. Jag har bara ridit med olika nivå 1 bett.

Det jag sett på senaste tid är att många butiker har reat ut sina mylerbett. Nya för 300 kr ungefär. När jag var där tidigare så låg dom på 900 ungefär för ett enkelt mylerbett.

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
2 190
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 350
Senast: Gimlan
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 317
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 625
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka