Myror inne :(

Magnum

Trådstartare
Har ni några tips förebyggande mot myror?

Har skadedjursbekämpning på villaförsäkringen men jag antar att man inte åker ut för enstaka myror i huset :cautious:

Har alltså hittat skogsmyror, enstaka individer, i huset. Huset är gammalt och således inte tätt i alla skarvar och vrår.. De har hittats lite varstans och det finns inget uppenbart ställe de tar sej in.
Jag har städat för att sudda ut deras eventuella stig och ser till att ha rent då de förmodligen letar mat.

Gröna myrdosor? Funkar det för skogsmyror? Myrorna är svarta-röda-svarta stackyror. Skogen tio meter bort är myrrik, men de får gärna hålla sej just där :mad:

Jag är HYSTRISKT rädd för myror och 'finns det en finns det fler' är jag helt övertygad om. Men jag får väl helt enkelt leva med att det kan finnas enstaka. Tillsvidare. Har numret till vårat saneringsföretag genom försäkringsbolaget lättillgängligt framme :angel:

ALLA husmorstips eller proffstips emottages oändligt tacksamt.:bow:
Kanel finns på listan och används redan!
 
Har ni några tips förebyggande mot myror?

Har skadedjursbekämpning på villaförsäkringen men jag antar att man inte åker ut för enstaka myror i huset :cautious:

Har alltså hittat skogsmyror, enstaka individer, i huset. Huset är gammalt och således inte tätt i alla skarvar och vrår.. De har hittats lite varstans och det finns inget uppenbart ställe de tar sej in.
Jag har städat för att sudda ut deras eventuella stig och ser till att ha rent då de förmodligen letar mat.

Gröna myrdosor? Funkar det för skogsmyror? Myrorna är svarta-röda-svarta stackyror. Skogen tio meter bort är myrrik, men de får gärna hålla sej just där :mad:

Jag är HYSTRISKT rädd för myror och 'finns det en finns det fler' är jag helt övertygad om. Men jag får väl helt enkelt leva med att det kan finnas enstaka. Tillsvidare. Har numret till vårat saneringsföretag genom försäkringsbolaget lättillgängligt framme :angel:

ALLA husmorstips eller proffstips emottages oändligt tacksamt.:bow:
Kanel finns på listan och används redan!

1. JAG HADE DÖTT!

2. Sen hade jag återuppstått och motat bort dem med kanel och kaffesump. De gillar verkligen inte kaffesump. På utsidan, runt huset liksom. Om om du hittar någon myringång inomhus, så klart. Då är nog kanel att föredra.
 
Alltså, första myran jag hittade. Kröp i ansiktet (ANSIKTET) mitt i natten. Jag trodde det var en spindel (det är heeelt ok) och slängde bort den. Vaknade till och fick ett infall att titta vad det egentligen var. Big mistake!
Sen kunde inte jag sova på flera timmar och inte heller släcka lampan. Sambon himlade med ögonen kan man säga.

Men om jag har kaffesump runt huset, kommer inte de som är kvar inne (i väggen förmodligen) bli kvar inne då?

Har ett potentiellt ställe där de kanske kommer in, som jag börjat med att mota i. Men de har ingen logik, de kan hitts i hallen såväl som i köket eller i andra änden av huset fast på övervåningen. Helt klart skräck för en sån som mej!
 
Vi hade myrinvasion i somras (invasion) dom kröp överallt och det var typ hundratals:eek:
Först var det ingen fara men sen invaderade de soffan, då tänkte jag :cautious: Sen invaderade de min säng och kröp runt i den, även när jag sov i den:eek: De var det f*n krig.
Jag städade hela huset och så tog jag och kanelade ner hela huset och så spred jag myrgift över hela huset:devil:
Men det funkade inte:mad: Sen satte jag ut gröna myrdosor och då försvann alla och har inte kommit tilbax:devil::banana:
 
Jag hade flyttat! Har haft myrinvasioner i alla hem jag bott i (oddsen på den när man har sjuklig myrfobi?) Nu har de varit i ett visst rum dessa gånger=jag har inte satt min fot därinne förrän de varit borta- (Anticimex min bäste vän)

Hade ni svartmyror eller skogsmyror?

Ska handla myrdosor, I can tell!
 
Vet inte om det fungerar på skogsmyror men på svartmyror funkar det att strö ut en blandning av florsocker och potatismjöl. Jag brukar strö en sträng runt trösklar och golvlister. Myrorna har försvunnit fort när jag använt den metoden, däremot brukar myrdosorna inte vara effektiva hos mig
 
Jorå, vi åker ut även för enstaka myror. Ingår det i försäkringen så gör det. Det ingår i våra jobb att komma och kika på sånt. Och människor med fobier och rädsla möter vi dagligen, inget konstigt med det :)

Mina tips, i egenskap av fackman:
1. Hitta boet. Var finns det flest myror? Verkar de krypa åt något speciellt håll? Vad är det för grund? I hus med krypgrund är det inte ovanligt att man kan hitta myrbon. När (om) du hittar boet kan man strö myrmedel direkt i det.

2. Strö tunt med stenmjölsbaserat myrmedel (ex MyrNix) där myrorna har sina gångar. Betoning på tunt här! Det ska vara så löjligt tunt att man knappt tror det är sant. Många strör på alldeles för mycket, och då väljer djuren bara en annan väg. Tänk snödriva vs pulversnö. Inte går du igenom en driva om du kan gå runt den, men vem bryr sig om ett litet lager pulversnö?
Jag föredrar att använda stenmjöl, då behöver man inte oroa sig för husdjur och barn. Det är helt ofarligt för oss (mer än att det kan killa lite i näsan om man andas in för mycket, det är ju som damm) men effektivt mot alla möjliga krypande insekter från myra till vägglus.

3. Ställ inga myrdosor där du inte vill ha myror. Dosorna lockar in myror att hämta av giftet i dosan, så de ska placeras nära myrornas ingångar om man inte vill ha in fler.
Det finns dessutom en uppsjö olika dosor på marknaden. Det gäller att veta vilken sorts myra man har att göra med och vilken sorts bete den nappar på. Min erfarenhet är att Snip myrdosa (en svart) är helt okej mot vanlig svartmyra under våren, medan Swirr (en vit) är bättre mot stackmyra. Quantum maxforce (blå) är bra mot faraomyra. Baythion (säljs som Myrr tror jag, en grön dosa) är honungsbaserad och lockar till sig det mesta.
För att en dosa ska ha effekt måste man se till att plocka bort andra godsaker som myrorna kan tänkas vilja ha. Om det finns socker och annat gott framme kommer de inte äta av dosan i alls samma utsträckning och man får ingen effekt.

4. Myror kommunicerar med hjälp av feromoner, och det sägs att om man skrubbar deras gångar med tex citronvatten eller curry blir myrorna "förvirrade" och försvinner. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt, men det skadar inte att försöka! Det värsta som kan hända är att golven luktar citron ett tag :D



Inte är Anticimex bästa vännen, det är Nomor! De har ju mig ;)
 
Jorå, vi åker ut även för enstaka myror. Ingår det i försäkringen så gör det. Det ingår i våra jobb att komma och kika på sånt. Och människor med fobier och rädsla möter vi dagligen, inget konstigt med det :)

Mina tips, i egenskap av fackman:
1. Hitta boet. Var finns det flest myror? Verkar de krypa åt något speciellt håll? Vad är det för grund? I hus med krypgrund är det inte ovanligt att man kan hitta myrbon. När (om) du hittar boet kan man strö myrmedel direkt i det.

2. Strö tunt med stenmjölsbaserat myrmedel (ex MyrNix) där myrorna har sina gångar. Betoning på tunt här! Det ska vara så löjligt tunt att man knappt tror det är sant. Många strör på alldeles för mycket, och då väljer djuren bara en annan väg. Tänk snödriva vs pulversnö. Inte går du igenom en driva om du kan gå runt den, men vem bryr sig om ett litet lager pulversnö?
Jag föredrar att använda stenmjöl, då behöver man inte oroa sig för husdjur och barn. Det är helt ofarligt för oss (mer än att det kan killa lite i näsan om man andas in för mycket, det är ju som damm) men effektivt mot alla möjliga krypande insekter från myra till vägglus.

3. Ställ inga myrdosor där du inte vill ha myror. Dosorna lockar in myror att hämta av giftet i dosan, så de ska placeras nära myrornas ingångar om man inte vill ha in fler.
Det finns dessutom en uppsjö olika dosor på marknaden. Det gäller att veta vilken sorts myra man har att göra med och vilken sorts bete den nappar på. Min erfarenhet är att Snip myrdosa (en svart) är helt okej mot vanlig svartmyra under våren, medan Swirr (en vit) är bättre mot stackmyra. Quantum maxforce (blå) är bra mot faraomyra. Baythion (säljs som Myrr tror jag, en grön dosa) är honungsbaserad och lockar till sig det mesta.
För att en dosa ska ha effekt måste man se till att plocka bort andra godsaker som myrorna kan tänkas vilja ha. Om det finns socker och annat gott framme kommer de inte äta av dosan i alls samma utsträckning och man får ingen effekt.

4. Myror kommunicerar med hjälp av feromoner, och det sägs att om man skrubbar deras gångar med tex citronvatten eller curry blir myrorna "förvirrade" och försvinner. Om det stämmer eller ej låter jag vara osagt, men det skadar inte att försöka! Det värsta som kan hända är att golven luktar citron ett tag :D

Inte är Anticimex bästa vännen, det är Nomor! De har ju mig ;)

Å gud tack för ditt svar!!
Och vad glad jag blir att man åker ut även för enstaka, för min myrfobi är inte att leka med..

Vi har nomor faktiskt, vill du komma förbi? ;-) ,
Anticimex hade jag i förrförra huset.

Det verkar som de kommer in från västerväggen men både uppe och nere utan större 'ordning'.
Myrorna är skogsmyror av sorten längre ben och lite mer alerta och kräliga. Några har varit rödmelerade även på huvudet. Tycker de vanligen är mer tvärt svart-röd-svarta.

Jag ska prova dina tips, oerhört tacksam för dina svar!

Menar du stenmjöl som i rent stenmjöl (har djur) eller en myrgiftsblandning.
 
Woho! En kund :D Jag kör Skaraborg, så om du bor där är det jag som kommer ;)

Nä, finmalet stenmjöl är huvudingrediensen i medlet MyrNix (borde finnas lite här och var i butiker som säljer trädgårdsgrejer). Perfekt när man har husdjur, giftfritt och bra!
8251651-origpic-355a0d.png

Jag vet att en del tekniker använder K-Othrine mot myror invändigt. Det är effektivt, men kanske inte förstahandsvalet kan jag tycka. Dessutom minst 4 timmar karens, helst ännu mer om man har djur eller barn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp