Mysko svullnad

muppia

Trådstartare
Hej, nu var det visst dags att jag söker lite råd hos er kloka bukare.

Min häst var lite svullen igår över knät, v framknä. Utsidan och baksidan, insidan och framsidan såg ok ut. Men var inga problem att röra på det, var inte varmare än det andra knät. Verkade lite gallig bara helt enkelt. Inte ett dugg halt så jag satt upp och joggade henne lätt. Ingen hård ridning, inget galopparbete alls. Hon kändes inte särskilt stel eller ojämn så jag var inte orolig.
Det fanns ett sår på utsidan av knät som kunde vara misstänkt men jag gjorde rent med lite vatten, det var torrt sår så inget infekterat skit alltså.

Imorse kom jag till stallet och såg så här ut :eek:
Svullnaden hade spridit sig till mellan armbågen och framknät ända ner till ovanför kotan, det blev liksom inåtbuktning innan kotan började. Det såg inte trevligt ut. Skickade lite sms till folk och en stallkamrat ringde en veterinär som sa att det nog inte var lymfangit eftersom hon inte hade feber eller var halt. Markerade inte ens, bara lite stel (såklart när benet är svullet). Fick rådet att göra rent såret och ta ut henne på promenad några ggr om dagen och låta henne vara i hagen.
Sagt och gjort, jag desinfekterade för säkerhets skull med jodopaxlösning så bakterier eller nåt skit skulle dö. Promenerade och såg att det räckte med 20 min promenad för då såg det bättre ut. Gick lite till o släppte ut henne i hagen.

Sen nu på kvällen kom jag ut (var i GBG under dagen så kunde inte åka dit igen) och promenerade i 20 minuter. Samma tecken, förutom att det verkade ha blivit lite mer utjämnat vid kotan. Kändes inte mer svullen utan snarare mer fördelad om man kan säga så? Tempen var lite högre men det var den också i morse så det var ingen skillnad. Hon var pigg och söt som vanligt.
Nu under natten får hon ha benlindor fram som värmer.

Någon som vet vad det kan vara? Det verkar som det är vätska därinne men det är inte så mjukt. Puls nere vid kotan men inte nån annanstans. Ej höjd puls eller andetag så hon verkar inte ha ont. Ömmar inte någonstans heller.

:bow: till er som orkade läsa hela inlägget och kan hjälpa mig med vad det KAN vara? Ta ut veterinär är ju inte aktuellt ännu eftersom hon inte är halt, inte har feber eller andra problem än bara svullnaden. Såret är som sagt torrt, inte ens sårvätska eller var. Ytligt sår.

TACK för svar! :bump:
 
Sv: Mysko svullnad

Ingen som har nån gissning?

Svullnaden har minskat kraftigt och var igår bara lite över sårområdet...
 
Sv: Mysko svullnad

Beskrivningen låter exakt som när en av mina hundar hade en inflammation i hasen för ett par veckor sedan, som kom sig av ett liiiitet sår. Först var han lite svullen på utsidan, men dagen efter hade svullnaden ökat. Han fick antibiotika och en sammandragande medicin av veterinären.

Det låter ju bra att svullnaden minskat!
 
Sv: Mysko svullnad

:crazy: hoppas det inte var inflammation hos min häst. Borde inte vara så om svullnaden minskat utan att hon fått något annat utom extra promenader för rörelsens skull...
 
Sv: Mysko svullnad

Precis samma som med min kuse!
Dock har hon ett så som är det bidragande!
Inte halt längre bara stel och svullen!
Men ingen feber... och enligt vet var de ingen fara så länge febern häll sig borta!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
708
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
832
Senast: MiniLi
·
Hästvård Kastrerade min 1,5 åring i fredags. Första dagarna såg det fint ut men på 5e dagen var han rejält svullen och hängig samt en temp på...
Svar
13
· Visningar
1 307
Senast: Indiana
·
Hästvård Min häst har fått ett sår i hagen, strax ovanför framknäet. Det har runnit ganska mycket blod (var lite på kotan också, inget sår där)...
Svar
7
· Visningar
1 167
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp