Mystisk hevelse under magen

MimmiNO

Trådstartare
Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde tydeligvis vondt men var ikke varm. Snakket med eieren og hun sa at hesten hadde hatt lignende før, men visste ikke hva det var. (Hesten har ikke hatt det de siste 2 årene mens jeg har ridd henne)
Fredag og lørdag var hevelsen/kulen fortsatt der, søndag var den borte og jeg snakket med eier som foreslo at jeg skulle prøve å ri med sal.
Turen gikk fint, hesten var som normalt, og jeg var forsiktig med stramming og slakking av gjorden.
Etter ridning var feltet der hevelsen/kulen var stein hardt og varmt, men ingen hevelse/kul.

Jeg vet ikke hva årsaken kan være. Onsdag hadde hesten blitt ridd og stelt av en av de andre på stallen fordi medrytter var syk.

Er det noen som har vært borti noe lignende?
Hun har og hatt det jeg kaller gjordspreng før, som jeg har fått fortalt kommer av sprengte blodkar i huden under magen pga for stram gjord, stam gjord som har blitt snakket for plutselig. Aner ikke om det stemmer. Dette er ikke samme ting da hevelsen/kulen var på et helt annet sted og annerledes å ta på, varme osv.
20220217_123332.jpg
 
Jeg har en halvfoder hest som jeg har ansvar for (eier har fått baby). På torsdag oppdaget jeg en hevelse/kul under magen. Den gjorde tydeligvis vondt men var ikke varm. Snakket med eieren og hun sa at hesten hadde hatt lignende før, men visste ikke hva det var. (Hesten har ikke hatt det de siste 2 årene mens jeg har ridd henne)
Fredag og lørdag var hevelsen/kulen fortsatt der, søndag var den borte og jeg snakket med eier som foreslo at jeg skulle prøve å ri med sal.
Turen gikk fint, hesten var som normalt, og jeg var forsiktig med stramming og slakking av gjorden.
Etter ridning var feltet der hevelsen/kulen var stein hardt og varmt, men ingen hevelse/kul.

Jeg vet ikke hva årsaken kan være. Onsdag hadde hesten blitt ridd og stelt av en av de andre på stallen fordi medrytter var syk.

Er det noen som har vært borti noe lignende?
Hun har og hatt det jeg kaller gjordspreng før, som jeg har fått fortalt kommer av sprengte blodkar i huden under magen pga for stram gjord, stam gjord som har blitt snakket for plutselig. Aner ikke om det stemmer. Dette er ikke samme ting da hevelsen/kulen var på et helt annet sted og annerledes å ta på, varme osv.Visa bifogad fil 86222
20220217_123352.jpg
 
Jag skulle gissa att det är ett ödem, mitt sto har fått liknande ibland när vi bytt foder eller hon petat i sig något konstigt att äta i hagen och så vidare. Det har varit helt ofarligt.
 
Om du inte hittar något sticksår eller liknande och/eller det verkar väldigt varmt eller inflammerat så skulle även jag gissa på vätskeödem.
I så fall bör det bara mjukt och "svampigt" att ta på.
Ofta oklart vad som orsakar dem.
Brukar gå ned av sig själv inom några dagar. Om det inte gör det eller hösten påverkas av det bör veterinär konsulteras.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, da er jeg her igjen med den umulige ponnien min. Unghest som siste uken har begynt å bete seg som hingst. Masse vrinsking hele...
Svar
4
· Visningar
432
Senast: Freazer
·
Hästvård Er det noen som vet hva dette er? Ponnien har hatt det siden jeg kjøpte henne, men nå har det spredd seg litt. Den ene veterinæren jeg...
Svar
5
· Visningar
561
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Jeg kjøpte Sprenger bøyelig gummibitt med litt tungefrihet til unghesten min Når jeg prøvde henne gikk hun med et kjempetykt enkelt...
Svar
2
· Visningar
454
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Jeg vet ikke hva som er galt med meg, og jeg trenger å skrive av meg.... kanskje er det noen andre der ute som har hatt lignende...
Svar
18
· Visningar
990
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp