Bukefalos 28 år!

Mystisk sjkudom på islänning

S

Soul

Förra året så blev min grannes islänning sjuk. (han är i år 2 år och hingst)
Jag hittade honom dålig i hagen och veterinär tillkallades, han hade tung andning, verkade trött och var dåsig samt hade förhöjd tempuratur.
Enligt veterinären så visste dem inte om han skulle klara natten.

Han klarade iaf natten.

Han är skäck, brun/vit.

Efter ett tag så kom en helt annan symptom fram.
Han tappade all päls, bara på de vita områderna.
När jag menar att han tappade päls så menar jag inte att han tappade stråna utan det såg ut som om hela huden släppt med pälsen, det blev rejält stora och öppna sår och såg riktigt otäckt ut.

Problemet var att INGEN visste va det var, och ingen vet va det är ännu.
Sakta men säkert började han iaf bli bättre och det började läka.

Över vintern hade han inga problem.

Nu har han börjat få problem igen, de misstänkte att det var solen som ställde till det och började smörja med helosan då han såg väldigt torr ut.
Nu efter ett tag så börjar nu de ställena där han har blivit smörjd bli variga och skorviga, de stället som inte är smörjt (på bakbenen) är det ingen fara med ännu.

Det är i valet och kvalet att ta bort honom.

Men är det någon som hört talas om detta alls?
Det är verkligen jättemysko.
Och det verkar ju vara sommarrelaterat och det är bara på de vita områderna.

Han går i en hage med mycket skugga, just nu går han inte på bete vilket gör att det inte kan vara nån giftig växt, vilket vi trodde först.

Nu när det börjar uppstå problem igen ska veterinär ut, men de hittade ju inget sist.
Men kanske kan det ge svar nu?

Just nu funderar jag på nån svampsjukdom, kanske kan det ha med förra årets sjukdom eller s kan det helt enkelt vara nått helt annat som har dykt upp, det verkar än så länge bara angripa de ytor som va sjuka förra året...
 
Sv: Mystisk sjkudom på islänning

Har du skyddat honom?
Något täcke eller dylika?

Hoppas verkligen att han blir bra!
Mitt islandsföl togs bort i mars pga en obegriplig sjukdom.
 
Sv: Mystisk sjkudom på islänning

sätt på hästen ett exemtäcke om ni inte redan har gjort det. jag tycker det låter som solen, och det är inte konstig att han har sår där ni smörjt!

testa själv att smörja in dig med en fet kräm och lägg dig i solen... man blir fruktansvärd bränd.

hur länge sen är det han gick i gräshage? kan ju även vara växter i höet som han reagerar på.
 
Sv: Mystisk sjkudom på islänning

Täcka din häst, låter som eksem som faktiskt kan uppstå även på andra ställen än i man och svans. Ska du smörja så gör det kvällstid, och aldrig på dagtid.
 
Sv: Mystisk sjkudom på islänning

Soleksem och överhettning, låter det som i mina öron. Som de andra säger så bör hästen ha eksemtäcke, och dessutom helst stå på stall dagtid, och gå ut på nätterna istället. Smörj aldrig med feta salvor på bränd hud, de får huden att koka loss även om hästen redan tagits in på stall. Använd istället en oparfymerad solskyddspray, om han har soleksem, eller Manex Ökozonbehandling, om han har knotteksem, och som någon sa, smörj ALLTID antingen kvällstid, eller om ni använder solspray, mycket tidigt på morgonen, långt innan utsläpp. Använd så hög solskyddsfaktor ni kan hitta och var noga med att få i hästen vatten i mängder under dagen.
 
Sv: Mystisk sjkudom på islänning

Låter rätt mycket som om han ätit något som ger fotosensivitet eftersom det är de vita fälten som är utsatta det kan lika gärna finnas i höet som i hagen. Sök på solexem här eller kolla axels inlägg.

Täcke för solskydd och mariatistelfrön kan hjälpa men jag tycker nog det låter som en mer avancerad veterinärundersökning torde vara på sin plats.
 
Sv: Mystisk sjkudom på islänning

Låter rätt mycket som om han ätit något som ger fotosensivitet eftersom det är de vita fälten som är utsatta det kan lika gärna finnas i höet som i hagen.

Precis. Detta kan ju komma sekundärt till en leverskada också.

TS: De ansåg det inte nödvändigt att kolla levern?
 
Sv: Mystisk sjkudom på islänning

Hon har försökt ha täcke på honom men vad jag har fattat det som så får det inte sitta kvar så speciellt länge.
Hon skulle testa med exemtäcke.

Jag vet inte om det är vanliga helosan hon har använt eller den för sol men det låter ju egentligen rätt logiskt att han kan bränna sig pga det nu när man tänker efter.

Jag vet inte va de kollade vid undersökningen förra året men hon ska ta ut veterinär igen nu när problemen börjar så kanske de hittar något denna gången.
 
Sv: Mystisk sjkudom på islänning

Helosan är aldrig bra att ha på hud där solen kommer åt. Om jag fattade veterinären rätt så blir huden känsligare av helosan oberoende om det är helosan sol.
 
Sv: Mystisk sjkudom på islänning

om man behöver ha solskydd på hästen så är solkräm för små barn bra, högsta faktorn du kan hitta. den ska vara vatten och sandfast också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 466
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
30
· Visningar
3 139
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Hundhälsa Nu är det jag som startar en sådan tråd, en som handlar om hur man vet att det är dags 😔 Man brukar ju säga att när man funderar på det...
Svar
18
· Visningar
1 709
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • SD:s trollfabrik
  • Libbsticka
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp