Mystisk sjukdom...vad är fel med min häst?!!!!

Nea_

Trådstartare
Är så himla ledsen, har en häst som verkar råka ut för ALLT.

För ett år sedan hade han en enorm blåsa i svalget som gjorde att han inte kunde svälja, veterinären hjälpte honom men nu åkte vi in igen eftersom han var orolig med munnen (vassa kanter trodde jag men icke)...veterinären öppnar munnen på honom och finner ståra sår/hål bak på tungen. Kan ha varit blåsor som exploderat och bildat kratrar eller sår. Hon har inte sett något liknande och inte hennes veterinärkollegor...det hänger ju troligen samman med blåsan i fjol. Kanske som ett herpesvirus som blommar upp eller en autoimmun sjukdom. De tog blodprov som jag idag fått svar på....det var något med röda blodkroppar, lymfocyter och något mer men värst var väl att han på det har förhöjda levervärden.

Just nu förbryllar han veterinärkåren....ingen verkar ha en aning.

Han har klåda....värst på sommaren vilket nog är insektseksem....

HAr gråtit hela dagen...om en vecka ska nya prov tas för att se om värdena är samma och då får man väl fundera på behandling.

Är det någon av er som varit med om något liknande?:cry:

Är så himla rädd att han ska dö eller något...älskar min lilla häst så mycket!!
 
Sv: Mystisk sjukdom...vad är fel med min häst?!!!!

Jag har aldrig varit med om liknande, så kan tyvärr inte hjälpa till,
men stryrkekramar skickas till er i massor!!!
 
Sv: Mystisk sjukdom...vad är fel med min häst?!!!!

Tack för stödet....är så förtvivlad. Han råkar ut för ALLT:cry: han har haft lymfangit, röntgenförändring på ett bakben, kolik, tandproblem och gud vet allt...och är bara fem år, hur orättvist ska livet vara för en liten häst!!!

Min veterinär är fantastisk, noga och klok och jobbar för att gå till botten med detta men ingen verkar ha sett detta förr....
 
Sv: Mystisk sjukdom...vad är fel med min häst?!!!!

Usch vad jobbigt! Kan Torbjörn Lundström ha erfarenhet av något liknande, han är ju expert på hästen tänder? Det kanske är värt att prata med honom om saken, jag kan föreställa mig att han hört talas om många olika problem med hästars munnar.

Jag håller tummarna för att allt går bra!
 
Sv: Mystisk sjukdom...vad är fel med min häst?!!!!

Nej, det är verkligen inte rättvist alla gånger, får hoppas att det löser sig för er!!
Håll oss uppdaterade!
 
Sv: Mystisk sjukdom...vad är fel med min häst?!!!!

Kan ju uppdatera med att hans levervärden ökat och han nu ska på klinik. Allt foder är borttaget och han får bara hö och lite morötter i avvaktan på om det är ensilaget han reagerar mot. Har värdena inte stabiliserats blir det biopsi på hans lever.

Är skitskraj men kan bara hålla tummarna. Han är pigg och smågalen och verkar helt omedveten om att han är sjuk.
 
Sv: Mystisk sjukdom...vad är fel med min häst?!!!!

Det första som kommer upp i mitt huvud är någon form av allergi/förgiftning... Min häst är väldigt allergisk mot mögelsporrer både ofarliga och "farliga". När han får en reaktion så får han stora bölder över hela kroppen. Vet inte hur levern påverkas av allergi men vid förgiftning så får dom väl förhöjda levervärden? Och allergi är ju en liten form av förgiftning. Jag vet inte riktigt, bara spekulationer men det kan ju vara värt ett försök. Vi tog blodprover på min och skickade till England för analys. Nu mår han super så länge han inte får i sig hö eller halm.

Det kommer säkert lösa sig med din häst! Det behöver ju faktiskt inte vara något farligt. Kanske bara är en liten allergi!

Håller tummar och tår för er!
 
Sv: Mystisk sjukdom...vad är fel med min häst?!!!!

Hej!

Min häst har nu stått på hästsjukhus och värdena verkar börjat krypa nedåt. Innan vi åkte dit fick han på deras direktiv äta enbart hö och morötter. Ensilage och mineraler skulle bort och det verkar hjälpt för nu visade provet på sjukhuset bättre värden men ännu inte bra. Han ska fortsätta äta hö och slipper biopsi i nuläget. Han ska även fortsätta ta det lugnt...kan ju säga att han inte uppskattar det alls eftersom han aldrig haft en aning om att han är sjuk utan helst vill braka på i tvåhundra.

Är så glad att det ser ut att ljusna, får bara hoppas han inte åker på något mer nu. Illa då hästen känner igen sig då man lastar ut vid sjukhuset hehe:crazy:

Tack för ert stöd!:love: Har varit så himla rädd och ledsen men nu får man förhoppningsvis se positivt på tillvaron igen!
Kram
 

Liknande trådar

S
Katthälsa Nu finns inte min lilla vackra oriental bebis längre, han hann gå bort på min kudde, medans jag gick för att hämta hans mat, som jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
9 000
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp