Mystisk sjukdom på katterna???

Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

glömde att säga att dom tog prover på slö..nge, men dom såg inget då. dagen innan sa dom att det kunde vara 3 saker som de rabblade upp, & då var det bäst för honom att somna in, sen dagen efter så va det visst inte så hemskt, då ändrade dom sig, & sedan sa dom att det var tråkigt att ingen visste vad det va?
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Bild350.jpg

här är en bild på katten som i mina ögon var smal, men i andras inte..
pma om ni undrar något, har fått mina svar nu & slutar att svara,
glömde en sak till i tröttheten, i min berättelse om katten så står det något om opererad, skulle stått att min mor blev det, så jag kunde inte ta mig någonstans & har ingen telefon, laddaren tog min mor, lifta går knappast, kommer inte en kotte här, el ibland gör det ju det, bor ute i skogen.
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Nej, FIP smittar inte.
FIP är en muterad form av coronaviruset. Corona är smittsamt, och finns hos majoriteten av katterna. Sprids via avföringen. Att en katt bär på coronaviruset betyder inte att de kommer utveckla FIP.

Det där vet jag mkt väl.
Eftersom jag var på väg till jobb skrev jag bara helt snabbt det jag skrev.
Men du vet säkert själv att man beskriver FIP som smittsamt när man beskriver det för någon som inte är bekant med det.
Tyvärr har jag praktisk erfarenhet av FIP då vi fått hand om smittade/smittande kattungar i flera omgångar.
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Du vet hur buke kan var ibland...
You´re damned if You do,damned if You don´t!

Tycker som du att katten ser smal ut.
Tråkigt och oturligt om veterinären inte är säkra på vad det var för fel på katten,
men jag hoppas att det trots allt inte var något smittsamt och att katterna håller sej friska.
God bättring till din mor (hängde inte med där först)!
Nästa gång nåt händer,lita på ditt eget omdöme och åk till veterinär.
Mvh,Hobnob
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Du vet hur buke kan var ibland...
You´re damned if You do,damned if You don´t!

Tycker som du att katten ser smal ut.
Tråkigt och oturligt om veterinären inte är säkra på vad det var för fel på katten,
men jag hoppas att det trots allt inte var något smittsamt och att katterna håller sej friska.
God bättring till din mor (hängde inte med där först)!
Nästa gång nåt händer,lita på ditt eget omdöme och åk till veterinär.
Mvh,Hobnob

skulle inte skriva mer, men svarar dig iaf, ja nästa gång blir det verkligen veterinär, man lär sig så länge man lever, & nästa gång väljer vi nog ut en kattunge som inte ser smal ut iaf från börgan, kanske blir det en liten knubbis istället...
Hoppas med att ingen annan smittas, skulle vara som att lägga salt i såren :( blir storstädning nästa för mig, kommer att ta säkert hela dagen..suck
men morsan blir nog glad när hon kommer hem, eftersom hon själv inte kommer att kunna göra något på länge, får inte ens lyfta ett mjölkpaket på en månad.
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Hur lyckat är det att avliva andras djur på eget bevåg? Det om något borde kunna ställa till besvär (så länge man inte är djurskyddsinspektör).
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Är det bättre att djuret får plågas till döds under annans vård menar du :crazy: :confused: :crazy:
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Jag lyckas inte hänga med i TS olika vädnor...

Först har katten inte varit till vet, sedan har den varit till vet, det är inte TS katt eller det är deras katt, ägaren/delägaren är veterinär, mamman anser att katten är piggare, delägaren som inte sett katten på en vecka anser inte att den behöver åka till vet igen, TS har inte råd att ta katten till vet. osv.

Hur som helst så KAN man ta någon annans djur till veterinären och få det avlivat om djuret är så sjukt att veterinären anser det nödvändigt av djurskydds skäl!

Hela denna "soppa" känns EXTREMT olustig tycker jag...
TS beskriver ju både hur denna katt och den andra katten som dog fått genomlida sin sista tid utan adekvat veterinrvård, vilket - som flera redan skrivit - bryter mot grundläggande djurskyddslagstiftning i Sverige.

Nej fy!
Du får ursäkta TS men alla dina ursäkter för att inte göra något är allt för lama... Ingen bil, inget körkort, ingen telefon, inga pengar...
Internet fungerar ju bevisligen och om TS inte bor mitt ute i storskogen så borde det ju gå att få någon form av kontakt med omvärden!

Att promenera över till en granne och be om hjälp med transport eller be om att få låna telefonen för att ringa delägaren är inte "för mycket" begärt!
Om TS sedan själv inte har råd att bekosta en avlivning så får ju ägaren/delägaren hjäpa till med detta!!

Ytterligare en tråkig twist gör ju denna tråd när TS berättar att det finns flera katter kvar + kattungar... Vad händer om någon av dem blir sjuka!?

/Swat
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Vart skrev jag det?

Jag tycker också hela historien är galen.
 
Senast ändrad:
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

En undring...

Om jag förstod rätt dog. Först blev Pip-larson sjuk (blev sedan frisk) sedan dog eran 16 åriga katt (kiddy) och några veckor senare din orientalbäbis. Alla hade liknande symtomer med bla gulsot. Ingen har än så länge obduceras.
Du har en till katt utöver dessa(?) som har en kull med kattungar.

Om nu dessa dog av FIP har du garanterat coronaviruset bland dina katter. Coronaviruset kan muteras till FIP vid tex stress. Unga och äldre katter är det mer vanligt att de muteras till FIP

Var kullen född då detta skedde från pip-larson till orientalbäbisens död?
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Delvis KL samt svar på din fråga om avlivning av någon annas djur!

/Swat
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Hoppas med att ingen annan smittas, skulle vara som att lägga salt i såren :( blir storstädning nästa för mig, kommer att ta säkert hela dagen..suck
men morsan blir nog glad när hon kommer hem, eftersom hon själv inte kommer att kunna göra något på länge, får inte ens lyfta ett mjölkpaket på en månad.

Borde inte din mamma må väldigt dåligt över lag just nu med tanke på att hon är till stor del ansvarig för att en kattunge fick lida till döds?
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Knapplån
TS kan inte göra ngt ogjort och hon skriver själv att nästa gång blir det veterinär oavsett.
Jag tolkar inläggen såhär,om jag hängt med dvs,att 50% av den avlidna katten ägdes av veterinär,kanske tom som arbetar på kliniken TS var på.
Resterande 50% ägdes av TS styvmor,som TS bor hos.
Jag tolkar TS som en ung tjej (bor hemma,inget körkort).
TS hade ingen försäkring på katten för det var inte hennes katt.
Veterinär på kliniken skickade hem katten eftersom de ansåg att det inte var så farligt som de trodde + att de egentligen inte visste vad det var.
Jag kan tycka att de skulle behållt honom för observation/vidare utredning.
Ägarna ville inte gå vidare med vård och utredning.
Om man läser om TS inlägg så förstår man att hon inte insåg hur sjuk katten var.
Uppenbarligen gjorde inte veterinärena det heller.
Eller kanske hoppades den veterinär som delägde katten på mirakel...
När katten dog höll TS fortfarande på att få i honom föda/vätska upp honom.
Det är av såna här fatala misstag man lär sig att inte alltid lita på veterinärerna utan få en second opinion.
TS namnger kliniken i ett inlägg och det är en välkänd klinik med gott rykte.
Många härifrån föredrar att åka till dem.

Är det någon som känner till vad de här knölarna skulle vara för ngt?
Jag känner inte till att det skulle vara rasspecifikt,men så har jag heller inte hållt på med rasavel.
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

En undring...

Om jag förstod rätt dog. Först blev Pip-larson sjuk (blev sedan frisk) sedan dog eran 16 åriga katt (kiddy) och några veckor senare din orientalbäbis. Alla hade liknande symtomer med bla gulsot. Ingen har än så länge obduceras.
Du har en till katt utöver dessa(?) som har en kull med kattungar.

Om nu dessa dog av FIP har du garanterat coronaviruset bland dina katter. Coronaviruset kan muteras till FIP vid tex stress. Unga och äldre katter är det mer vanligt att de muteras till FIP

Var kullen född då detta skedde från pip-larson till orientalbäbisens död?

Om veterinärerna på kliniken har denna information och inte nämner FIP (det är ju vi som misstänkt FIP) så verkar de tro att det är ngt annat/olika diagnoser.
Vet inte om vet FIP-testat,men det hade jag ju gjort.
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Om veterinärerna på kliniken har denna information och inte nämner FIP (det är ju vi som misstänkt FIP) så verkar de tro att det är ngt annat/olika diagnoser.
Vet inte om vet FIP-testat,men det hade jag ju gjort.

Det finns inget test för FIP(går bara att fastställa via obduktion) men man kan testa om katten har höga titrar av coronaviruset

Har faktiskt läst på ett annat forum en tid sedan om en som tog in en hittekatt (född ute) och hade några egna katter innan...en efter en dog i FIP (obducerades) men hittekatten var frisk. Det visade sig att den katten var en frisk smittbärare av corona och att tjejens övriga katter hade oturen att viruset muterades. Vet ock ej hur vanligt de är men för många katter på liten yta, stress mm kan få viruset att muteras.
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Svar på KL

Även om TS är ung, så kan h*n ju inte vara liten eftersom hon lämnas ensam hemma utan telefon eller tillgång till transportmedel!

Jag är hemskt ledsen men för mej är det helt oförståeligt att man inte inser att ett djur är döende om det inte äter, dricker eller kan gå!!
Katten verkar ju ha varit hemma någon vecka/några dagar och blivit konstant sämre...

Knölar under huden kan vara vätskeödem pga att hjärta, njurar mm börjar stänga ner...

Har tyvärr sett en bakteriell infektion i ett katteri där en hel kattpoulation slogs ut på några månader utan att "någon" förstod vad som hände... Först när en katt obducerades efter kraftiga påtryckning från vet. konstaterades orsaken. Tyvärr var det då förs sent och alla katter dog!

/Swat
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Är det någon som känner till vad de här knölarna skulle vara för ngt?
Jag känner inte till att det skulle vara rasspecifikt,men så har jag heller inte hållt på med rasavel.

Knölarna skulle kunna bero på FeLV, men det är lätt att testa för så jag utgår ifrån att det är gjort. Skulle det vara FeLV är det mycket angeläget att testa kvarvarande katter eftersom det är smittsamt.
 
Sv: Mystisk sjukdom på katterna???

Hur lyckat är det att avliva andras djur på eget bevåg? Det om något borde kunna ställa till besvär (så länge man inte är djurskyddsinspektör).

Det är klart det kan ställa till med besvär, men om avlivningen är djurskyddsmässigt berättigad får det inga juridiska påföljder.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 443
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 699
Senast: fejko
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
4 069
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hej! Har rätt stora problem här hemma med min lilla katt Zingo som är 11 år gammal. Nu har lille Zingo tydligen åkt på diabetes. Han...
Svar
4
· Visningar
1 858
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp