Nackbandsmask!?

My64

Trådstartare
Kan någon hjälpa mej med råd. Jag har ett 1-årigt litet New Foreststo, som fått problem. Avmaskade henne med Noromectin i början på sept. Hon gick fortf på bete då och har så gjort hela sommaren. Under sommarne har hon inte kliat sej något, fast solen stekt och både knott, myggor och stickflugor varit svåra plågoandar. Men när jag hade avmaskat henne så kliade hon av sej hela manen, från början på manken och upp mot nacken. Av vad jag kunde läsa på biverkningar av Noromectin, så kunde klåda och svullnad uppstå om stora mängder av larver av nackbandsmask dör. Symptomen skulle vara övergående. Tyvärr har dom inte varit det, utan hon har fortsatt att klia sej. Jag kontaktade veterinär, så hon har fått kortisontabletter i 10 dgr för att stilla ev ond cirkel i kliandet, och jag har stubbat manen så att det ska vara lätt att hålla rent. Fick rådet av vet att avmaska igen efter 8 v. och har nu gjort det, denna gången med Ivomec. Ändå kliar hon sej....inte så frenetiskt som innan, men man ser att hon är irriterad över något. Det konstiga i sammanhanget är att hon även kliade av sej all tagel vid svansroten efter första avmaskningen. Detta gjorde hon inte direkt, utan det kom efter ca 14 dgr efter att hon kliat av sej manen. Hon ser ut som en riktig eksemhäst i nuläget, men jag tvivlar på att det kan vara sol- eller insektseksem. Problemen uppstod så markant i samband med avmaskningen och hon började klia sej efter att knott och sol försvunnit. Jag kommer att kontakta veterinär igen, men tänkte höra om det är någon här som haft liknande erfarenheter med sin häst. Har ni isåfall kommit tillrätta med det och hur gjorde ni isåfall? Tacksam för alla råd jag kan få.
Hälsningar Monica
 
Var det nackbandmask så är den borta och hon borde sluta klia sig. Kanske hon reagerar allergiskt på medlet??
 
När du avmaskar tar du ner hästens immunförsvar jättemycket. Har du då en häst som har eksem eller "nära till eksem" kan avmaskningen vara den utlösande faktorn. Det har jag sett flera exempel på. Det behöver alltså inte vara avmaskningsmedlet hästen är överkänslig mot utan något annat i dess omgivning, och när kroppens immunförsvar försvagas så blir det en reaktion i kroppen, t ex eksem. Detta KAN vara en anledning till varför din häst kliar sig.

Mitt tips är att du jobbar med att bygga upp hästens immunförsvar, t ex med alger, örter, homeopatmedel eller vad du känner och tycker är bra.
 
Har du några bra förslag på örter som hjälper immunförsvaret...förutom vitlök då, för det är väl ganska bra eller? Hon är blank och fin i pälsen och ser välmående ut i övrigt. Pigg och alert i hagen och busar för fullt, så någon nedgång i allmäntillståndet kan jag inte märka, förutom kliandet då.

Funderade på en sak, efter att ha sett Veterinärerna på TV 4 igår. Där visade dom en kanin som fått någon slags skabb i hårbotten och blivit alldeles mjällig. Precis som den kaninen såg, ser Diandra också ut fläckvis i man och på några ställen ner på halsen. Jag har försökt att borsta och t o m tvätta bort det, men det kommer hela tiden nytt och ser skorvigt ut på nåt vis. Vitt skorvigt mjäll liksom (inte vanligt stöv). Vem vet, hon kanske har fått kaninskabb!! :D

Nää, skämt åsido, men funderar faktiskt på att be veterinären ta ett hudprov och skicka in för analys...kan ju faktiskt vara något liknande, om inte annat så kan man utesluta den orsaken.
mvh Monica
 
Skulle det vara mjällkvalster (sånt som kaniner kan få) så skulle de ha dött av avmaskningsmedlet...
Om det här med nackbandmask, läste att masken liksom kan förkalkas när den dör och alltså bli kvar i huden efter avmaskningen och att det då kan uppstå klåda. Kolla med veterinären tycker jag! Måste vara jättejobbigt att gå och ha klåda hela tiden! /fifi
 
Som liten motvikt så mitt sto med helkajko immunförsvar som reagerade helt galet på allt (nödslaktades som tvååring pga autoimmun sjukdom, hysteriskt allergisk mot insekter och immunförsvaret gick i spinn och angrep kroppen) reagerade ALDRIG på avmaskningsmedel. Inte ens när jag avmaskade med dubbel dos banminth och sen 4 v efter med 1.5 ggr normal dos ivomec.
 

Liknande trådar

K
Hästvård Nu finns det ju mängder av gamla trådar inom detta ämnet som jag har försökt läsa igenom för att få klarhet, men jag hoppas ändå att...
Svar
5
· Visningar
1 239
Senast: Kellie
·
Hästvård Ja, nu vänder jag mig till er kloka bukare. Min isläning har fått nått skumt och tänkte att kanske känner ni igen de? Hon har kliat...
Svar
13
· Visningar
1 191
Senast: Mosaic
·
Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 351
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp